Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

11TH TARNÓW JAZZ CONTEST /3/ TO NIE BYŁY ZADUSZKI

czyli
YOUNG JAZZ W TARNOWIE

Zaduszkowy wieczór może nieść nutę zadumy - konstatuje Katarzyna Cetera. Jeśli jednak w sali Hotelu Tarnovia, zupełnie nieprzypominającej dżezowego klubu, pojawiają się tak fenomenalni artyści, jak ci, których zaprosił Piotr Pociask do udziału w kolejnej, młodzieżowej tym razem, odsłonie 11th Tarnów Jazz Contest – nastrój zadumy znika. Pojawia się niespożyta energia młodości i trendy jazzowe, których istnienia mogłam sobie nawet nie wyobrażać.

Promowanie młodych trendów w polskim jazzie to jedna z istotniejszych idei Festiwalu Tarnów Jazz Contest. Koncerty 2 listopada zdeterminują więc artyści, którzy prezentując nowatorskie interpretacje, odkrywają nową głębię i przestrzeń muzyki jazzowej – zapowiedzieli organizatorzy.

Na dobry początek przed tarnowską publicznością wystąpił Laureat grand prix poprzedniej, dziesiątej edycji festiwalu Tarnów Jazz Contest. Jedną z nagród była możliwość nagrania debiutanckiej płyty zwycięskiego zespołu, która właśnie się ukazała, a wydana została nakładem Alpaka Records. Tarnowski koncert formacji Entropia Ensamble rozpoczął ogólnopolską trasę koncertową zespołu związaną z promocją świeżo wydanego albumu pod wiele mówiącym tytułem Entropia Ensemble. Samo słowo entropia dotyczy raczej fizyki niż muzyki, jednak absolutnie odpowiada muzycznym poszukiwaniom członków zespołu, choć przecież entropia wbrew pozorom to nie chaos – to wolność w chaosie i chaos w wolności. Dariusz Stanisławski (saksofon altowy), Marcel Baliński (fortepian), Rafał Różalski (kontrabas), Kacper Kaźmierski (perkusja) - zaprezentowali tarnowskiej publiczności materiał z debiutanckiego krążka w sposób naprawdę żywiołowy.

     

Album prezentuje 11 autorskich kompozycji stanowiących trwały zapis ulotnych myśli muzyków. Jest zderzeniem czterech odmiennych osobowości, idealnie odnajdujących się wzajemnie, a koncert formacji został ciepło przyjęty w Tarnowie.

Grupa zadebiutowała w 2016 roku na łódzkich scenach jamowych, ale koncertuje na nich do dziś. Wychodząc ze wspólnego grania standardów jazzowych dąży do wypracowania własnego sposobu dzielenia się ze światem swoimi emocjami. Z chaosu zespół buduje silne koncepcje każdego utworu, który staje się osobnym, bardzo wyraźnym bytem, by znów próbować go zredefiniować w niekończącym się poszukiwaniu własnego języka. W różnorodnych stylistycznie kompozycjach można odnaleźć komunikatywność i wiele powiązań. Całość jest wspólnym projektem składu.

Kolejną odsłoną „młodego jazzu”, którą zobaczyliśmy i usłyszeliśmy w Hotelu Tarnovia był Julia Kania Quartet. Nie zachwyciła mnie ta część wieczoru – materiał z wydanej w ubiegłym roku płyty zespołu, zatytułowanej HERE odśpiewany był poprawnie, w miarę czysto, ale… tylko tyle. Na pewno bardzo niepewnie. Młodziutkiej bielszczance - absolwentce Bielskiej Szkoły Muzycznej, i studentce wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej w Katowicach – towarzyszyli: Adam Tadel na kontrabasie, Piotr Budniak na perkusji, Mateusz Pałka na fortepianie, którzy zdecydowanie podnieśli poziom występu liderki formacji Oszczędność w środkach, powściągliwe zabiegi melodyczno-harmoniczne pozwoliły słuchaczom prowadzić się torem opowiadanych historii, zostawiając przestrzeń do własnej interpretacji.
Julia Kania recenzowana jest jako jedna z najciekawszych i najbardziej utalentowanych młodych polskich wokalistek. Widać (i słychać) potencjał i przestrzeń dla rozwoju. Artystka ujmuje może dojrzałością interpretacji, ale to także utalentowana kompozytorka i autorka tekstów. Materiał, który zespół zaprezentował podczas koncertu stanowił spektrum talentów liderki.

W koncercie Young Jazz wystąpili także utytułowani artyści „młodzi duchem”: Grzegorz Nagórski Euphonium Electric Quartet w sklądzie Dominik Wania – instrumenty klawiszowe, Michał Barański - gitara basowa, Paweł Dobrowolski – perkusja, oraz lider, Grzegorz Nagórski - euphonium.
Grzegorz Nagórski zaprezentował swój najnowszy projekt THE OPTIMIST z 2017 r. Płyta pod tym samym tytułem stanowi połączenie ciemno brzmiącego, wzbogaconego o różnorodne efekty, euphonium (tuba tenorowa) z elektryczną sekcją rytmiczną, to unikatowa propozycja na rynku muzyki improwizowanej nie tylko ze względu na brzmienie, ale również kompozycje, które podobnie jak na poprzednich albumach są autorstwa G. Nagórskiego. Album „THE OPTIMIST” otrzymał nominację do nagrody Fryderyka za rok 2017 w kategorii Jazzowy Album Roku.

W jedenastej edycji festiwalu Tarnów Jazz Contest następują właśnie finałowe koncerty. Pierwszy z nich – TRIBUTE TO JAZZ w setna rocznicę urodzin słynnych jazzmanów odbędzie się w sobotę w CENTRUM SZTUKI MOŚCICE, a wezmą w nim udział same gwiazdy oraz zaproszeni goście. Niedzielny NIEPODLEGŁA POLISH FOLK JAZZ, z udziałem gwiazd oraz laureatów tegorocznej edycji konkursu odbędzie się w niedzielę w Lusławicach. Tu naprawdę będzie się działo!

Katarzyna Cetera
Zdjęcia - Artur Gawle (www.tarnow.pl)