Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

30 lat Centrum Paderewskiego - część trzecia

W tym miejscu artyści światowej sławy godzą się występować nawet w stodole ... przerobionej na sale koncertową. Centrum mieści się w dworku w Kąsnej Dolnej, jedynej na świecie zachowanej posiadłości Ignacego Jana Paderewskiego. W otoczeniu pięknego parku. Całość zachwyca - przekonuje dyrektor Centrum Paderewskiego Łukasz Gaj.  Ten stan zachwytów znakomicie uzupełniają koncerty z okazji 30. urodzin Centrum Paderewskiego, jakie zorganizowano w koncertowej stodole w  dniach 24-26 lipiec, które na bieżąco relacjonujemy na naszych internetowych łamach. I tak, po piątkowej Gali Trzech Dekad - pełnej wspomnień i wzruszeń, której niekwestionowana gwiazdą był król skrzypiec - maestro Vadim Brodski, w sobotę w niezwykłą podróż muzyczną zabrał nas inny wielki maestro - czarodziej fortepianu Waldemar Malicki, który znakomicie odnalazł się w konfrontacji z jednym z najciekawszych i najdroższych (600 tyś. zł) modeli fortepianów marki FAZIOLI – pełnokoncertowego F278.  Pianiście towarzyszył znany i urodziwy tarnowski kwintet smyczkowy w składzie: Angelina Kierońska (skrzypce), Karolina Stasiowska (altówka), Anna Podkościelna-Cyz (wiolonczela) i szef Paweł Wajrak (skrzypce) oraz Szymon Frankowski (kontrabas). Zaś ten ze wszech miar udany Jubileusz zwieńczył w niedzielę mistrzowski recital doskonałego pianisty Ingolfa Wundera z Austrii. Z okazji tegorocznego jubileuszu ukazała się też płyta zatytułowana „Reminiscencje” będąca muzycznym podsumowaniem 30-lecia Centrum. 

Sobota 25 lipca, to długo oczekiwane przez licznych tarnowskich melomanów klimatyczne spotkanie z Waldemarem Malickim, który wykonał program zatytułowany „Historia Muzyki według Waldemara Malickiego”.

Waldemar Malicki (ur. w 1958 r. w Lublinie) to wybitny polski pianista i satyryk. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku, doskonalił grę w Wiedniu.  Nagrał 34 płyty z muzyką solową i kameralną. Koncertował z prawie wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, także poza granicami kraju (w Europie, Ameryce Południowej i Północnej, Japonii). Współpracuje z najwybitniejszymi polskimi śpiewakami, skrzypkami i zespołami kameralnymi (Kwartetem Śląskim, Kwartetem Wilanów). Wspólnie z żoną Tamarą Granat, z którą ma syna Maksa,  stworzył unikatowy w Polsce duet fortepianowy „Duo Granat”, specjalizujący się w muzyce fortepianowej na cztery ręce. Waldemar Malicki jest autorem i wykonawcą programów o tematyce muzycznej w Telewizji Polskiej. W audycjach tych, nawiązujących do stylu programów Leonarda Bernsteina i Glenna Goulda, analizuje różne zjawiska muzyczne, posługując się często improwizacją. Wykonuje również specjalne recitale improwizacji fortepianowej w stylu dziewiętnastowiecznych wirtuozów, opatrując je żartobliwą narracją i komentarzem.

Wspólnie z reżyserem Jackiem Kęcikiem stworzył show muzyczno-kabaretowe „Co tu jest grane?”, emitowane w Telewizji Polskiej, wielokrotnie nagradzane m.in. Grand Prix na Festiwalu Dobrego Humoru 2005 i Złotą Różą na Festiwalu Twórczości Telewizyjnej w Lucernie. Od 2007 roku, we współpracy z Jackiem Kęcikiem i dyrygentem Bernardem Chmielarzem, prowadzi cykl koncertów z udziałem orkiestry i solistów, pod nazwą „Filharmonia Dowcipu”. Jest to mistrzowsko dopracowane show, obfitujące w nowe patenty artystyczne na opowiadanie klasyki, Polski i świata znanymi melodiami. Ostatnio wirtuoza można również oglądać w nowym cyklu koncertów pod tytułem „Klasyka po bandzie” - energetycznym, pełnym humoru widowisku, w którym kilkadziesiąt skeczy muzycznych przeplata się z dowcipem politycznym, obyczajowym i światopoglądowym. Anegdoty z najwyższej półki nie tylko bawią do łez, ale także trafnie komentują naszą współczesność.

Znany pianista i kabareciarz, w tym roku kończy 53 lata, znany jest z nie słabnącej atencji do kobiet i miłości do starych samochodów... 

Wszechstronność talentu pozwala mu na niespotykane w świecie zabiegi klawiaturowe . Znany z niezwykle bliskiego kontaktu z publicznością, w zadziwiający sposób łączy wirtuozerię muzyczną i słowną. Humor, zaskoczenie, brak granic wyobraźni i delikatna pikanteria zmieszana ze swoistą elegancją. Nie traci klasy, nie wprowadza polityki, codziennie ćwiczy palce i fanatycznie bawi publiczność w kraju i za granicą.

Pianiście towarzyszył brawurowo grający kwintet smyczkowy w składzie: Paweł Wajrak (skrzypce), Angelina Kierońska (skrzypce), Karolina Stasiowska (altówka), Anna Podkościelna-Cyz (wiolonczela) i Szymon Frankowski.

Niekwestionowaną liderką tej grupy jest Anna Podkościelna-Cyz – tarnowianka, wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, założycielka Kwartetu Smyczkowego Con Affetto, liderka wiolonczel w Tarnowskiej Orkiestrze Kameralnej. Od 2003 roku specjalistka od organizacji koncertów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, wieloletnia dyrygentka Tarnowskiego Chóru Gos.pl, korepetytorka wokalna w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Prywatnie: żona, mama, córka, przyjaciółka. Miłośniczka tanga i wysokich szpilek. Niesamowita kobieca osobowość, szyk, uroda, a nade wszystko artystka, którą cechuje wysoki profesjonalizm. To prawdziwy wiruoz wiolonczeli. Ambitna, twórcza i kochająca muzykę. Emanuje z niej niesamowita energia, a zarazem ciepło i empatia. To jedna z ambasadorka tarnowskiej kultury.

Jubileusz 30-lecia Centrum Paderewskiego udanie zwieńczył mistrzowski recital doskonałego pianisty Ingolfa Wundera, który zaprezentował program złożony z kompozycji Franciszka Liszta (Sonata h-moll, Walc  Mefisto nr 1) i Fryderyka Chopina (Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur, op. 22, Fantaisie Impromptu cis-moll, op.66, Nokturn cis-moll, op. posth, Nokturn op. 55 nr 2, Walc As-dur,op.34 nr 1, Polonez As-dur op. 53).

Austriacki artysta jest laureatem II nagrody w XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Ma za sobą liczne występy w najważniejszych salach koncertowych i centrach muzycznych świata, takich jak Tonhalle w Zurychu, Musikverein oraz Konzerthaus w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Théâtre du Palais-Royal w Paryżu, Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonia Berlińska oraz Suntory Hall w Tokio. O londyńskim debiucie artysty w cyklu „International Piano Series” recenzent „The Guardian” pisał: „Od dawna już młody pianista debiutujący w Queen Elizabeth Hall nie zrobił takiego wrażenia na publiczności. Wunder gra pewnie i odważnie. Choć dysponuje perfekcyjną techniką, nigdy nie popisuje się nią bez potrzeby, podporządkowując ją swojej wybitnej inteligencji muzycznej”.

Publiczność gromkimi brawami wywalczyła aż dwa bisy. Artysta wykonał Menuta G-dur op. 14 nr 1 Ignacego Jana Paderewskiego oraz własną kompozycję zatytułowaną „Liberty Prelude”.

Dodatkowym bonusem jubileuszowych koncertów była unikaln przyjemność posłuchania jednego z najciekawszych modeli fortepianów marki FAZIOLI – pełnokoncertowego F278.  Stało się to możliwe dzięki staraniom naszego stroiciela – Michała Twardego i przychylności Silesia Music Center.  Prototyp tego fortepianu został stworzony w 1980 roku, a w 1983 – ten właśnie model dostarczono do słynnego Teatro Comunale di Monfalcone. Od tamtego czasu zdobył wielkie uznanie w oczach najwybitniejszych światowych pianistów i muzyków oraz rozpoczął wielką karierę międzynarodową.

Tegoroczny jubileusz stał się ponadto wdzięcznym pretekstem to wydania płyty zatytułowanej „Reminiscencje”. Występujący na niej muzycy koncertowali w Kąśnej wielokrotnie, stając się integralną częścią sztandarowych festiwali.  Piotr Pławner, Mariusz Patyra, Tomasz Strahl, Robert Morawski i Klaudiusz Baran to nie tylko doskonali instrumentaliści, ale także przyjaciele Centrum Paderewskiego, którzy zawsze z życzliwością i aprobatą reagowali na nasze artystyczne pomysły. Na płycie usłyszeć można między innymi Melodię op. 8 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego, Poloneza A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina, Kaprys op. 1 nr 24 Niccolo Paganiniego czy Czardasza Vittorio Montiego, kojarzącego się jak żaden inny utwór z finałem kultowego Maratonu Muzycznego.

Autorem jubileuszowej identyfikacji wizualnej jest znany tarnowski artysta-plastyk Piotr Barszczowski.

Partnerem Strategicznym Centrum Paderewskiego i Patronem Sali Koncertowej jest Grupa Azoty.

Na podstawie materiałów organizatorów oraz zasobów internetowych i FB
Ryszard Zaprzałka

Zdjęcia m.in. Kornelia Cygan