Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

ŚWIĘTA

podzielmy
się
płatkiem
śniegu
obdarujmy
gałązką
jemioły
zaś
w
naszych
sercach
niech
zakwitnie
gwiazda
betlejemska

Ryszard S.

Aniołowie
Nocy
Wigilijnej

 

kloszard
szukający
w śmietniku
gwiazdki
                z
ludzkiego
nieba

 

blokers
z kumplem
bejsbolem
i
przyjaciółką
kosą
czekający
                na
Mędrców
Ze wschodu

 

rumuńska
żebraczka
                  z
dzieciątkiem
zbierająca
na wódkę
dla swojego
Józefa

 

wszyscy oni
wędrują do
naszego
Betlejem
tylko czy
znajdą
             tam
miejsce

choćby
w szopie

 

Ryszard S.

______________________________

 *   *   *

 

puste miejsce
przy stole
siano opłatek
nasze role
w jasełkach

 

takie same
co roku

 

przed wigilią
życzenia
zwykłe polskie
wzruszenia
i nadzieje

 

takie same
co roku

 

sztuczna
choinka anioły
kolędy z płyt
nawet rozmowy
z bliskimi

 

takie same
co roku
a my…

 

Ryszard S.

______________________________

*   *   *

 

każdy
ma swoje
Betlejem
i gwiazdę
która
           go
prowadzi

 

każdy
ma swój
Nazaret
pełen
beztroski
i
zachwycenia
światem

 

każdy
ma swoją
Jerozolimę
która czeka
na niego
w znaku
krzyża

 

Ryszard S.

______________________________

Previous
Next

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: BOSA SKRZYPACZKA

czyli

KONCERT PATRICII KOPATCHINSKIEJ W ICE.

 

Kraków 30 sierpnia symbolicznie pożegnał się z Centrum Kongresowym ICE Kraków – donosi nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, które od września wraz z zespołem obsługujących go pracowników i zadaniami przechodzi pod nowego zarządcę, do spółki Kraków5020. Miasto przekazuje spółce także też Pawilon Wyspiańskiego i platformę VOD PLAY KRAKÓW, zaś sieć punktów Info Kraków przejdzie do spółki 1 listopada br – a wszystko to na mocy uchwały Rady Miasta Krakowa z listopada ubiegłego roku, która powołała spółkę Kraków5020 między innymi do zarządzania tym miejscem.

 

Okres zarządzania obiektem przez Krakowskie Biuro Festiwalowe zwieńczył koncert w wykonaniu formacji Il Giardino Armonico pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego oraz brawurowej skrzypaczki Patricii Kopatchinskiej. Podczas tego wydarzenia usłyszeliśmy cztery wirtuozowskie koncerty skrzypcowe Antonio Vivaldiego, w tym te zatytułowane Burza morska i Wielki mogoł. Były one przeplatane krótkimi utworami, które na zamówienie Kopatchinskiej napisali współcześni kompozytorzy włoscy: Aureliano Cattaneo, Stefano Gervasoni, Luca Francesconi i Simone Movio. Artystce towarzyszył na fletach sam dyrygent – Giovanni Antonini.

 

Włoski zespół Il Giardino Armonico specjalizuje się w wykonywaniu muzyki dawnej, dlatego jego współpraca ze znakomitą wprawdzie skrzypaczką, solistką, znaną co prawda ze świetnej techniki, ale także z wielkiej fantazji i niebanalnych pomysłów interpretacyjnych – mogła być dla melomanów sporym zaskoczeniem. Występy tej niekonwencjonalnej artystki wywołują na ogół oburzenie wśród purystów, ale jednocześnie budzą zachwyt słuchaczy otwartych na świeże i niekonwencjonalne idee.

 

Patricia Kopatchinskaja sprawia, że nawet najbardziej popularne dzieła brzmią świeżo i niebanalnie. Z kolei Giovanni Antonini to artysta znany ze znakomitych interpretacji utworów muzyki włoskiej epoki baroku, a także odkrywczych wykonań dzieł klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna i Ludwiga van Beethovena. Ich najnowsze wspólne przedsięwzięcie „Co dalej Vivaldi?” udowadnia, że napisane w epoce baroku kompozycje są w stanie inspirować współczesnych twórców do wchodzenia z nimi w twórczy dialog. – mówił Michael Łyczek, zastępca dyrektora ds. muzycznych KBF-u.

 

A jak było?

Bosa skrzypaczka w stylizowanej białej, a jakby przybrudzonej szalonym biegiem przez las sukni, z włosem rozwianem, wystąpiła przed krakowską publicznością w ramach cyklu Classic. Mam wrażenie, że odbiorcy nie do końca byli przygotowani na tak szalony komentarz do Vivaldiego. Choć są i entuzjaści: Dzikość granicząca z kontrolowanym niechlujstwem, soczystość, dynamiczność, bliskoskórność, świeżość improwizacji. Jakby połowa składu orkiestry właśnie skończyła suto zakrapianą kolacyjkę. To było fantastyczne granie! – to jeden z komentarzy w mediach społecznościowych.

Patricia Kopatchinskaja pochodzi z muzycznej rodziny. Jej mama była skrzypaczką, a ojciec grał na cymbałach – więc artystka przesiąkała muzyką od najmłodszych lat. Wcześnie też zaczęła grać – na pierwsze lekcje uczęszczała jako sześciolatka. Urodziła się i wychowała w Mołdawii, ale studia muzyczne zaczęła w Wiedniu. Ukończyła dwie klasy: skrzypiec i kompozycji muzycznej na University of Music and Performing Arts. Edukacji wciąż było jej mało, dlatego po studiach przeniosła się do Berna w Szwajcarii. Tam założyła rodzinę i mieszka do dziś.

 

ICE Classic to seria wyjątkowych i ważnych koncertów muzyki klasycznej, które odbywają się w Krakowie od siedmiu lat. Zadaniem tego cyklu jest umocnienie obecności Krakowa w kręgu ważnych scen muzycznych Europy. Dzięki przestrzeni koncertowej w Centrum Kongresowym ICE Kraków stolica Małopolski doczekała się przestrzeni koncertowej mieszczącej blisko 2000 osób, dysponującej znakomitym zapleczem technicznym i świetną akustyką.

 

Markę ICE Classic budują konsekwentnie występy największych sław muzyki klasycznej. W Krakowie występował już znakomite solistki sceny operowej: Aleksandra Kurzak, Edita Gruberova, Diana Damrau czy Elīna Garanča. Przed krakowską publicznością koncertował światowej sławy kontratenor Philippe Jaroussky, i mistrzowscy instrumentaliści: Anne-Sophie Mutter, Isabelle Faust, Ivo Pogorelić, Piotr Anderszewski oraz nadzwyczajny kompozytor Max Richter. Wśród wybitnych dyrygentów znaleźli się m.in. Kent Nagano wraz z Orchestre symphonique de Montréal, sir Simon Rattle z London Symphony Orchestra i Philippe Herreweghe z udziałem Orchestre des Champs-Elysées.

 

Wszystkie koncerty cyklu odbywają się w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

 

Na zamknięcie tegorocznego cyklu ICE Classic, już wkrótce, 11 października, wystąpi jedna z najlepszych orkiestr Wielkiej Brytanii, Royal Philharmonic Orchestra, założona jeszcze w 1946 roku przez sir Thomasa Beechama, legendarnego dyrygenta i impresaria. O klasie tego zespołu świadczą niezliczone nagrania zarejestrowane pod batutą największych dyrygentów. Od 2021 roku szefem artystycznym orkiestry jest wybitny dyrygent Vasily Petrenko. Koncert otworzy I Symfonia D-dur „Klasyczna” Siergieja Prokofiewa, a więc jedno z dzieł, które zapoczątkowały w muzyce XX wieku nurt zwany neoklasycyzmem. Partię solową w lekkim i pogodnym Koncercie skrzypcowym g-moll Maxa Brucha wykona znakomity skrzypek Sergei Krylov, a wieczór zwieńczy wykonanie monumentalnej II Symfonii D-dur Jeana Sibeliusa, która należy do najwybitniejszych dzieł muzyki fińskiej i od momentu prawykonania w 1902 roku cieszy się niesłabnącą popularnością.

 

Koncert Royal Philharmonic Orchestra miał zabrzmieć w ramach cyklu ICE Classic jeszcze w 2020 roku – wówczas plany te pokrzyżowała pandemia. Dziś wracamy do niego, nie zapominając, że za naszą wschodnią granicą Ukraina bohatersko walczy z rosyjską napaścią. Zaproszeni przez nas artyści wyrazili jednoznaczny sprzeciw wobec tej agresji. Jesteśmy przekonani, że ich zaangażowanie pozwoli z większą mocą zabrzmieć głosom sprzeciwu wobec rosyjskiego reżimu i zbrodniom jego oprawców – deklarują organizatorzy. A że Kraków jest blisko – po sąsiedzku – to i mieszkańców naszego pięknego miasta na tym koncercie nie powinno zabraknąć.

 

Katarzyna Cetera

Zobacz również:

BOŻENA KWIATKOWSKA część IV

czyli często miałam”pod górkę”…   To kobieta, która urodziła się z batutą w dłoni… To jedna z najbardziej wyrazistych osobowości tarnowskiej kultury, o iście renesansowych horyzontach, kobieta instytucja, a przy tym osoba bardzo ciepła i

Czytaj więcej....

Maraton Festiwalowy

  czyli równolegle filmowy Vitae Valor, Jazz Contest i patriotyczny Viva Polonia.   Od 6 do 11 listopada w mateczniku tarnowskich melomanów, dworku Ignacego Jana Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, wielkiego pianisty i kompozytora, polityka i

Czytaj więcej....
Previous
Next

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Zapowiedź:

maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 
grudzień 2010 – Hotel Tarnovia

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
sierpień 2015 – Ołpiny
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
marzec 2016 – Tuchów klasztor
październik 2016 – Tarnów Ratusz
październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa

listopad 2018 – Opole

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl