Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

XV Edycja Festiwalu Vitae Valor

20-23 listopada 2025

Tegoroczne hasło festiwalu: OBLICZA PRZYJAŹNI

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”

W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: PRAWDA SCENY

czyli

SPEKTAKLE KONKURSOWE FESTIWALU ARCYDZIEŁ

 

18 października rozpoczęła się w Rzeszowie trzecia edycja Festiwalu Arcydzieł – najnowszej odsłony Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – relacjonuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera. To wielkie teatralne święto dziś się zakończy – przed nami jeszcze jedno czytanie performatywne, gala finałowa, rozdanie nagród i spektakl łotewskiego teatru zatytułowany GRECY – czyli ciekawie zapowiadająca się trzecia część trylogii w reżyserii Elmārsa Seņkova, w której nowy świat stworzony jest na podstawie greckich mitów – przez walkę, namiętności bogów i pragnienie ludzi, by Bogu się przeciwstawić. Poszukiwany jest nowy bohater, ale czy nie znajdzie się ktoś, kto będzie chciał go zniszczyć? Przekonamy się wieczorem.

 

Warto oczywiście przypomnieć, że Rzeszowskie Spotkania Teatralne to jeden z najstarszych w Polsce festiwali teatralnych. W tym roku odbywa się jego 62 edycja. Piałam już o pierwszych festiwalowych spektaklach (MATKA w reżyserii Anny Augustynowicz, LALKA Jerzego Jana Połońskiego oraz MAKBET. GŁOSY Z CIEMNOŚCI w reżyserii Anety Adamskiej – Szukały z Teatru Przedmieście). Pisałam też o przedstawieniach festiwalowych z pierwszej połowy tygodnia (GUSŁA w reżyserii Grzegorza Brala, KABARET Małgorzaty Warsickiej i DZIEJE GRZECHU OPOWIEDZIANE NA NOWO przez Darię Kopiec.

 

Druga polowa festiwalowego tygodnia przyniosła niewątpliwie wiele kolejnych wzruszeń i dobrych, teatralnych wrażeń, najpierw bowiem spotkaliśmy się oko w oko z przewodniczącą festiwalowego jury, Agnieszką Przepiórską i z jej obsypanym nagrodami monodramem w reżyserii Anny Gryszkówny, zatytułowanym W MAJU SIĘ NIE UMIERA. HISTORIA BARBARY SADOWSKIEJ. Przedstawienie oglądałam kiedyś w Krakowie – na Małej Scenie Teatru Siemaszkowej robiło z pewnością inne wrażenie – monodram przepełniony rozpaczą zyskuje w tych warunkach intymność, poczucie bezpośredniego obcowanie z cierpieniem bohaterki. Przedstawienie było prezentowane poza konkursem, jako pewnego rodzaju pokaz mistrzowski.

 

Piątek przyniósł widzom festiwalu monumentalną (i bardzo drogą) produkcję Teatru im. Stefana Jaracza. AMADEUSZ Petera Shaffera w reżyserii Anny Wieczur to spektakl, podczas którego na scenie pojawia się około 80 osób. Są to nie tylko aktorzy, ale też cała orkiestra i śpiewacy.

 

 

Przedstawienie miało swoja premierę w maju i dotychczas udało się je zaprezentować zaledwie kilka razy, a mimo to rzeszowska publiczność była zachwycona – nie było końca owacjom na stojąco.

 

Zapowiadano to przedstawienie hucznie jako hołd złożony nieśmiertelnemu pięknu muzyki Mozarta. Rzeczywiście, muzyka Mozarta olśniewa zawsze, szczególnie wtedy, gdy grana jest na żywo, czy to solowo na klawesynie czy fortepianie, czy przez stuosobową wielką orkiestrę symfoniczną. W łódzkim przedstawieniu mamy „zaledwie” czterdziestoosobową orkiestrę. AMADEUSZ to rzeczywiście porywające widowisko o zniewalającej i urzekającej sile muzyki oraz jednym z jej największych twórców – niepokornym, przebojowym, bezczelnym, lekkomyślnym i genialnym Mozarcie. Krzysztof Szczepaniak w tej roli sprawdza się bardzo dobrze, choć moim zdaniem wykorzystuje gotowe rozwiązania i narzędzia aktorskie zaprezentowane przez Marcina Hycnara w warszawskiej wersji przedstawienia wyreżyserowanej również przez Annę Wieczur za kadencji Tadeusza Słobodzianka (spektakl został zdjęty z afisza jako pierwszy przez Monikę Strzępkę, tuż po objęciu przez nią dyrekcji Teatru Dramatycznego). Łódzki AMADEUSZ to pewnego rodzaju replika tamtego spektaklu, to teatr ogromny, totalny, mistrzowsko operujący obrazem, dźwiękiem, ruchem, kostiumem, słowem, aktorską grą, to teatr bezkompromisowo precyzyjny, dokładnie przemyślany, doskonale skomponowany. Dlatego uwodzi, wstrząsa, olśniewa. – czytamy w materiałach festiwalowych.

