Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

XXXVI Festiwal Tydzień Talentów 2018

To już tradycja, że wiosna w Tarnowie festiwalami stoi. Otóż, po Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej (21-28 kwiecień), nastał czas na Festiwal Muzyki Odnalezionej (5-20 maj), a dzisiaj 14 maja rozpoczyna się kolejny festiwal "Tydzień Talentów", który zakończy się 20 maja. Tegoroczna edycja tej ważnej, ponad regionalnej imprezy muzycznej, także zapewne zgromadzi licznych melomanów, z zainteresowaniem obserwujących konfrontacje utalentowanych młodych muzyków z mistrzami. Od kilku lat Festiwal Tydzień Talentów funkcjonuje w formule Warsztatów z Mistrzami, która daje młodym niepowtarzalną szansę pracy pod okiem wybitnych maestro. Podczas tegorocznej edycji swój warsztat doskonalić będą adepci skrzypiec, fortepianu oraz po raz pierwszy w historii puzonu. Od zeszłego roku wydarzenie odbywa się w maju. Od 36 lat imprezę organizuje Centrum Paderewskiego  w Kąśnej Dolnej w urokliwym dworku mistrza Ignacego Jana Paderewskiego - wielkiego polskiego pianisty i patrioty. A w programie Tygodnia Talentów 2018 znalazły się oprócz warsztatów, trzy koncerty, dwa w dworku w Kąśnej i jeden w Sali Lustrzanej w Tarnowie. Koncerty festiwalowe poprowadzą uznane autorytety życia muzycznego – Jan Popis i Anna Woźniakowska.

Obecna formuła imprezy to innowacyjna kontynuacja realizowanego od ponad 36 lat Ogólnopolskiego Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych TYDZIEŃ TALENTÓW. Od 1982 roku festiwal promuje wybitnie uzdolnionych młodych laureatów konkursów muzycznych oraz prezentuje ich w jedynej zachowanej posiadłości I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. TYDZIEŃ TALENTÓW wrósł już na trwałe w pejzaż polskiego życia muzycznego i stał się imprezą potrzebną, oczekiwaną zarówno przez słuchaczy jak i samych artystów. Występy młodych solistów to dowód na to, że znaleźli się w gronie nielicznych wybranych, najlepszych pośród rówieśników. Dla wielu z nich to często pierwszy krok w karierze. Odnoszony tutaj sukces z reguły otwiera drzwi na niedostępne przedtem estrady. Tu zaczynali swoją drogę artystyczną m.in. Rafał Blechacz, Krzysztof Jabłoński, Piotr Pławner, Tomasz Strahl, Waldemar Malicki, Bartłomiej Nizioł, Rafał Kwiatkowski, Jakub Jakowicz czy Affabre Concinui - artyści, którzy obecnie uważani są za najwybitniejszych polskich solistów i kameralistów.

Tarnowski Festiwal jest swoistym inkubatorem artystów młodego pokolenia, zwiększa szanse pozostania w zawodzie absolwentom szkół i uczelni muzycznych. Wszystkie te działania służą promowaniu młodych, utalentowanych muzyków oraz wspieraniu ich artystycznego rozwoju. Głównym założeniem projektu jest wyłonienie najzdolniejszych debiutantów z polskich szkół artystycznych, danie im możliwości oraz udzielenie wsparcia i pomoc w kolejnych krokach muzycznej kariery.

Festiwal zainauguruje w poniedziałek 14 maja w Dworku Paderewskiego recital fortepianowy Beaty Bilińskiej. W programie wieczoru znajdą się utwory F. Chopina, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego i G. Bacewicz.

Beata Bilińska - koncertująca pianistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów.
Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą.


Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition  in Asia oraz Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam").

Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in.  w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Ukrainie, USA i we Włoszech.

W wielkim finale L’arte del Violino w Sali Koncertowej - Stodole zobaczymy i usłyszymy mistrzowski duet skrzypcowy Jakowicz & Jakowicz. Krzysztof Jakowicz – nestor polskiej wiolinistyki wystąpi razem z synem Jakubem – uważanym za jednego z najbardziej utalentowanych skrzypków młodego pokolenia. Przy fortepianie zasiądzie Robert Morawski. Artyści wykonają utwory G. P. Telemanna, A. Vivaldiego, E. Chaussona, C. Saint-Saënsa i P. de Sarasatego.

Krzysztof Jakowicz krzypek, kameralista i pedagog, urodzony 30 września 1939 w Palmirach. Po ukończeniu Liceum Muzycznego we Wrocławiu, studiował w latach 1958-63 grę na skrzypcach u Tadeusza Wrońskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). W latach 1965-66 kontynuował studia na Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem Josefa Gingolda i Janosa Starkera.

Jeszcze w czasie nauki odniósł swe pierwsze sukcesy artystyczne: w 1959 zajął I miejsce w Konkursie im. Eugene Ysaye'a w Warszawie oraz III miejsce na Konkursie Muzycznym w ramach Światowego Festiwalu Młodzieży w Wiedniu. W 1962 zdobył III nagrodę i nagrodę specjalną Henryka Szerynga na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W 1970 otrzymał nagrodę specjalną Konkursu im. George Enescu w Bukareszcie.

Krzysztof Jakowicz prowadzi bardzo aktywne życie koncertowe - występował w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Izraelu, jako solista i z orkiestrami: English Chamber Orchestra, Filharmonia Izraelska, BBC Scottish Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmoniczna z Oslo, Orquesta Nacional de Espana, Orquesta Ciutat de Barcelona, Wiener Symphoniker, ORTF z Wiednia, Bamberger Symphoniker, Berliner Sinfonie Orchester, Westdeutsche Rundfunk z Kolonii, Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre de Bordeaux-Aquitaine, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, pod batutą takich dyrygentów, jak m.in. Jiří Bělohlávek, Riccardo Chailly, Leopold Hager, Pinchas Steinberg, Michael Tabachnik, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Marek Pijarowski. Wielokrotnie zapraszany był do udziału w renomowanych festiwalach, takich jak: "Warszawska Jesień", Festiwal Dwóch Światów w Spoleto, Berliner Festspiele, Festival de Paris, Festival Vlaanderen, Wiener Festwochen oraz w festiwalach w Edynburgu, Londynie i Bregenz. W 1995 z okazji 50-lecia ONZ wystąpił na uroczystym koncercie w Paryżu, podczas którego wraz z Orchestre National de France pod dyrekcją Jerzego Semkowa wykonał I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego.

Krzysztof Jakowicz zajmuje się także kameralistyką. Grał z takimi artystami, jak Krzysztof Jabłoński, Stefan Kamasa, Tsuyoshi Tsutsumi, Tomasz Strahl, Waldemar Malicki, Krystyna Borucińska, Konstanty Andrzej Kulka, Vadim Brodski, Jakub Jakowicz. W latach 1966-68 współpracował z Warszawskim Kwintetem Fortepianowym, najpierw jako drugi, a następnie - po odejściu Bronisława Gimpla - jako pierwszy skrzypek.


Jest pierwszym w Polsce skrzypkiem, który nagrał dla Polskiego Radia wszystkie sonaty i partity Johanna Sebastiana Bacha. Dokonał także wielu nagrań telewizyjnych oraz płytowych dla polskich (DUX, Polskie Nagrania) i zagranicznych (EMI, Angel, Le Chant du Monde i Riikskonsert) firm płytowych.

Krzysztof Jakowicz od 1966 prowadzi klasę skrzypiec w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Jest również gościnnym profesorem na SOAI University w Osace w Japonii. Ponadto wykładał na międzynarodowych kursach mistrzowskich we Francji, w Austrii (Salzburg) i Japonii (Tokio, Osaka). Zasiada w jury prestiżowych konkursów skrzypcowych (im. Niccolo Paganiniego w Genui, im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, im. Carla Nielsena w Odense, im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, im. Yehudi Menuhina w Folkestone).

Artysta gra na skrzypcach włoskiego lutnika Paolo Albaniego z 1698.

Jakub Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod kierunkiem którego studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej – prof. Tadeusza Wrońskiego.

Koncertuje od 11. roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 roku, na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, wykonując Capriccio per violino e orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 roku skrzypek zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m. in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra del Maggio Musicale we Florencji, Filharmonią Czeską w Pradze, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Filharmonią Drezdeńską, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, Orquesta Nacional w Madrycie, Royal Stockholm Philharmonic, Orquestra Sinfônica do Estado de Sao Paulo i Concerto Köln. Współpracował z takimi dyrygentami jak Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Yan Pascal Tortellier, Eiji Oue, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kirill Karabits, Michail Jurovski, Marc Minkowski czy Stefan Solyom. W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita artysta brał udział jako solista w tournées koncertowych Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii.

Tradycyjnie odbędzie się też koncert Tarnowskie Talenty (19 maja, Sala Lustrzana w Tarnowie), prezentujący wyróżnionych uczniów tarnowskiej szkoły muzycznej, którzy po raz drugi zawalczą o Nagrodę im. Anny Knapik.

Formuła TT przekształcona 3 lata temu w obecną formułę udanie łączy twórczą pracę warsztatową młodych z najwybitniejszymi artystami-pedagogami uczelni muzycznych z kraju zwieńczoną prezentację koncertową, nadal ewoluuje, m.in. włączając w projekt także najbardziej uzdolnionych uczniów lokalnych szkół muzycznych.

Przygotował - Ryszard Zaprzałka