Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU:PODSUMOWANIE

czyli

18 Festiwal Muzyki filmowej przeszedł do historii.

 

LA LA LAND, THE LAST OF US, RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE, DZIEWCZYNA Z IGŁĄ i UTALENTOWNY PAN RIPLEY – to między innymi tych ścieżek dźwiękowych słuchała publiczność 18. FMF. Gośćmi byli kompozytorzy nagrodzeni zarówno Oscarem, jak i Złotym Globem: Justin Hurwitz, Gustavo Santaolalla i Gabriel Yared. Wraz z końcem tegorocznej edycji z funkcją dyrektora artystycznego FMF pożegnał się Robert Piaskowski.

 

Tegoroczny FMF, organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic, otworzyła specjalna projekcja RĘKOPISU ZNALEZIONEGO W SARAGOSSIE z muzyką na żywo, przygotowana z okazji stulecia urodzin Wojciecha Jerzego Hasa. Kolejny pokaz symultaniczny – LA LA LAND IN CONCERT – porwał ponad siedem tysięcy słuchaczy, którzy w TAURON Arenie Kraków oklaskiwali muzyków na stojąco. Równie żywiołowo reagowała publiczność międzynarodowej gali w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W trakcie tego wydarzenia nagrodę akademii Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2024 otrzymał Mikołaj Trzaska za muzykę do filmu KOS, a nagrodę publiczności – Paweł Lucewicz za kompozycje do NAPADU. Nagrodami Kilara, które przyznawane są wybitnym kompozytorom za całokształt twórczości, uhonorowano Gabriela Yareda i Gustavo Santaolallę. Wręczono ponadto statuetki FMF Ambassador – dotychczasowemu dyrektorowi Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Adamowi Balasowi, FMF Young Talent Award – Mikołajowi Gąsiewskiemu, a także, po raz pierwszy, Nagrodę im. Jana A.P. Kaczmarka MARZYCIEL – Fryderykowi Lutyńskiemu. Festiwal zakończył się klimatycznym koncertem CINEMATIC PIANO Aleksandra Dębicza.

 

Wraz z końcem osiemnastej edycji Robert Piaskowski ustąpił z funkcji dyrektora artystycznego FMF. Kierownictwo przejmuje doświadczona menedżerka kultury Agata Grabowiecka. To moment, do którego przygotowywałem się od dłuższego czasu. FMF osiągnął pełnoletniość, stworzył silną markę i zyskał globalną rozpoznawalność. Teraz nadchodzi czas na zmianę. Dla mnie naturalne było powierzenie festiwalu komuś, kto doskonale rozumie środowisko, jakie wokół niego powstało i potrafi się nim zaopiekować. Dlatego, za zgodą władz miasta i KBF, przekażę stery FMF doświadczonej menedżerce kultury, która od lat współtworzyła ten sukces. Agata Grabowiecka posiada nie tylko niezbędną wiedzę i doświadczenie, ale również szacunek oraz zaufanie międzynarodowej branży, co czyni tę zmianę naturalną i zabezpiecza przyszłość wydarzenia – podkreśla Robert Piaskowski.

 

Łukasz Sęk, Jarosław Makowski, Gabriel Yared

 

Pod kierownictwem Roberta Piaskowskiego festiwal nawiązał współpracę z czołowymi kompozytorami muzyki filmowej z całego świata – gośćmi FMF byli m.in. Elliot Goldenthal, Joe Hisaishi, Alberto Iglesias, Wojciech Kilar, Dario Marianelli, Giorgio Moroder, Howard Shore, Tan Dun, Shigeru Umebayashi i Hans Zimmer. Wydarzenie odwiedzili również znakomici twórcy kina, tacy jak Tomas Alfredson, Agnieszka Holland, Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Julie Taymor, Tom Tykwer czy Andrzej Wajda.

 

Od początku FMF jest także ważną platformą dla muzyki do gier wideo – do Krakowa przyjeżdżali jej czołowi twórcy, m.in. Christopher Drake, Richard Jacques, Jesper Kyd, Daniel Licht, Eímear Noone, Marcin Przybyłowicz, Garry Schyman, Mikołaj Stroiński, Nobuo Uematsu i Austin Wintory. Festiwal stwarza ponadto przestrzeń do eksperymentów, prezentując ambient, elektronikę, muzykę immersyjną i dźwięki metawersum. W ramach FMF zainicjowano setki premier obejmujących wszelkie gatunki muzyki filmowej. Ale festiwal to nie tylko koncerty i zamówienia kompozytorskie – każdego roku program obejmuje konkursy dla młodych twórców, panele branżowe i warsztaty.

 

Mikołaj Trzaska

 

Projekty realizowane w ramach FMF były prezentowane w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata – m.in. Auditorio de Tenerife, Barbican Centre, Chicago Philharmonic, Philharmonie de Paris, Gasteig München, KKL Luzern, Montreal Concert Hall, Royal Albert Hall czy Walt Disney Concert Hall. Festiwal był współproducentem i partnerem wydarzeń m.in. w Gandawie, Lucernie, Pradze, Rzymie i Santa Cruz, a jego rejestracje telewizyjne i transmisje internetowe gromadziły milionowe widownie. FMF współpracował z gigantami przemysłu filmowego (Columbia Pictures, Constantin Film, Disney, Lionsgate, Pixar, Sony, Warner Bros.), największymi agencjami artystycznymi oraz czołowymi uczelniami muzycznymi i stowarzyszeniami branżowymi, takimi jak Berklee College of Music czy University of Southern California.

 

Wydarzenie nieprzerwanie przyciąga uwagę międzynarodowych mediów – od magazynu „Billboard”, przez „The Hollywood Reporter”, po „Variety”. Zainteresowanie dziennikarzy zyskują m.in. przyznawane na FMF nagrody: Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, FMF Young Talent Award, Nagroda Kilara i FMF Ambassador.

 

Paweł Lucewicz

 

Nad każdą edycją festiwalu przez wiele miesięcy pracuje zespół kilkudziesięciu ludzi, a niektóre produkcje angażują nawet kilkaset osób: artystów, producentów, techników i specjalistów różnych dziedzin. FMF stał się kuźnią talentów – nie tylko twórczych, ale również menedżerskich i producenckich. Przez tych osiemnaście lat festiwal wychował zespół wybitnych młodych menedżerów, którzy dziś pracują w największych instytucjach kultury na świecie – w filharmoniach, agencjach produkcyjnych, operach czy domach medialnych. Ich rozwój w otoczeniu FMF to jedna z największych wartości tego festiwalu – mówił dotychczasowy dyrektor festiwalu Robert Piaskowski.

 

Robert Piaskowski pozostanie związany z festiwalem jako członek kapituły Nagrody Kilara, kapituły Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku oraz FMF Young Talent Award. FMF wkracza w nowy etap – z nową energią, nowym spojrzeniem, ale tą samą pasją do muzyki, która od lat porusza serca słuchaczy w Krakowie i na całym świecie – zapowiada Carolina Pietyra, dyrektorka KBF.

 

Nową dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jest Agata Grabowiecka – menedżerka kultury z doświadczeniem w realizacji różnorodnych projektów muzycznych w kraju i za granicą. Po studiach politologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim pracowała w warszawskich agencjach PR. Od 2009 roku związana była z Krakowskim Biurem Festiwalowym, gdzie kierowała zespołem programującym wydarzenia muzyczne, między innymi w ramach festiwali Misteria Paschalia, Opera Rara i Sacrum Profanum. Jest beneficjentką stypendium dla menedżerów kultury w Berlinie i członkinią World Soundtrack Academy. Od roku 2021 pełni funkcję dyrektorki Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia. Już w pierwszej kadencji wprowadziła nowe formaty koncertowe, m.in. łączące klasykę z muzyką filmową. Dzięki śmiałym projektom wzmocniła wizerunek orkiestry, także na arenie międzynarodowej.

 

Objęcie nowej funkcji to dla mnie zaszczyt i odpowiedzialność – podkreśliła Agata Grabowiecka i dodała: FMF opiera się na niesamowitej pasji, talencie i entuzjazmie zaangażowanych osób. Jest to przedsięwzięcie bardzo złożone i wymagające – przekonałam się o tym, pracując przy festiwalu przez wiele lat. W tym czasie zajmowałam się m.in. współtworzeniem programu, koordynacją prac projektowych, budowaniem partnerstw, negocjacjami i bookingiem. W pracy nad 19. edycją będę korzystać z tych doświadczeń, poszukując równocześnie nowych rozwiązań. Chcę zachować tożsamość FMF, ale zależy mi też na jego rozwoju.

 

Jak przekonuje Grabowiecka, Kraków stoi przed unikalną szansą umocnienia się na pozycji światowej stolicy muzyki filmowej: FMF przez lata zbudował imponującą reputację, przyciągając gwiazdy Hollywood, uznanych kompozytorów i przedstawicieli branży. To właśnie oni, zachwyceni atmosferą miasta i profesjonalizmem miejscowych orkiestr, mogą stać się ambasadorami Krakowa na arenie międzynarodowej. Powstające tu Centrum Muzyki zapewni nowoczesną przestrzeń koncertową i studyjną, spełniającą najwyższe standardy akustyczne. Korzystając z potencjału tego miejsca i współpracy festiwalu z Sinfoniettą Cracovią, zyskamy synergię w działaniach na rzecz rozwoju kultury muzycznej w mieście i całym regionie.

 

Gustawo Santaolalla

 

My żegnamy się z muzyką filmową na rok. Jaka będzie ta przyszłoroczna edycja krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej – czas pokaże.

 

Katarzyna Cetera

Zdjęcia: Robert Słuszniak/ Borys Słuszniak

 

Zobacz również:

Wielkie Schody

czyli   trzy zdarzenia w Zdearzeniach 2025.   To już taka nasza tarnowska tradycja, że jednego dnia nasi kulturalni zawiadowcy „koordynują” czy też raczej serwują nam tego samego dnia kilka imprez prawie równocześnie. Nie inaczej

Czytaj więcej....

Gala w Kinematografie

czyli   Marzenie o świecie brutalnie pięknym.   Tegoroczna, 39. Tarnowska Nagroda Filmowa przeszła do historii. W sobotę, 7 czerwca, w kinie Marzenie odbyła się uroczysta Gala Wręczenia Nagród. Jurorzy nagrodzili zwycięską produkcję statuetką „Maszkarona”

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube