
czyli
NAGRODY ROZDANE.
W Tarnowie rozpoczęła się 39 edycja Tarnowskiej Nagrody Filmowej. W Krakowie jednak równolegle trwały dwa festiwale, relacjonuje nasza krakowska korespondentka Katarzyna Cetera – filmowy, którego 65 edycja właśnie przeszła do historii – oraz Festiwal Muzyki Filmowej, który odbywał się po raz 18. Za nami zatem tydzień pełen filmowych emocji, inspirujących spotkań, koncertów i rozmów. Jednak 65. Krakowski Festiwal Filmowy właśnie się zakończył.

Wypełniona po brzegi sala Kina Kijów raz jeszcze stała się centrum wydarzeń – to tam twórcy i twórczynie z całego świata z niecierpliwością czekali na ogłoszenie werdyktu. Uroczysta gala zamknięcia zwieńczyła kinową część jubileuszowej edycji festiwalu, a jej kulminacyjnym momentem było ogłoszenie laureatów i laureatek.

Jury konkursu polskiego – pod przewodnictwem Izabeli Łopuch – za pełnometrażowy film dokumentalny postanowiło przyznać ex aequo dwa Złote Lajkoniki. Laureatką pierwszego z nich została Weronika Mliczewska za DZIECKO Z PYŁU. Twórców tego obrazu dostrzegło także Stowarzyszenie Filmowców Polskich, nagradzając za montaż Marcina Sucharskiego i Mateusza Romaszkana. Drugim laureatem Złotego Lajkonika jest Wojciech Staroń za film PASJA WEDŁUG AGNIESZKI.

Jury polskiego konkursu krótkometrażowego w składzie: Magdalena Kamińska (przewodnicząca), Kaja Krawczyk-Wnuk i Wiola Sowa przyznało trzy Złote Lajkoniki. Reżyserem najlepszej krótkiej fabuły okazał się Artem Rachkelyuk, twórca filmu SPÓJRZ NA DOM SWÓJ. Wyróżnionym w tej kategorii został Damian Kosowski za FILM LUDZIE I RZECZY.

Ponadto Wytwórnia Filmów Fabularnych we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego postanowiła przyznać nagrodę Jakubowi Prysakowi za film BEZ RESZTY. Wojciech Węglarz zdobył z kolei Złotego Lajkonika za najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny, którym okazał się BLOODLINE. Wyróżnienie powędrowało z kolei do Małgorzaty Goździk, reżyserki filmu ZATAŃCZ ZE MNĄ, TATO. Trzecią krótkometrażową produkcją, która została nagrodzona Złotym Lajkonikiem jest animacja BASEN ALBO ŚMIERĆ ZŁOTEJ RYBKI w reżyserii Darii Kopiec. Wyróżnienie otrzymała Paulina Ziółkowska, reżyserka filmu ROZDARCIA.
Międzynarodowy konkurs filmów dokumentalnych także ogłosił zdobywcę swojej nagrody. Laureatką tegorocznego Złotego Rogu – ufundowanego przez Telewizję Polską SA – okazała się nagrodzona także Złotym Lajkonikiem, Weronika Mliczewska, reżyserka filmu DZIECKO Z PYŁU. Srebrny Róg dla reżyserki i reżysera filmu o tematyce społecznej powędrował z kolei do Liny Vdovîi i Radu Ciorniciuca za film TATA, ale tymże Srebrnym Rogiem – dla reżyserki filmu o wysokich walorach artystycznych – została uhonorowana także Natalia Koniarz za film SILVER. Pełnometrażowy debiut dokumentalny tej twórczyni został dostrzeżony także przez jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI), które przyznało jej swoją nagrodę. Na rodzimym gruncie reżyserka może się także poszczycić Nagrodą im. Macieja Szumowskiego, którą – pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – otrzymała za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne. SILVER otrzymał również nagrodę przyznawaną pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych, którą za najlepsze zdjęcia został uhonorowany Stanisław Cuske. Ponadto Maciej Kubicki (TELEMARK) za ten film otrzymał nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych.

Film Natalii Koniarz jest nie tylko najbardziej nagradzaną produkcją podczas 65. edycji festiwalu. Otrzymał także rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskich Nagród Filmowych.
Nagroda Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy – Human Rights in Motion Award – powędrowała dla filmu podejmującego współczesne wyzwania demokracji i praw człowieka, jakim jest OGRODNIK, BUDDYSTA I SZPIEG w reżyserii Håvarda Bustnesa a wyróżnienie otrzymał Luuk Bouwman za film PROPAGANDYSTA.

Jury konkursu krótkometrażowego – pod przewodnictwem Anny Bławut-Mazurkiewicz – przyznało Złotego Smoka dla reżysera najlepszego filmu Artemowi Rachkelyukowi za SPÓJRZ NA DOM SWÓJ. Z kolei Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego otrzymał Hesam Eslami za film OBYWATEL – WIĘZIEŃ. Nagroda dla reżyserki najlepszej animacji powędrowała także do Lei Favre za POLOWANIE. Srebrnego Smoka dla reżysera najlepszej krótkiej fabuły otrzymał Rein Maychaelson za film O CZŁOWIEKU, KTÓRY DZIELIŁ SIĘ SWOIM CIAŁEM.
Nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) za film ŚWIAT NA SZALI otrzymali: Susanna Flock, Adrian Jonas Haim oraz Jona Kleinlein A Wyróżnienie otrzymała Daria Kopiec za swój drugi festiwalowy film, którym okazał się obraz TO WSZYSTKO PRZEZ NIĄ. To jednak nie jedyne wyróżnienie dla reżyserki – została ona dostrzeżona także przez jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC). Federacja przyznała nagrodę Don Kichota dla najlepszego filmu krótkometrażowego laureatce Srebrnego Smoka – Lei Favre za film POLOWANIE.

Jury konkursu muzycznego DocFilmMusic – pod przewodnictwem Urszuli Śniegowskiej – postanowiło przyznać Złoty Hejnał reżyserom Michaelowi Mabbottowi oraz Lucah Rosenbergowi, za film INNA DROGA JACKIE SHANE.
Dla organizatorów niezwykle ważne jest także zdanie studentów i studentek, którzy co roku wybierają własnych faworytów i faworytki. W tym roku, po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, jury studenckie w składzie: Zuzanna Adamowicz, Michał Bech, Amelia Georgiewska, Marcin Gołąbek, Wiktoria Gornowicz, Iga Gross, Roman Kraiński, Ignacy Pstrągowski, Krzysztof Strumiński, Katarzyna Szyszkowska, Maciej Warchoł, Oliwia Weksej postanowiło przyznać nagrodę filmowi SANATORIUM w reżyserii Gara O’Rourke.
W tym roku ulubionym filmem widzów zgromadzonych w krakowskich kinach studyjnych okazał się SILVER w reżyserii Natalii Koniarz – to on otrzymał nagrodę festiwalowej publiczności.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących obrazy do Oscara w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach, a także kwalifikuje do nagród BAFTA.
Krakowski Festiwal Filmowy organizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Kraków, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Programu Kreatywna Europa MEDIA oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Współorganizatorem KFF w Barbakanie jest Narodowe Centrum Kultury w ramach programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025.
No cóż – do zobaczenia za rok, w Krakowie. To przecież blisko, po sąsiedzku.
Katarzyna Cetera
















