Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

XV Edycja Festiwalu Vitae Valor

20-23 listopada 2025

Tegoroczne hasło festiwalu: OBLICZA PRZYJAŹNI

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”

W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

„Wichowe”

czyli

chwila wytchnienia.

 

Oznacza świętowanie zakończenia jakiejś pracy na roli (np. kameralna impreza po skończonych żniwach lub zbiorach). Święto, wdzięczność za pomyślność w zakończeniu pracy. Pochodnym tego słowa jest także „wiecha” jako zakończenie jakiegoś etapu, jest zarazem końcem i początkiem. To czas zatrzymania się, radości z pomyślnego zakończenia i wkroczenia w nowe. Zupełnie nowego znaczenia nabierają te dwa słowa w Lusławicach k/Zakliczyna gdzie mieszka oryginalna artystka Patrycja Zelek, tworząc i zaskakująco kreując otaczający ja świat oraz prowadząc wraz z rodzicami małe gospodarstwo rolne. To tam organizuje słynne w okolicy „Lusbiennale”, wiejski odpowiednik miejskiego biennale gdzie w wiejskich realiach, integruje w ten sposób miejsko-wiejskie elity. Tegoroczne Wichowe” w gospodarstwie rolnym Państwa Zelków odbyło się w niedzielę, ostatniego dnia sierpnia 2025 roku gromadząc prawdziwe tłumy miejscowych i przyjezdnych oraz gości zagranicznych.

 

 

 

Tym razem świętowano zebranie plonu…artystycznego, na który trzeba było czekać dwa lata. Taka jest sekwencja biennale, a Patrycja Zelek organizując wystawy artystyczne w gospodarstwie rodzinnym, taki sobie przyjęła cykl, stąd „Lusbiennale”; od rodzinnych Lusławic i od cyklu wydarzeni artystycznego; czyli raz na dwa lata.

Tym razem grono artystyczne miało międzynarodowy wymiar, bo oprócz polskich artystów i ich instalacji, byli też artyści ze Słowacji i instalacja artystki z Łotwy.

W Lusławicach, w projekcie Patrycji Zelek jest taka zasada, że jeśli chcesz zobaczyć cała wystawę, to musisz się trochę nachodzić, ale za to autorzy instalacji artystycznej (lub ich reprezentanci) chętnie opowiadają zwiedzającym „co autor miał na myśli”. W tym roku chodzenia nie było przesadnie wiele, no bo to wichowe, a elementem finałowym, była wicha na „mnożarce”, czyli od teraz oryginalnej pracowni artystycznej.

 

 

Patrycja wraz z rodziną i z KGW Lusławice, które dumnie i zasadnie nosi się z zawołaniem „Lusławice, – wioska z kulturą”, wiedzą, że jak człowiek pochodzi trochę to i apetyt się wzmaga, a poza tym tradycyjne wichowe kończy się biesiadą. No więc na po finale artystycznym przyszedł czas na finał kulinarny.

Miłośnicy sztuki lubią taka formę obcowania ze sztuką artystyczną wspartą sztuką kulinarną, toteż do Lusławic przyjeżdżają gromadnie i to nie tylko znawcy sztuki, artyści w tym gronie Mariola Mazgaj czy Stanisław Kumorek, ale też że tak napiszę, konsumenci sztuki. W tym gronie był więc burmistrz Dawid Chrobak i radny Rady Miejskiej Andrzej Czermak, była dyrektor BWA w Tarnowie Ewa Łączyńska – Widz, byli mieszkańcy regionu.

 

 

No więc było pysznie, zarówno pod względem artystycznym i kulinarnym, a jak nie dajecie wiary, to zobaczcie na bogatą fotorelację autorstwa jednego z uczestników obu części projektu „Wichowe” – Stanisława Kusiaka.

 

Równocześnie – czas celebracji i świętowania. Te trzy słowa, mało znane, brzmiące jak zaklęcie, opowiadają o zakończeniu jako początku, o przemijaniu jako święcie.
Zatrzymaj się. Spójrz wstecz, zajrzyj w przyszłość. Celebrujmy.

To moment, w którym można wznieść toast, zawiesić bukiet, wstążkę i pomyśleć: Udało się.
Gospodarstwo rolne, jako miejsce wystawy, staje się przestrzenią pracy i rytmu natury – od siewu do zbioru – świętując każdy etap.

Wiecha posiada jeszcze kilka innych znaczeń:
w budownictwie – bukiet/wieniec tradycyjnie zawieszany na szczycie budowy lub więźby dachowej. Ma symbolizować zakończenie ważnego etapu budowy i zapewnić pomyślność.

Botanice – wiecha to typ kwiatostanu groniasto-złożonego, w którym na głównej osi pędu wykształcają się boczne odgałęzienia.

 

Wiecha może również oznaczać potocznie wiązkę, pęk czegoś, lub w łowiectwie ogon wilka.

Wiucha – to także określenie imprezy związanej z założeniem wiechy na więźbie dachowej lub zakończenia jakiegoś ważnego etapu budowy. Lokalny zwyczaj oznaczający zakończenie ważnego etapu budowy-moment, w którym na szczycie konstrukcji pojawia się przybita jodełka lub brzoza, udekorowana bibułą.

Ten prosty gest ma w sobie coś z rytuału: wyraża wdzięczność gospodarzy wobec robotników i symbolizuje zgodę oraz wzajemny szacunek. Choć dziś zwyczaj ten zanika, jego sens pozostaje aktualny: pokazuje, że nawet w pracy można odnaleźć gest bliskości, uważności i wdzięczności.

 

 

Patrycja Zelek pochodzę z Lusławic wioski położonej w dolinie Dunajca, gdzie aktualnie mieszkam, żyję i tworzę. Razem z rodzicami prowadzimy małe gospodarstwo rolne w którym uprawiamy głównie warzywa. Jest to dla mnie ważny aspekt życia, ponieważ czuję że to dało mi bardzo wiele jako artystce. Dzięki temu mogę codziennie być blisko natury przeżywać ją i czerpać inspiracje. W 2019 roku ukończyłam studia na Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na wydziale rzeźby. W swoich artystycznych poszukiwaniach sięgam po rożnego rodzaju materiały (kamień, metal, drewno oraz coraz częściej materiały wyciągnięte prosto z natury, czy barwniki uzyskiwane samodzielnie z roślin), które łącze i zestawiam ze sobą nadając im nowy kontekst lub znaczenie. Staram się aby te materiały pochodziły z odzysku. Szukam rozwiązań, które najlepiej pomogą mi opowiedzieć historię, czy poruszyć nurtujący mnie problem. Pociąga mnie rzeźba ale nie jaki pojedynczy obiekt tylko jako zestawianie kilku, które toczą jakąś rozgrywkę między sobą i przestrzenią. Od 2018 roku współtworzę biennale w Lusławicach, które jest działaniem wychodzącym ze sztuką współczesną poza galerię aby dzięki temu móc się skonfrontować z naturą. Ważnym celem tej działalności jest bliższe spotkanie ze sztuką ludzi mieszkających na wsiach czy małych miejscowościach

 

Sztuka na prowincji to właściwie wystawa sztuki współczesnej w gospodarstwie rolnym.

 

 

Artystki i Artyści:
Aniszewska Sylwia
Baziak Andrzej, Łukawska Karolina
Deičmane Evelīna
Dobecka Jagoda, Tomáš Roček
Dudek Jacek
Goździk Julita
Grobelna-Przybyło Grażyna
Klecha Justyna
Kumorek Grzegorz
Kumorek Stanisława
Kusiak Stanisław
Litawińska Zuzanna
Mycek Małgorzata
Niemiec Matúš
Słota Paweł
Smoleń Justyna
Węgrzyn Bartek
Woch Helena
Wróbel Damian
Zelek Patrycja

 

Współorganizatorzy: BWA Tarnów, Europejskie Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego, Gmina Zakliczyn, Koło Gospodyń Wiejskich w Lusławicach, Zakliczyńskie Centrum Kultury.

 

Zespół Kuratorski:
Sylwia Aniszewska, Jacek Dudek, Justyna Klecha, Patrycja Zelek

Korzystałem z materiałów organizatorów: Zkliczyńskieinfo /Kazimierz Dudzik/ oraz serwisu fotograficznego Stanisława Kusiaka.

 

Ryszard Zaprzałka

Zobacz również:

MIĘDZY KROPLĄ A PRAGNIENIEM

czyli Arizona w salonie na Poddaszu.   W piątkowy wieczór 14 listopada 2025 roku o godz. 18, na wernisaż wystawy fotograficznej „Między kroplą a pragnieniem” Jerzego Bergandera w Galerii ZCK „Poddasze” prowadzonej przez znanego w

Czytaj więcej....

„Sztafeta pokoleń”

czyli Jubileuszowy zlot w Hortarze.   To było w sobotę, 18 października, w prestiżowej prywatnej Galerii Sztuki HORTAR – znanej rodziny przedsiębiorców i filantropów p. Kopczyńskich, gdzie odbył się wernisaż wystawy „Sztafeta pokoleń”. To kolejne

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
18 października 2025, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube