Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

30 lat Centrum Paderewskiego - część druga

Ach, co to był za wieczór! Uroczysta Gala Trzech Dekad, która zainaugurowała w piątek 24 lipca obchody 30-lecia  kąśnieńskiego Centrum Paderewskiego stała się prawdziwym  wydarzeniem. Vadim Brodski i Jakub Jakowicz - skrzypce, Robert Morawski - fortepian oraz niespodzianka: 12-letni Szymon Krajewski - uczeń i wychowanek mistrza Vadima Brodskiego zaserwowali nam prawdziwą muzyczną ucztę. I wielka szkoda, że zabrakło z powodów zdrowotnych innego wielkiego maestro - skrzypka prof. Krzysztofa Jakowicza, którego godnie zastąpił równie utalentowany syn Jakub.  A gospodarze wieczoru – Anna Woźniakowska (ceniona recenzentka muzyczna z Dziennika Polskiego i Radia Kraków)  i Jan Popis (warszawski krytyk muzyczny z związany z Polskim Radiem), stworzyli prawdziwie rodzinną i przyjacielską atmosferę. Wszyscy są   żywymi legendami Kąśnej Dolnej, m.in. Vadim Brodski był przez kilka pierwszych  Festiwali Bravo Maestro jego dyrektorem artystycznym (Festiwal bedzie w przyszłym roku obchodził jubileusz 25-lecia istnienia), zaś kilkunastoletni Kuba Jakowicz debiutował podczas jednej z pierwszych edycji tarnowskiego Tygodnia Talentów, a red. Jan Popis był pomysłodawcą rewitalizacji podworskiej stodoły w Kąśnej na Salę Koncertową, co stało się ideą fixe dyr. Anny Knapik, twórczynią muzycznej potęgi Centrum Paderewskiego. Dziś to profesjonalna Sala Koncertowa - prawdziwa duma Kąśnej. Jubileuszową Galę rozpoczęły okolicznościowe laudację i podziękowania składane na ręce obecnego dyrektora Centrum Łukasza Gaja przez posła na Sejm RP  W. Krajewskiego, Z-cę prezydenta Tarnowa  A. Kawę i Starostę powiatowego R. Łucarza,  a zakończyły owację na stojąco.

     

Kiedy Vadim Brodski (rocznik 1950) pojawił się na scenie w kąsieńskiej stodole licznie zebrani melomani powitali go burzą oklasków. Nic dziwnego, to prawdziwy czarodziej skrzypiec, mistrz, który o tym instrumencie wie wszystko... To stały bywalec, zwłaszcza w pierwszych latach istnienia Centrum za czasów nieodżałowanej pamięci dyr. Ani Knapik, koncertów w dworku w Kąśnej Dolnej. Bardzo tu lubiany, ceniony i oczekiwany. Ja też bywałem tam wielokrotnie relacjonując na łamach tygodnika Echo Tarnowa kolejne festiwale, zawsze gościnnie przyjmowany... To był szczęsny czas!

Ten wybitny skrzypek - muzyczny obywatel świata pochodzi z ukraińskiej rodziny o korzeniach żydowskich. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat. Mając 11 lat wystąpił jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Kijowskiej Filharmonii, wykonując koncert Dymitra Kabalewskiego pod dyrekcja kompozytora. Jest uczniem Olgi Parchomienko i Dawida Ojstracha. W 1982 r zadebiutował w Nowym Jorku. W latach siedemdziesiątych XX w., na początku kariery miał trudności z koncertowaniem, ponieważ władze Związku Radzieckiego kilkakrotnie odbierały mu paszport. Pod koniec lat siedemdziesiątych zamieszkał w Warszawie, a od 1986 r. mieszka w Rzymie. W 1996 roku otrzymał w Kąsnej Dolnej obywatelstwo polskie.

W swojej karierze otrzymał pierwsze nagrody na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (Polska 1977), Konkurs im. Paganiniego (Włochy 1984), Konkurs im. Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Koncertował z wieloma znakomitymi orkiestrami: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Petersburska, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, London Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.

Wadim Brodski gra na skrzypcach Gennaro Gagliano z 1747 roku. Jest jednym z nielicznych skrzypków w historii, który miał zaszczyt zagrać w 1998 roku podczas tournée z orkiestrą Simfonica di Savona na słynnym instrumencie Il cannone Guarneri del Gesu, należącym do Niccolo Paganiniego.  

28 lutego 1990 roku Wojewódzka Rada Narodowa w Tarnowie podjęła uchwałę w sprawie utworzenia instytucji upowszechniania kultury muzycznej pod nazwą Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna, zobowiązując tym samym Wojewodę Tarnowskiego do utworzenia instytucji. Ten stosowną decyzję wydał niemal natychmiast, bo 19 marca – z mocą obowiązującą od 1 marca. Instytucji powierzono majątek w postaci dworu, przyległych do niego zabudowań oraz otaczającego go parku. Powołano pierwszego dyrektora – stanowisko to objął Andrzej Gozdek, którego w kolejnym roku zastąpił Włodzimierz Siedlik.

Rok 1992 przyniósł kilka ważnych zmian instytucjonalnych. 11 sierpnia Centrum zostało wpisane do Rejestru Instytucji Kultury, uzyskując na tej podstawie osobowość prawną. Niespełna dwa miesiące później – 30 września, Wojewoda Tarnowski wydał zarządzenie w sprawie nadania pierwszego statutu instytucji, który definiował podstawowe cele działalności: a) upowszechnianie muzyki i kultury muzycznej, popularyzowanie twórców i wykonawców dzieł muzycznych, b) edukacja kulturalna i wychowanie aktywnego odbiorcy muzyki, c) upowszechnianie wiedzy o Ignacym Janie Paderewskim. Cele te w niemal niezmienionej formie przyświecają instytucji do dziś.

Na przestrzenni lat, pod okiem kolejnych dyrektorów – Anny Knapik, Krystyny Szymańskiej i Łukasza Gaja, zmieniały się zarówno otoczenie kąśnieńskiego dworku, jak i akcenty w działalność Centrum. Jednak filary pozostały te same. Dzięki temu Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej – dziś instytucja współprowadzona przez Powiat Tarnowski i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest jednym z najciekawszych ośrodków kulturalnych w skali kraju, cieszącym się sympatią melomanów i sentymentem artystów. Wielokrotnie koncertowały tu legendy polskiej sceny kameralnej: Wanda Wiłkomirska, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Kaja Danczowska, Stefan Kamasa, Ewa Pobłocka, Waldemar Malicki czy Vadim Brodski. Nazwiska można by mnożyć. Występ w Kąśnej stał się także ważną pozycją w życiorysach przedstawicieli młodszej generacji, którzy obecnie kształtują oblicze polskiej kultury muzycznej – dość wymienić takich artystów, jak Rafał Blechacz, Katarzyna Duda, Janusz Wawrowski, Jakub Jakowicz, Rafał Kwiatkowski czy Leszek Możdżer. Centrum Paderewskiego może pochwalić się również trzema wspaniałymi festiwalami, które na stałe wpisały się w kalendarz artystyczny całej muzycznej Polski. Są to liczący już niemal czterdzieści lat Tydzień Talentów, uwielbiane przez melomanów Bravo Maestro, którego honorowym patronem był w pierwszym okresie sam prof. Krzysztof Penderecki, który także bywał w Kąsnej, czy stosunkowo młody, ale już cieszący się ogromną popularnością festiwal Viva Polonia!

Jubileusz 30-lecia Centrum Paderewskiego to okazja do podsumowań i podziękowań. Dziękujemy - mówił podczas jubileuszowej Gali dyr. Łukasz Gaj  każdemu, kto na przestrzeni ostatnich trzech dekad dołożył cegiełkę do budowy i rozwoju naszej instytucji.

„Na wspólny sukces przez lata pracowało bardzo wiele osób. Kolejni dyrektorzy instytucji swoim uporem i zaangażowaniem koncentrowali wokół niej wyśmienitych muzyków, podnosząc i umacniając rangę tego miejsca. Ci zaś dobre wrażenia z Kąśnej wywozili w różne zakątki Polski i świata. Organizatorzy jednostki – najpierw ówczesne Województwo Tarnowskie, potem Powiat Tarnowski, a od kilku lat również Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, byli zawsze gwarantem stabilności finansowej. Ważną rolę odegrały podmioty sponsorujące naszą aktywność kulturalną, z Grupą Azoty – mecenasem Centrum na czele. Wreszcie ci najważniejsi, bez których instytucja nie miałaby racji bytu: melomani – Wy, drodzy Państwo. To Wam podporządkowana jest nasza działalność. To Wasze nastroje i oczekiwania są zawsze punktem wyjścia każdego kolejnego kalendarza koncertowego. To Wy jesteście naszym pierwszym i najcenniejszym krytykiem muzycznym.”

Ryszard Zaprzałka