Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Zacni Przyjaciele, Koleżanki, Koledzy i Znajomi
Dziś, 4 kwietnia 2024 r.
zgodnie z zapowiedzią i równolegle z premierą
w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,
trafił do sieci pierwszy odcinek
7 odcinkowego miniserialu „OPOWIEŚCI TEATRALNE”.

Serdecznie zapraszam, wystarczy kliknąć poniżej. Krzysztof Borowiec.
PS. W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: WALCZ O PIESŃ

czyli OPERA RARA W LISTOPADZIE

Listopadowa odsłona słynnego już krakowskiego festiwalu zapowiadała się niezwykle – podsumowuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. Przede wszystkim odbyła się światowa prapremiera monodramu operowego THE MAN WITH SWEATS – Iaina Bella brytyjskiego kompozytora – z librettem zbudowanym z utworów poetyckich Thoma Gunna, wydanych po raz pierwszy w 1992 roku. Poeta wypowiada się na temat kondycji współczesnego mężczyzny i jego często wypieranymi, rzadko dyskutowanych problemów. Realizacji podjął się Krystian Lada, świetnie znany już festiwalowej publiczności za sprawą swoich inscenizacji UNKNOWN. I LIVE WITH YOU i SIGISMONDO. Dwa premierowe pokazy mogliśmy oglądać 21 i 22 listopada na deskach Teatru Łaźnia Nowa.

Jeszcze przed premierą, 19 listopada, w kameralnej przestrzeni Pałacu Potockich przed krakowską publicznością wystąpił kolejny po Samuelu Mariño prawdziwy sopranista, Maayan Licht,. Artysta ten swoją przygodę ze sceną zaczął od studiowania aktorstwa w szkole teatru alternatywnego w Szelomi w Izraelu. Studia wokalne rozpoczął w Netanji i kontynuował w Hadze na wydziale muzyki dawnej u Rity Adams. Znany jest przede wszystkim w Holandii, gdzie występuje w prawie nigdy niepowierzanych mężczyznom słynnych sopranowych partiach w „Mesjaszu” Händla czy Mszy h-moll Bacha. Jego estradową partnerką była grająca na pianoforte Wioletta Fluda-Tkaczyk. Tym koncertem festiwal Opera Rara zainaugurował cykl recitali zatytułowany „Walcz o pieśń”.

Drugi koncert z tego cyklu odbył się w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, gdzie z towarzyszeniem fortepianu (Bartłomiej Kominek) wystąpiła sopranistka Joanna Freszel. To jedna z najlepiej rozpoznawalnych polskich specjalistek od muzyki najnowszej, ale jej repertuar jest bardzo rozległy. Wykonuje zarówno wielkie role w operach romantycznych i bel canto (Rozyna w CYRULIKU SEWILSKIM Rossiniego, Małgorzata w FAUŚCIE Gounoda czy Psyche w EROSIE I PSYCHE Różyckiego), recitale pieśniowe, jak i liczne prawykonania utworów pisanych często z myślą specjalnie o jej głosie i możliwościach. Jest też laureatką Paszportu “Polityki” i charyzmatyczną popularyzatorką muzyki, m. in. w pasjonujący sposób opowiadającą o współczesnych technikach wokalnych na swoim kanale na YouTube. W programie recitalu znalazły się rzadko wykonywane kompozycje Grażyny Bacewicz i Ludomira Różyckiego.

Miłośnicy Franciszka Schuberta i wielbiciele Thomasa Hampsona już w poniedziałek, 22 listopada, w Teatrze Słowackiego mieli okazję usłyszeć WINTERREISE. Ten amerykański baryton to prawdziwa legenda opery. Trudno nawet wyliczyć wszystkie sceny, na których występował i dyrygentów, z którymi współpracował. Listę najświetniejszych instytucji, z którymi współpracował, otwiera Metropolitan Opera i Royal Opera House. Współpracował też z najwspanialszymi dyrygentami, na czele z Nikolausem Harnoncourtem (z którym łączyła go wieloletnia artystyczna przyjaźń), Danielem Barenboimem, Zubinem Mehtą i Seijim Ozawą. Jego karierę dokumentuje pokaźna dyskografia, bowiem Hampton nagrywał dla największych wytwórni — nie tylko recitale, ale i szereg ról operowych (pamiętamy choćby jego Germonta w słynnym nagraniu TRAVIATY u boku Anny Netrebko i Rolando Villazóna). Hampson jest jednym z największych śpiewaków naszych czasów. To artysta kompletny, który zawsze poszukiwał nowych repertuarowych ścieżek i potrafił jednocześnie sprostać wiążącym się z tym stylistycznym wyzwaniom bez względu na to, czy to chodziło o rolę w operze Verdiego albo Wagnera, czy też o Schubertowską pieśń. Przy fortepianie towarzyszył artyście Wolfram Rieger.

Dorota Szczepańska to wschodząca gwiazda polskiej opery obdarzona sopranem nadzwyczajnie oryginalnej barwy. Biegłość, z jaką realizuje wszelkie ozdobniki i pasaże, sprawia, że bardzo chętnie współpracują z nią zespoły muzyki dawnej przygotowujące wykonania barokowych oper. Śpiewała już m.in. tytułową rolę w SEMELE Händla, występowała w ARGENORE Wilhelminy von Bayreuth, brała też udział w dwóch światowych wskrzeszeniach XVIII-wiecznych oper: SEMIRAMIDE RICONOSCIUTA Vinciego pod batutą Marco Vitale i ARMINIO Hassego z {oh!} Orkiestrą Historyczną. Artystka nie wzbrania się jednak przed muzyką późniejszych epok: z sukcesem śpiewa Mozarta, Haydna czy Schuberta oraz utwory kompozytorów współczesnych. W Pałacu Potockich przed festiwalową publicznością artystka wystąpiła z kompozycjami Josepha Haydna: sześcioma pieśniami i kantatą operową ARIANNA A NAXOS. Dorocie Szczepańskiej towarzyszył Marek Toporowski, który akompaniował pieśniarce a w przerwie recitalu wykonał na pianoforte Sonatę c-moll – kompozycję George’a Fredericka Pinto.

Cykl „Walcz o pieśń” zakończył się 24 listopada w foyer MOS-u – tam pojawił się Petr Nekoranec — tenor, jeden z najbardziej może wyrazistych czeskich śpiewaków młodego pokolenia. Od września 2018 roku jest solistą Staatsoper Stuttgart, gdzie śpiewał już trzy główne belcantowe role: Almavivę w CYRULIKU SEWILSKIM Rossiniego, Ramira KOPCIUSZKU tegoż autora i Ernesta w DON PASQUALE Donizettiego. Artysta uczestniczył w Lindemann Program for Young Artist w Metropolitan Opera, a w latach 2014—2016 należał do zespołu Bayerische Staatsoper w Monachium i jej Studia Operowego W styczniu 2018 roku otrzymał— Classic Prague Award w kategorii Talent Roku. W Polsce zadebiutował wyraziście w niezwykle wymagającym dla śpiewaka monodramie Iaina Bella COMFORT STARVING. Artyście towarzyszył na fortepianie William Kelley a w programie recitalu znalazły się kompozycje Franza Liszta, Edvarda Griega, Roberta Schumanna, Claude’a Debussy, Gabriela Fauré czy Sergieja Rachmaninowa.

OPERA RARA nie zawodzi słuchaczy, melomanów, widzów i amatorów wyjątkowych muzycznych doznań ani na chwilę. Warto się wybrać do Krakowa – to przecież bardzo blisko, po sąsiedzku.

Katarzyna Cetera

Tekst /zdjęcia/ powstał na podstawie materiałów organizatorów.

Zobacz również:

Tomasz A. Żak: Urodziłem się

To już dzisiaj pewne: miejsce urodzenia nie ma definiować Twojego stosunku do ojcowizny, ani tym bardziej Twojej narodowości. Liberalizm do spółki z globalizmem, jak ich poprzednik – komunizm – skutecznie podkopują każdą tożsamość, a więc

Czytaj więcej....

Rozdział 6 cz. 1

czyli Szkoła muzyczna im. Ignacego Paderewskiego.   Po ukończeniu Akademii Muzycznej w roku 1980, stanęłam przed dylematem podjęcia pracy odpowiedniej do mojego wykształcenia, czyli: praca z chórem, zespołem kameralnym, wokalistami. Tak zaczyna się kolejny rozdział

Czytaj więcej....

TARNÓW I OKOLICE: KONCERT WSPÓŁCZULNY

czyli VOŁOSI W TARNOWIE.   Historia zespołu VOŁOSI rozpoczęła się niemal ćwierć wieku temu – informuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera, gdy bracia Krzysztof i Stanisław Lasoniowie w sercu polskich Beskidów spotkali tradycyjnych muzyków –

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Najnowsze spektakle:

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl