
czyli
PIERWSZY WEEKEND SCENY OTWARTEJ.
Hasłem tegorocznej SCENY OTWARTEJ jest „Czas życia – wartość życia”. Jak informowali organizatorzy: Język tanecznych narracji i impresji wyrazi te momenty ludzkiego życia, które znacząco odkrywają jego prawdę, są refleksją przemijania. Odwołamy się do wybitnych dokonań teatru tańca określających nasze ludzkie uniwersum. CARMEN pojawiła się więc na tym festiwalu nie bez kozery – relacjonuje nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera.

Spektakl składa się z dwóch części: baletu do słynnego BOLERA Maurice Ravela oraz CARMEN z muzyką George’a Bizeta, Rodiona Szczedrina i zespołu Deep Forest. Całość trwała około 75 minut.
Na scenie Centrum Sztuki Mościce obejrzeliśmy baletową wersję opowieści o pięknej, fascynującej, zmysłowej i nieposkromionej kobiecie fascynującej, zmysłowej i nieposkromionej w wykonaniu Państwowego Teatru Narodowego w Koszycach. Štátne Divadlo Košice jest jednym z najważniejszych słowackich teatrów, znanym w Europie ze świetnego zespołu operowego i baletowego. Przedstawienie w wykonaniu artystów Teatru Narodowego z Koszyc podobało się tarnowskiej publiczności, choć widownia mogłaby być liczniejsza.

Spektakl łączy w sobie awanturniczą akcję z realiami zbliżonymi do życia codziennego, żywiołowy hiszpański temperament z wielkimi emocjami, wspaniały, efektowny taniec z niezwykle barwną, nieco egzotyczną muzyką.Oto, co o CARMEN Teatru Narodowego z Koszyc napisał autor libretta oraz reżyser spektaklu i choreograf Ondrej Šoth: Frapująca fabuła, barwne miejsce akcji, złożoność relacji i ich zmienność, wpływ konwencji społecznych, zmierzający do tragicznego finału. Ogromne znaczenie ma dla mnie muzyka Szczedrina, która jest doskonałą bazą dla teatru tańca. Brakowało mi jednak pewnej realności, namiętności, poszukiwania prawdy w tym głębokim temacie. Szukałem tego przez długi czas, aż wreszcie trafiłem na muzykę zespołu Deep Forest, która wypełniała lukę w modelu Szczedrina.

Łącząc w sobie obie te warstwy choreograf stworzył podstawę, na której pokazał Carmen z całą jej namiętnością, realnością, wolnością, z występującą w niej wiejską społecznością. Była ona chyba tak przekonująca, jak chciał Šoth, który pominął niektóre postaci z opowiadania Prospera Mérimée, dzięki czemu uczynił fabułę bardziej zwięzłą, skupiając ją wokół czworga głównych bohaterów: Carmen, José, Escamilla i Micaëli. Swego rodzaju katalizatorem ich sytuacji życiowych jest postać Śmierci. Znana na całym świecie opowieść nie zmienia w ten sposób swojej podstawy a zyskuje nowe odczytania.
Przed nami kolejne bogate w wydarzenia dni festiwalowe. I tak, w najbliższą sobotę w Centrum Sztuki Mościce mieliśmy zobaczyć polski Teatr Avatar ze spektaklem NOWE SZATY KRÓLA ale został odwołany z powodu kontuzji tancerza, a w niedzielę baletowy hit nad hitami – GISELLE w wykonaniu lwowskiego zespołu baletowego Royal Lviv Ballet (Ukraina), a przez cały czas w foyer Centrum Sztuki Mościce można obejrzeć frapującą wystawę „Performance Dance”, która potrwa ona do 31 października. Z kim się widzimy?
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – organizatorzy
SCENA OTWARTA
15 października 2023
godz. 19.00 – GISELLE – Royal Lviv Ballet / Ukraina
21 października 2023
godz. 18:00 – gala finałowa konkursu choreograficznego MY DANCE i spektakl HUMANI CORPORIS FABRICA – Ryszard Kalinowski i Grzegorz Pańtak w choreografii Jacka Przybyłowicza / Polska

