 

Sobota upłynęła w Rzeszowie pod znakiem premiery MIARKI ZA MIARKĘ Williama Shakespeare’a w reżyserii Szymona Kaczmarka. Przedstawienie miało oczywiście swoją premierę teraz, w ramach festiwalu, jednak pokazy przedpremierowe odbywały się jeszcze przed wakacjami. Już wówczas Joanna Marcinkowska w „Dzienniku Teatralnym” porównywała tę produkcję do filmu Pawła Chmielewskiego POLOWANIE z 2023 roku, w którym ukazano mechanizmy działania polityków, pracujących tylko dla swojej korzyści i nie patrzących na konsekwencje swoich działań: Bezwzględność postępowania oraz zakrojone na szeroką skalę działania zakulisowe […]. Nie da się uniknąć także wpływu postępowania rządzących na osoby najbliższe: cierpi nie tylko osoba atakowana, ale też jej rodzina.

 

Podobnie jak w filmie Chmielewskiego, w realizacji Kaczmarka zwykli ludzie padają ofiarami restrykcji, władza jest kontrolująca i niesprawiedliwa. MIARKA ZA MIARKĘ to jest historia, która dzieje się w myśl zasady „oko za oko, ząb za ząb”, choć nie jest to powiedziane wprost. Władza w swoim postępowaniu porusza się nieustannie na granicy prawa, interpretując rzeczywistość absolutnie po swojemu i manipulując nią na różne sposoby – pisze dalej Marcinkowska.

 

O samym utworze pisano już, że jest zbyt tragiczny, żeby być komedią i zbyt ironiczny, żeby być tragedią. Żywiołowy i frywolny komizm przeplata się w nim z poważną i przenikliwą refleksją nad mrocznymi stronami ludzkiej psychiki. W największym skrócie to historia o niebezpieczeństwach nadużywania władzy i sztuczkach, którymi posługują się ludzie, by zmusić innych do postępowania zgodnie z ich wolą. Szekspir pokazuje, że raz wywalczone prawa nigdy nie są dane na zawsze, a frazesy o porządku i sprawiedliwości często służą za maskę dla realizacji egoistycznych interesów. Na scenie zobaczymy niesamowitego w roli Księcia Roberta Żurka, Mateusz Marczydło świetnie wciela się w rolę Angela, a w epizodzie zachwyca także znany z tarnowskiej sceny Marek Kępiński. Warto na ten spektakl wybrać się do Rzeszowa – to przecież blisko, po sąsiedzku.

 

Dziś kończą się rzeszowskie dionizje teatralne. Na werdykt jurorów czekamy z niecierpliwością. Przyjdzie czas na podsumowanie festiwalu, komentarze i relację z wydarzeń festiwalowych, bo znalazły się tu dwa koncerty i trzy czytania performatywne zrealizowane w ramach Sceny Nowej Dramaturgi oraz prezentacja Młodej Sceny Teatru Wandy Siemaszkowej. W każdym razie – do zobaczenia za rok w Rzeszowie, na Festiwalu Arcydzieł!

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – organizatorzy

Zobacz również:

Dziady w Seminarium

Teatr Seminaryjny Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie w sobotę 8 listopada 2025 r. dał kolejną, oczekiwaną z ogromnym zainteresowaniem swoją premierę. Przed rokiem pokazali „Zemstę” Al. Fredry,tym razem były to słynne Dziady Adama Mickiewicza, dokładnie

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
18 października 2025, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube