Witryna korzysta z plików cookies,które są niezbędne do prawidłowego jej funkcjonowania .W ustawieniach przeglądarki możesz zmienić warunki ich przechowywania lub dostępu

PO SĄSIEDZKU: 26. RZESZOWSKIE SPOTKANIA KARNAWAŁOWE

czyli
TEATR DA SIĘ LUBIĆ

Za miedzą, w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie - anonsuje nasza specjalna wysłanniczka Katarzyna Cetera, od 14 lutego trwają 26. Rzeszowskie Spotkania Karnawałowe. Potrwają do niedzieli, do 16 lutego. W tym roku z repertuarem komediowym na rzeszowskiej scenie zaprezentują się dwa krakowskie teatry oraz goście z Ukrainy. Każdy z trzech wieczorów zakończy się koncertem w teatralnym foyer. Z okazji wypadającego w ten weekend święta zakochanych, publiczność wysłuchała najpiękniejszych utworów o miłości w wykonaniu aktorów Teatru im. Wandy Siemaszkowej, Magdy Skubisz z towarzyszeniem zespołu Domarski Band oraz gwiazdy piosenki aktorskiej Justyny Szafran. Była też okazja, aby potańczyć.

Czytaj więcej...

ZIEMIA W TARAPATACH

czyli
POLSKI TEATR TAŃCA W TARNOWIE

11 lutego Polski Teatr Tańca wystąpił w Centrum Sztuki Mościce już po raz kolejny. Tym razem - relacjonuje nasz teatralna korespondentka Katarzyna Cetera, zaprezentował nielicznej, niestety, widowni przedstawienie w odbiorze arcytrudne – zbyt ilustracyjne i teatralne – taka dosłowność jednak mocno ogranicza odbiór tanecznego spektaklu. Spektakl został jednak wpisany we współczesne, istotne społecznie debaty o charakterze publicystycznym – trudno jednak powiedzieć, czy akurat taki teatr tańca do widza przemówi tak jak w teatrze dramatycznym.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: VANDA

czyli
CZESKA OPERA O POLCE, KTÓRA NIE CHCIAŁA NIEMCA

Przedstawienia operowe zaprezentowane podczas tegorocznej edycji festiwalu Opera Rara zamyka kolejne – po inaugurującym święto miłośników opery trzy tygodnie temu SIGISMONDO Gioacchino Rossiniego – podsumowuje tę oryginalną imprezę nasza specjalna wysłanniczka Katarzyna Cetera, ciekawe polonicum: VANDA - wielka, monumentalna opera Antonína Dvořáka w pięciu aktach miała swoją polską prapremierę w ubiegłą sobotę w Krakowie, w surowej przestrzeni Teatru Łaźnia Nowa. Akcja utworu dzieje się w przedchrześcijańskim Krakowie. Czeskie libretto napisali Václav Beneš-Šumavský i František Zákrejs na podstawie opowiadania inżyniera Juliana Surzyckiego. Polską wersję tego dzieła wyreżyserowała Karolina Sofulak – ta laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzyła się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.

Czytaj więcej...

PO SĄSIEDZKU: CLAUDIO MONTEVERDI vs TEONIKI ROŻYNEK

czyli
PANIE NIEWDZIĘCZNE ZDEKONSTRUOWANE

IL BALLO DELLE INGRATE czyli po prostu BALET PAŃ NIEWDZIĘCZNYCH z muzyką Claudio Monteverdiego napisaną do libretta Ottavia Rinucciniego, powstał w początkach XVII wieku – pisze w swojej relacji Katarzyna Cetera, na zamówienie władcy Mantui, księcia Vinzenza Gonzagi z okazji wesela jego syna. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour utwór stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie – Wenus, Amor i Pluton – napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. No właśnie: sposób, w jaki mówi się tutaj o miłości, kobietach i ich powinnościach, może dzisiaj wzbudzać pewne wątpliwości…

Czytaj więcej...