czyli ŚWIATŁO W DARK ROOMIE
Po sąsiedzku, w Krakowie, trwa w najlepsze – donosi z Krakowa nasza teatralna korespondentka Katarzyna Cetera, 14 edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. W programie dwóch konkursów (INFERNO – Konkurs Polski i PARADISO – Konkurs Młodych Twórców) oraz wydarzeń towarzyszących znajdzie się ponad 30 spektakli. Dla nas – miłośników teatru mieszkających poza stolicą Małopolski – istotną wiadomością będzie na pewno start Nurtu Online, czyli spektakli dostępnych w Internecie za pośrednictwem platformy PlayKraków.
Trzynasta edycja festiwalu okazała się pechowa: owszem odbyła się, ale – z wiadomych względów – wyłącznie w sieci. Nie ma jednak tego złego co by na dobre nie wyszło – wydarzenia ubiegłorocznego krakowskiego święta teatru mogliśmy oglądać na platformie playkrakow.com zupełnie za darmo.
Edycję czternastą poprzedził skandalik i burz medialna – organizatorzy zaprosili na festiwal przedstawienie NAJPIĘKNIEJSZY WSCHÓD zostało wyprodukowane przez Centrum Kultury w Lublinie oraz Instytut Adama Mickiewicza a wyreżyserowane przez tajemniczego Ulissesa Ghawdexa – dość szybko okazało się jednak, że pod tym pseudonimem ukrywa się Paweł Passini, który nie tak dawno, po skandalu z przymuszaniem młodych aktorek do nagości informował, że rezygnuje z pracy artystycznej – o sprawie kilka miesięcy temu było dość głośno. Tym razem ze współpracy z festiwalem zrezygnowały dwie osoby z działu promocji. Protestowały też znane reżyserki teatralne, po czym wycofały się z udziału w debacie na temat #MeToo w teatrze, to samo zrobił Jacek Poniedziałek. Dyskusję miała poprowadzić Katarzyna Janowska. Dorota Segda, rektorka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie skomentowała: – Jestem zszokowana. A Bartosz Szydłowski – dyrektor festiwalu – gęsto się z całej sytuacji tłumaczy.
Już 2 grudnia – przedstawieniem Krystiana Lupy stworzonym na podstawie powieści W.G. Sebalda AUSTERLITZ – wystartował Nurt Online. Czterogodzinny spektakl Państwowego Teatru Młodzieżowego w Wilnie to wielowątkowa opowieść o człowieku, który stopniowo odkrywa swoją wypieraną do tej pory tożsamość, staje się w rękach polskiego mistrza wstrząsającą podróżą w głąb człowieka dotkniętego traumą. Aby się z nią zmierzyć, musi on zejść na dno swej duszy, a tam czeka go niezawinione i zawinione piekło.
Bezsprzecznym hitem drugiego dnia festiwalu okazały się CZERWONE NOSY Petera Barnesa w reżyserii Jana Klaty. Przedstawienie zaprezentowali aktorzy Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. Może z tego powodu nie interesowały mnie sceny – nawet nie „dantejskie” – które rozegrały się kilka przecznic od „Słowaka”: spektakl Passiniego nie został bowiem odwołany i widzowie mogli zobaczyć NAJPIĘKNIEJSZY WSCHÓD. Jednak spektakl nie cieszył się powodzeniem; na widowni miało zasiąść nieco ponad 20 osób. Przed Małopolskim Ogrodem Sztuki, gdzie wystawiany był spektakl, stało kilka osób, które przyniosły ze sobą transparenty i zapaliły znicze. Na transparentach napisane były hasła: “Boskie ćwiczenia na elastyczny kręgosłup moralny. Prowadzący Bartek Sz.”, “To jest ku**a dramat” czy “Cancel Passini Ghawdex”.
Krakowski festiwal Boska Komedia, doroczny przegląd tego, co w polskim teatrze najciekawsze. Trzeciego festiwalowego dnia spośród festiwalowych propozycji najbardziej przypadło mi do gustu PURIFICATION Katarzyny Kalwat – przedsięwzięcie z pogranicza muzyki i teatru – nie pierwsze zresztą wśród dokonań artystycznych reżyserki. Współtwórczynią widowiska jest jedna z najwybitniejszych polskich kompozytorek współczesnych, Agata Zubel, laureatka Paszportu Polityki. Spotkanie-eksperyment na granicy teatru i muzyki opowiada o tym, co się dzieje „pomiędzy” i co wynika z napięcia, które wytwarza się pomiędzy tymi dwiema sferami.
Niedzielną wędrówkę po festiwalowych, teatralnych manowcach zaczęłam – i skończyłam – w piekielnych kręgach. Przepiękne ONKO Weroniki Szczawińskiej i zjawiskowego na scenie Sebastiana Pawlaka to przedstawienie TR Warszawa, ale to tylko początek czwartego festiwalowego dnia. Nie lubię Sceny pod Ratuszem – a właśnie tam obejrzeliśmy wyjątkowego Czechowa – WUJASZEK WANIA w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. To przedstawienie genialnym aktorstwem stoi. To oczywiście Piotr Pilitowski w roli tytułowej, wspaniała Maja Pankiewicz jako Sonia, niesamowity Astrow Piotra Franasowicza – cały zespół tego spektaklu wart jest wszystkich pieniędzy. A my na widowni warci jesteśmy wzruszenia, jakie Wujaszek Wania z Ludowego gwarantuje.
Ostatnim punktem czwartego dnia festiwalu był dla mnie KRUK Z TOWER – kameralny spektakl Aldony Figury, oparty na dramacie Andrieja Iwanowa opowiadającym o niełatwej relacji matki i syna. Chłopak po śmierci ojca przechodzi trudny okres, matka zaś – sama będąc w żałobie – nie umie poradzić sobie ani z odejściem ukochanego męża, ani z oddalającym się od niej z dnia na dzień synem. Wpada więc na pomysł, żeby nawiązać z nim kontakt za pomocą fejkowego profilu w internecie. Jak to się skończy, warto przekonać się osobiście, zwłaszcza że Iwanow z Figurą dotykają tu problemów niezwykle ważnych w naszym codziennym życiu: samotności czy niemożności porozumienia się z rodzicami. Dowiodły tego rozmowy twórców z widzami tuż po spektaklach granych na żywo. Przedstawienie z Teatru Dramatycznego zrealizowane jest niezwykle prostymi środkami, a opiera się głównie na znakomitym aktorstwie Katarzyny Herman i Konrada Szymańskiego.
Zaproszone do Nurtu Online spektakle eksplorują na różnych poziomach wyobcowanie człowieka i jego próby znalezienia wyjścia z matni, jaką zgotowała nam rzeczywistość. W ramach tej odsłony obejrzymy sześć znakomitych spektakli uznanych polskich reżyserek i reżyserów, które zostaną jednorazowo udostępnione widzom na platformie playkrakow.com. Będą dostępne przez dwukrotność czasu ich trwania. Przedstawienia AUSERLITZ oraz MIĘDZY NOGAMI LENY CZYLI ZAŚNIĘCIE NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY WEDŁUG MICHELANGELA CARAAGGIA zostaną udostępnione bezpłatnie, natomiast na pozostałe cztery obowiązywać jednorazowy pakiet w cenie 5 zł – do zakupienia na platformie www.playkrakow.com
Na niektóre przedstawienia bilety są jeszcze dostęne w sieci. Proszę sprwdzać na stronie festiwalowej – https://bilety.boskakomedia.pl – i przybywać. Krakw jest blisko, to naprawdę po sąsiedzku.
Katarzyna Cetera (materiały organizatorów)