Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

NASZ PATRONAT - ZAPOWIEDZI

I Międzynarodowy Konkurs Literacki „O Laur Tarnowskiej Starówki” im. Józefa Komarewicza

______________________________

36. TARNOWSKA NAGRODA FILMOWA

Festiwal Wybranych Polskich Filmów Pełnometrażowych

Tarnów
27 maja – 4 czerwca 2022

______________________________

40 lat Festiwalu Tydzień Talentów
15-21 maja
Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej

Jubileuszowa odsłona zapoczątkowanego w 1982 roku wydarzenia promującego szczególnie utalentowanych początkujących artystów. Wielkie święto muzyki i młodości – w tej edycji poświęcone pięknej i wymagającej sztuce fortepianowej.

______________________________

Previous
Next

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy “polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- “ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, “Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

TKK 2008 – 2013

————————

wiersze ostatnie

Oldze T. po Noblu

świat
stworzony ze słów
umiera
 
a my wraz z nim
i nawet tego
nie zauważamy

nie potrafimy
opowiedzieć
sobie świata
z którym
coś jest
nie tak
 
Internet
to
opowieść idioty
                 więc
Grając na wielu
bębenkach

            jesteśmy
ciągle
          w podróży
Ludzie księgi
Bieguni

od
Prawieku
Prowadzimy swój pług
przez kości
umarłych

                jak tkacz
                zwijając
                swoje życie

czuli narratorzy
budujemy sobie
Dom dzienny
i
dom nocny

czekając na Godota

zamiast niego
spotykamy
Charona

to on
           za obola
przeprawia nas
przez Styks
              do otchłani
Ksiąg Jakubowych

nasza
zagubiona dusza
                 snuje swoje
Opowiadania bizarne
poszukując
                Lalki i perły
a może
Czarnej ruty
na wigilię

                  Ryszard S.

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

“…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: MONODRAM NA DOBRY POCZĄTEK

czyli

PIERWSZE KOTY ZA PŁOTY

Nowy, 2022 rok to dopiero środek teatralnego sezonu. W Rzeszowie jednak jak zwykle: święto za świętem, premiera za premierą – relacjonuje nasza teatralna recenzentka Katarzyna Cetera. Teatr im. Wandy Siemaszkowej ten rok rozpoczął od prapremiery monodramu Tomasza Jachimka w reżyserii Sławomira Gaudyna. Ach, co to był za spektakl! Na scenie w głównej – i jedynej – roli niepodzielnie króluje Justyna Król… Ale po kolei.

Do współpracy przy tworzeniu spektaklu niełatwo zaprosić mistrzów. A już mistrzów, którzy podczas pracy rozumieją się w lot, od ułamka pierwszej sekundy, i dogadują się od pierwszego gestu – to chyba w ogóle ze świecą szukać.

Justyna Król związana jest z rzeszowską sceną od 2014 roku. Debiutowała wówczas w musicalu SIOSTRUNIE w reżyserii Jana Szurmieja. Ceniona przez rzeszowską publiczność aktorka ma na swoim koncie wiele ról teatralnych: Olgę w TRZECH SIOSTRACH w reżyserii Magdaleny Miklasz, Sawdę w POGORZELISKU w reżyserii Cezarego Ibera, tytułową rolę w IWONIE KSIĘŻNICZCE BURGUNDA w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza – a to przecież tylko wybrane dokonania sceniczne Justyny Król. Bogaty to dorobek i niewątpliwie ciekawy – monodramu jednak do tej pory w nim nie zanotowano. Pojawiła się wreszcie propozycja, w której poza talentem aktorskim artystka ma możliwość zaprezentowania swych umiejętności wokalnych – spektakl w reżyserii Sławomira Gaudyna nie bez kozery opatrzony jest bowiem podtytułem „SŁODKO-GORZKI MUZODRAM DLA ZDOLNEJ AKTORKI Z TALENTEM KOMEDIOWYM I WOKALNYM”. Talentów tych Justynie Król odmówić nie sposób. W teatralnej zapowiedzi czytamy:

Zapraszamy Państwa na artystyczny seans  życia po życiu, w którym obok kulis teatru i tajemnic aktorskiej duszy znajdą się także inne, poruszające nas sprawy i tematy. Tak, żebyście Państwo, wychodząc po spektaklu, nie mieli pewności: czy w teatrze jest jak w życiu, czy w życiu jest jak w teatrze?

