Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

Ambasador zaprasza

Po raz czwarty maestro Krystian Tkaczewski zaprosił do Tarnowa studentów z całego świata na jedyny w swoim rodzaju kurs mistrzowski. Podczas pierwszego koncertu „Estrada Młodych”, który 4 sierpnia w Sali Lustrzanej zainaugurował Międzynarodowy Festiwal i Kurs Mistrzowski, wystąpili Paweł Wojciechowski i Wiktor Kołodziejczyk, laureaci I Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. J.W. Krogulskiego w Tarnowie. Dyrektorem artystycznym i inicjatorem konkursu i kursu, który w tym roku odbywa się w dniach 4 - 18 sierpnia, jest pochodzący z Tarnowa, obecnie jego Honorowy Ambasador Krystian Tkaczewski, znakomity wirtuoz fortepianu, laureat wielu konkursów pianistycznych na całym świecie.  W tegorocznym kursie mistrzowskim udział biorą pianiści z Japonii, Chin, Belgii, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Portugalii, Bułgarii, Korei Południowej i Polski. Wśród wykładowców, oprócz tarnowianina Krystiana Tkaczewskiego, znaleźli się Philippe Raskin z Belgii, Guan Huang z Chib, oraz Japończycy Taeko Oba i Masahi Katayama. Pierwszy koncert z udziałem studentów zaplanowano na 10 sierpnia. W programie wydarzenia, jakim jest niewątpliwie cały Festiwal, znalazły się utwory Haydna, Mozarta, Chopina i Schumanna. Dzień później, 11 sierpnia, uczestnicy kursu wystąpią wraz z Tarnowską Orkiestrą Kameralną. Na fortepianie zagra Krystian Tkaczewski, natomiast dyrygować będzie Japończyk Masahi Katayama. Tym razem w Sali Lustrzanej będzie można usłyszeć utwory Bacha, Beethovena, Chopina i Schumanna. Podczas ostatniego koncertu (18 sierpnia) zaprezentują się uczestnicy kursu z Polski, Japonii i Stanów Zjednoczonych.

Program koncertów:

4 sierpnia, godz. 18:00, Sala Lustrzana

Koncert inauguracyjny „Estrada Młodych"

Wystąpią: Paweł Wojciechowski, Wiktor Kołodziejczyk - laureaci I Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. J.W. Krogulskiego w Tarnowie,

​10 sierpnia, godz.17.00, Sala Lustrzana

Koncert uczestników Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego z Polski, Portugalii, Bułgarii, Japonii i Chin z udziałem Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej

Dyrygent: Masahi Katayama, Japonia

W programie Haydn, Mozart, Chopin, Schumann

    

11 sierpnia, godz. 18:00, Sala Lustrzana

Koncert uczestników Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego z Japonii, Niemiec, Belgii i Korei Płd., Polski z udziałem Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej.

Dyrygent: Masahi Katayama, Japonia

Krystian Tkaczewski (fortepian)

W programie Bach, Beethoven, Chopin, Schumann

​18 sierpnia, 18:00, Sala Lustrzana

Koncert Finałowy Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego z udziałem pianistów z Japonii, Polski i USA.

Dr Krystian Tkaczewski – polski wirtuoz fortepianu – na scenie międzynarodowej zaistniał w roku 2007 po debiucie w Carnegie Hall, który został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytyków muzycznych w USA . Recenzent New York Concert Review – Anthony Aibel napisał m.in: „Tkaczewski w elegancki i pełny wyczucia smaku sposób wykonał Toccatę Bacha pokazując głęboką wiedze na temat barkowej ornamentacji i frazowania. Mazurki Szymanowskiego były wybornie kształtowane, ukazując wszystkie odcienie i kontrasty dynamiczne. Chopin Tkaczewskiego był pełen ciekawej dynamiki, grany z pasją, soczystym dźwiękiem bez nadużywania pedału i zbędnej pretensjonalności. W etiudach Rachmaninowa Tkaczewski zademonstrował elektryzującą technikę. Pokazał znakomitą artykulację i wszystkie detale były wykonane w sposób niezachwiany. Pomysły interpretacyjne Tkaczewskiego sprawiły, że przydługa i czasem nudnawa sonata Rachmaninowa nabrała nowej przejrzystości. Tkaczewski śpiewał liniami melodycznymi, a nie odgrywał pojedynczych dźwięków, jak zwykła to robić większość pianistów. Świetną konstrukcje miała również Toccata Prokofiewa. Jego recital tutaj (Carnegie Hall) pokazał jego oddanie i naturalny talent do wykonywania muzyki jego ojczystego kraju ….”

 

Artysta urodził się w Tarnowie w 1980 r. Edukację muzyczną rozpoczął w Szkole Muzycznej im. Paderewskiego w Tarnowie w klasie J. Iwaneczko. Po ukończeniu Zespołu Szkól Muzycznych w Warszawie w klasie G. Weiss i P. Skrzypka, rozpoczął studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Olgi Rusiny (dyplom magistra sztuki 2004) W roku 2007 Krystian Tkaczewski otrzymał Graduate Professional Diploma na University of Hartford Hartt School, W roku 2014, Krystian Tkaczewski otrzymał tytuł Doktora Sztuk Muzycznych, studiując u słynnej pianistki Oxana Yablonskaya. Ponadto otrzymał on nagrodę Regents Honor Award dla najlepszego doktoranta Hartt School oraz zaproszenie do prestiżowej narodowej organizacji muzycznej Pi Kappa Lambda.
Dr Krystian Tkaczewski jest laureatem wielu konkursów pianistycznych. Pianista występował w festiwalach i ważnych centrach muzycznych na całym świecie. Krystian jest jurorem wielu prestiżowych konkursów pianistycznych. Artysta koncertował w 30 krajach na pięciu kontynentach. Dr. Krystian Tkaczewski jest również często zapraszany jako wykładowca kursów mistrzowskich na Uniwersytetach w USA, Chinach, Japonii, Australii, Singapurze, Malezji, Tajlandii, Indonezji i Wietnamie. Za swoją artystyczną działalność otrzymał wiele nagród i wyróżnień.

Z kolei patron konkursu, Józef Władysław Krogulski (1815-1842) był tarnowianinem, świetnym pianistą i znakomitym kompozytorem, którego działa popadły w zapomnienie. Pozostawił po sobie ogromną spuściznę utworów muzyki kościelnej i instrumentalnej.

Urodzony 4 września 1815 w Tarnowie   jako syn Michała – muzyka-pedagoga i kompozytora oraz Salomei z Saszorów, kształcił się najpierw pod kierunkiem swojego ojca. Posiadał słuch absolutny, a jego wirtuozowskie zdolności były zupełnie wyjątkowe. Młodociany pianista  występował jako „cudowne dziecko” już od 10 roku życia. Zaczął koncerty w rodzinnym Tarnowie, potem występował w ciągu dwóch miesięcy aż sześciokrotnie w Warszawie, w Kaliszu, w Poznaniu, we Wrocławiu (pięciokrotnie), Berlinie, Legnicy, Dreźnie  (u królowej Augustyny i u króla), Lipsku, Puławach, Zamościu, Lublinie, Lwowie, Kijowie itd.  We Lwowie okrzyknięty został „polskim Mozartem”. Występy jego spotykały się nie tylko z bardzo życzliwym przyjęciem publiczności ale również z niezwykle pochlebnymi ocenami fachowej prasy muzycznej. Bardzo pochlebnie wyrażał się o nim m.in. sam Fryderyk Chopin. 

Obok zdolności pianistycznych zdradzał Krogulski od wczesnej młodości talent kompozytorski. Gruntowne studia kompozytorskie odbył w Warszawie pod kierunkiem Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego . Karierę artystyczna pianisty-wirtuoza przerwał prawie zupełnie około 20 roku życia, pracując (już od roku 1831) jako pedagog i poświęcając się prawie zupełnie działalności na polu muzyki chóralnej kościelnej i świeckiej. Idąc w ślady swojego mistrza Józefa Elsnera  zajął się prowadzeniem chórów kościele Św. Kazimierza i Trynitarzy a następnie został stałym dyrygentem choru w kościele Pijarów. Starannie przez niego szkolony i przygotowywany do występów zespól wykonywał szereg poważnych dziel wybitnych kompozytorów a także i dzieła Krogulskiego specjalnie pisane  dla tego chóru. W roku 1838 współdziałał w uroczystym wykonaniu Pasji  Elsnera  w kościele ewangelickim. Nabawiwszy się ciężkiej choroby w czasie prób wykonywania swego Miserere, zmarł  Krogulski w Warszawie w 27 roku życia, 9 stycznia 1842. Pochowany został na cmentarzu Powązkowskim.

Spuścizna tak młodo zmarłego kompozytora jest wcale pokaźna. Obok Uwertury orkiestralnej pozostawił dwa koncerty fortepianowe, oba przez niego wykonywane w Warszawie. Niestety tylko I Koncert E-dur (1830) zachował się w partyturze. Wykonany on został po raz pierwszy w czasie powstania listopadowego (15 XII 1830) na koncercie urządzonym na cele patriotyczne.  Karol Kurpiński zapisał w swym dzienniku o tym występie następującą uwagę: „Wykonanie koncertu kompozycji  Józia, mojego ucznia było piękne”. Na koncercie śpiewała również w duecie z S. Turowskim, Konstancja Gładkowska. II Koncert fortepianowy (1831) zachował się tylko w partii fortepianowej.  6 XI 1835, na koncercie w Teatrze Narodowym, Krogulski wykonał oba koncerty oraz Wariacje na fortepian z orkiestra. Krytyka przyjęła występ artysty bardzo życzliwie.

    

Obok tych dziel pozostawił Krogulski liczne drobniejsze utwory fortepianowe oraz 2 sonaty na fortepian kwartet, oktet, komedio-operę Oj żoneczka (wykonana w warszawskim Teatrze Rozmaitości  w r. 1833), kantatę Karawana w pustyniach Arabistanu oraz muzykę kościelną (m.in. 10 mszy).

Pozostała po Krogulskim spuścizna, pieczołowicie przechowywana przez przyrodniego brata, aktora i kompozytora, Władysława Krogulskiego została złożona w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Na podstawie tych materiałów oraz kompozycji zachowanych w Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego paru muzykologów opracowało twórczość fortepianowa koncerty, muzykę kościelną i kantatę Karawana Krogulskiego: materiały te pozwalają na przypominanie jego niektórych, niesłusznie zapomnianych utworów.

Korzystałem z opracowań p. Mariusza Lesława Krogulskiego
Ryszard Zaprzałka