Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Trzy w jednym

czyli sztuka po tarnowsku

Onegdaj, we czwartek 7 lutego odbyły się w naszym galicyjskim miasteczku aż trzy  wernisaże, i żeby było śmieszniej, o tej samej wieczorowej  porze. Ten ciekawy, by nie powiedzieć pionierski pomysł, sprawił, że całkiem spora grupa tarnowskich bywalców tego typu imprez stanęła przed dylematem: co wybrać i gdzie pójść? Bo wszędzie było warto. I tak najpierw w Galerii „Hortar” przy ul. Legionów otwarto wystawę prac plastycznych: tkaniny, kolaże batiki i obrazy -  Magdaleny Latawskiej - Honkisz. Zaś w pobliskim Pałacyku BWA w parku strzeleckim przy ul. Słowackiego swoje oryginalne prace: malarstwo i obiekty - pokazała inna tarnowska artystka Aleksandra Zuba – Ben. Tę artystyczna triadę  dopełnił wernisaż w modnej ostatnio Galerii Bema20 "Cztery pory roku - Przedwiośnie", gdzie zaprezentowano prace studentów kierunku Grafika / specjalność Grafika Projektowa - Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, z pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej. Wybór prac i opiekę artystyczną - dr Anna Śliwińska. Pielgrzymując po tych miejscach szczególnych dla tarnowskiej sztuki, nie sposób nie odnieść wrażenia, że kondycja tarnowskich twórców imponuje zarówno wysokim poziomem jak i różnorodnością form i stylów.  Dużo się dzieje i to dobrze rokuje na przyszłość. Aliści logistyczna koordynacja naszych kulturalnych zawiadowców pozostawia dużo do życzenia… 

Ten wyjątkowy dla Galerii „Hortar” - ROK TARNOWA I TARNOWIAN, ROK ARTYSTÓW ZNANYCH I JESZCZE NIEODKRYTYCH,  ROK PRZYJACIÓŁ – zainaugurowała retrospektywna wystawa prac Magdaleny Latawskiej-Honkisz.
Za jej przyczyną ta szacowna placówka zamieniła się w krainę barw. Kolorowe tkaniny, kolaże, batiki, obrazy wykonane przeróżnymi technikami wypełniły całą jej przestrzeń. Tym bardziej, że artystka czarowała słowem, opowiadając o powstawaniu swojego barwnego świata.

Magdalena Latawska – Honkisz – urodzona w Tarnowie w 1971 r. W roku 1991 ukończyła z wyróżnieniem Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie. W 2000 r. uzyskała tytuł magistra w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Filia w Cieszynie. W roku 2002 ukończyła Studium Podyplomowe na Uniwersytecie Rzeszowskim Wydział Pedagogiczny – Instytut Sztuk Pięknych. W 2006 r. ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Od 2001 r. pracuje w Szkole Podstawowej     nr 14 i Gimnazjum nr 6 w Tarnowie.

Uczestniczyła w licznych szkoleniach, warsztatach organizowanych dla nauczycieli plastyków. Specjalizuje się w wielu technikach plastycznych; tkanina artystyczna, batik, malarstwo, kolaż, papieroplastyka. Regularnie bierze udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych.

Z kolei Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zaprosiło na autorską wystawę malarstwa i obiektów znanej tarnowskiej artystki Aleksandry Zuba-Benn  „W pamięci natury”. Oprawy graficznej ekspozycji podjęła się inna ceniona artystka Dorota Bernacka.


Autorka tych oryginalnych dzieł to absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, dyplom w pracowni Gobelinu prof. Magdaleny Abakanowicz (1986). Uzyskała doktorat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (2010). Wykładowca w Instytucie Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Należy do ZPAP. Prace prezentowała na 33 wystawach indywidualnych m.in. w: Poznaniu, Tarnowie, Krakowie, Bytomiu, Lublinie, Warszawie, Kielcach, Kaysersberg (Francja), Goedereede (Holandia), oraz ok. 140 wystawach zbiorowych w: Polsce, Francji, Irlandii, Ukrainie, Słowacji, Węgrzech, Belgii, Szwecji, Holandii.

Laureatka nagród: Nagrody im. Agnieszki Sienkiewicz na XXIV Międzynarodowej Wystawie Poplenerowej - Kowary 97 (1998), Prezydenta Miasta Tarnowa (2001, 2004, 2010), Dyrektora Wydziału Kultury Miasta Tarnowa (2005), Nagrody Specjalnej Prezydenta Miasta Tarnowa na Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” - BWA Przemyśl (2006), Dyrektora BWA w Tarnowie, Zarządu ZPAP OT (2013), II Nagrody Salonu Zimowego ZPAP Okręg Tarnowski (2015), Nagrody Specjalnej BWA Rzeszów na Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt”- BWA Przemyśl (2018). Zajmuje się malarstwem, tkaniną unikatową, sztuką papieru i wikliną artystyczną. Mieszka i pracuje w Tarnowie.


"Cztery pory roku – Przedwiośnie" to tytuł kolejnej otwartej we czwartek wystawy,tym razem w Galerii Bema20, na której zaprezentowano prace studentów kierunku Grafika / specjalność Grafika Projektowa - Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, z pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej. Wybór prac i opiekę artystyczną zapewniła dr Anna Śliwińska.

Swoje ciekawe i różnorodne prace zaprezentowali tam: Anna Kruczek (pokaz indywidualny),Baszczowski Szymon, Bień Paulina, Dobrzańska Anna, Florek Mira, Kantor Agata, Korczewska Sylwia,Korus Joanna, Lizak Kinga, Milas Lidia, Penar Paulina, Perc Kamil, Rękas Maciej, Romańska Ewa, Siwiak Aleksandra, Skrzypek Nikola, Starzyk Dominika, Szumlańska Aneta, Szywała Sylwia, Trybulec Norbert, Wolińska Kamila.

Obecnie kamienica przy Bema 20 służy artystycznej aktywności na różnych obszarach w Tarnowie, lecz sam budynek ma bogatą historię sięgającą XIX wieku. Powstała ok 1910 roku kamienica, zlokalizowana na polach nieopodal centrum miasta, początkowo służyła jako dom mieszkalny, później mieścił się w niej sklep spożywczy, działający nawet w czasach okupacji. Przytulona do jednego z najpiękniejszych budynków Tarnowa, jakim był budynek Poczty Polskiej u zbiegu dzisiejszych ulic Bema i Urszulańskiej. Poczta, podpalona w czasie kampanii wrześniowej, została jednak zrównana z ziemią. Lecz budynek przy Bema 20 pozostał, pełniąc różne funkcje, popadając stopniowo w ruinę.


 Budynek trafił w nowe ręce, które doceniły jego urodę i lokalizację. I jak Kopciuszek na balu przeszedł metamorfozę do stanu obecnego. Nowa forma starego budynku pozwoliła rozwinąć w nim nowe życie tak, by stał się on użyteczny dla mieszkańców miasta, zwłaszcza, iż zlokalizowany jest w ścisłym centrum, w którym jak w sercu krzyżują się wszystkie arterie komunikacyjne i bije puls miejskiego życia.

- Tytuł wystawy „Cztery pory roku -Przedwiośnie” ma charakter metaforyczny. W dosłownym rozumieniu „przedwiośnie”, to okres pośredni między zimą a wiosną. Między tym, co uśpione, a tym co ma się dopiero obudzić. To dodatkowa, piąta pora roku. Już nie hibernacja, ale jeszcze nie życie. Przenośnie - znaczenie tego stanu można zatem zrozumieć jako czas, w którym kształtują się podwaliny pod „nowy BYT”. Kojarzyć z tym, co ma dopiero ożyć, rozkwitnąć, ewoluować. To czas, kiedy ukazują się pierwsze oznaki, symptomy nowej – jeszcze nikomu niewiadomej kreacji. To chwila, gdy diament czeka już nieuchronnie na szlif i formowanie – by móc stać się olśniewającym brylantem - mówi dr Anna Śliwińska. - Taki kształt właśnie ma pierwsza wystawa Studentów I Roku Grafiki Instytutu Sztuki PWSZ w Tarnowie. Prezentowane na wystawie prace, to pierwsze zetknięcie z warsztatem graficznym. Pierwszy dotyk. Zachwyt i onieśmielenie. Nieporadność i tupet. Nadzieja i „klęska” porażki… Jak w życiu, jak w naturze.

W trakcie trwania wystawy, do 7 marca, studenci, pod kierunkiem dr Anny Śliwińskiej, poprowadzą otwarte warsztaty, poświęcone podstawowym technikom graficznym i reprodukcyjnym:

12 lutego – japońska technika „suminagashi”  - starożytna technika, polegająca na nakrapianiu, malowaniu tuszem na tafli wody. Powstałe w ten sposób dekoracyjne wzory plam i linii, przenosi się (odbija z powierzchni wody) na papier.

19 lutego – turecka technika „ebru” - tradycyjna sztuka zdobienia/drukowania papieru poprzez przenoszenie na papier abstrakcyjnych lub figuratywnych wzorów i form, tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na tafli wody. W 2014 roku sztuka ‘ebru’ została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.

26 lutego - grafika strukturalna „kolagrafia”, „kolaż” – w tej technice matrycę do druku przygotowuje się, przytwierdzając do podstawowej płyty materiały o różnych fakturach. Technika ta różni się od metod druku wklęsłego i wypukłego tym, że płyta graficzna powstaje poprzez dodawanie do niej elementów, a nie eliminowanie (jak podczas rytowania lub trawienia w tradycyjnych technikach graficznych).

5 marca – wytwarzanie papieru czerpanego ( relief i filigran – znak wodny) - formę papieru czerpanego ręcznie wynaleziono w Chinach w 105 r. W XI w. Zaczęto produkcję papieru czerpanego w Europie. Od XV w. - czyli zapoczątkowania druku w Europie - zwiększa się zapotrzebowanie na papier (papier czerpany). W krajach Dalekiego Wschodu produkcja papieru czerpanego trwa nieprzerwanie po czasy współczesne. W Polsce najbardziej znanym ośrodkiem czerpania papieru jest Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, gdzie od 1971 r. wznowiono jego produkcję.
Podczas wszystkich warsztatów, poprzedzonych krótkimi wykładami i pokazami technik, będzie można także wykonać autorski monoprint (m.in. odbitki na żelatynie, monotypię, szablon), korzystając z artystycznych dokonań i potencjału różnych kultur.

Na podstawie materiałów organizatorów – Ryszard Zaprzałka