Czego mogłaby się spodziewać młoda, nieznana aktorka, gdyby nagle, niespodziewanie – także dla siebie – musiała stanąć przed obliczem świętego Piotra? Przecież przez całe swoje krótkie życie marzyła o sławie! Oto przedwcześnie staje przed sądem ostatecznym, żeby zagrać swoją ostatnią rolę – i gra… Ale jak gra? Oczywiście brawurowo: z dystansem i humorem! Bohaterka opowiada i wyśpiewując historie swoich wielkich ambicji, niespełnionych marzeń i jeszcze większych niepowodzeń. Wybierając się na spektakl nie oprzemy się ani zachwytowi, ani wzruszeniu. Można się przyzwyczaić – takie rzeczy w Rzeszowie od dawna są normą.

Tomasz Jachimek w ostatnich latach dał się poznać teatralnej publiczności nie tylko jako popularny artysta kabaretowy, felietonista i konferansjer ale także jako twórca znakomitych monodramów – MĘŻCZYZNA SUKCESU – CZYLI KONCERT SOLO, REFLEKTOR NA TATĘ czy KOLEGA MELA GIBSONA. Można żywić nadzieję, że NASTĘPNA DO RAJU – sztuka napisana specjalnie dla Justyny Król – stanie się kolejnym hitem w monodramowym portfolio artysty.

Tarnowianin Sławomir Gaudyn rozpoczął współpracę w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej ponad dekadę temu. Na rzeszowskiej scenie wyreżyserował ponad dziesięć przedstawień, ale współpracuje także z Polskim Teatrem „Studio” w Wilnie, Polskim Radiem oraz z Teatrem Syrena działającym przy Polskim Ośrodku Społeczno- Kulturalnym w Londynie.

Za scenografię do przedstawienia odpowiada Magdalena Gajewska, ruch sceniczny opracował Dariusz Brojek a muzykę skomponował Tomasz Bajerski. Spektakl godny uwagi zwłaszcza w dzisiejszych, trudnych dla sztuki czasach, ale również dlatego, że Teatr im. Wandy Siemaszkowej jest blisko – po sąsiedzku.

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – zasoby teatru

Tomasz Jachimek

NASTĘPNA DO RAJU

Słodko-gorzki muzodram dla zdolnej aktorki z talentem komediowymi wokalnym

reżyseria – Sławomir Gaudyn

scenografia – Magdalena Gajewska

muzyka – Tomasz Bajerski

ruch sceniczny – Dariusz Brojek

przygotowanie wokalne – Dominika Kindrat

muzykę do piosenki finałowej pt. Spacer po karierze skomponował Mikołaj Babula

Występuje:

Justyna Król

Premiera odbyła się 5 stycznia 2022 roku

na Małej Scenie im. Zdzisława Kozienia

w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

Zobacz również:

PO SĄSIEDZKU: OBLICZA AUTYZMU

czyli NATIONAL THEATRE LIVE POWRACA KIN Przedstawienie National Theatre DZIWNY PRZYPADEK PSA NOCNĄ PORĄ, które mogliśmy obejrzeć na ekranach wybranych kin (także polskich) – relacjonuje nasza korespondentka Katarzyna Cetera, oparte jest na świetnej, bestsellerowej powieści

Czytaj więcej....
Previous
Next

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

                   ziemia

święta i przeklęta

wojenna

              dwie daty

dwie listy

ale

           od

                     teraz

pamięć jedna

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

              obrączka

z imieniem

prezydenta

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

                      teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

               także my

jakby

           nie ci

                      sami

oby

Tryptyk Katyński

Nasze projekty i premiery:

maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 
grudzień 2010 – Hotel Tarnovia

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma “Amicus”
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
sierpień 2015 – Ołpiny
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
marzec 2016 – Tuchów klasztor
październik 2016 – Tarnów Ratusz
październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa

listopad 2018 – Opole

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl