
czyli
Festiwal Chórów „Sacra Ecclesiae Cantio” w Tarnowie
i Konkurs Chopinowski w Warszawie.
Dziś na świecie po raz 50. świętowany jest MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MUZYKI.
Zainicjowany w 1975 roku przez Yehudi Menuhina – wirtuoza skrzypiec i dyrygenta, ówczesnego Prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki działającej pod egidą UNESCO, przypominać ma o tym, że muzyka jest uniwersalnym dobrem ludzkości, przekraczającym bariery językowe i kulturowe, będącym środkiem komunikacji zrozumiałym dla wszystkich. Tradycją Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca jest publikacja Przesłania na Międzynarodowy Dzień Muzyki, który przypada 1 października. Autorem tegorocznego jest wiolonczelista, solista i kameralista — Marcin Zdunik. Tekst Przesłania poniżej.

Artystyczną klamrą spinającą tegoroczne Muzyczne Dionizje był zakończony właśnie Festiwali Chórów „Sacra Ecclesiae Cantio” w Tarnowie i rozpoczynający się jutro XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – który odbywać się będzie w dniach 2–23 października 2025 w Warszawie.

Chłopięcy Chór Katedralny Peuri Cantores Tarnovienses i siedemnaście innych chórów uczestniczyło onegdaj w VIII Ogólnopolskim Festiwalu Chórów „Sacra Ecclesiae Cantio”, który w sobotę, 27 września odbywał się w Tarnowie. Festiwal zakończył Koncert galowy w tarnowskiej katedrze, po wieczornej mszy świętej. Wystąpiły w nim wszystkie chóry uczestniczące w Festiwalu – łącznie blisko pół tysiąca głosów. Tym imponującym zespołem śpiewaczym dyrygował sam dyrektor artystyczny festiwalu ks. dr Grzegorz Piekarz.

Głosy o wielu skalach zaprezentowały się w ramach tegorocznego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Tarnowie. Przesłuchania konkursowe trwały w sobotę od rana w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej. Uczestnicy, którzy zaprezentowali swój talent wokalny, podkreślali, że festiwalowi towarzyszyły ogromne emocje.
Jako gość specjalny, poza konkursem, wystąpił też Chłopięcy Chór Katedralny Peuri Cantores Tarnovienses pod batutą ks. Grzegorza Piekarza.

Wśród 18 chórów, m.in. z Nowego Targu, Krakowa, Dębna, Rzeszowa, Brzeska, Sierakowic i Tarnowa. zaprezentował się również trzynastoosobowy chór parafialny ze Szczucina, który dopiero rozpoczyna swoją muzyczną przygodę, był to ich pierwszy publiczny występ. Ze świątyni wychodzili bardzo zadowoleni.
– Wspaniale, cudowne przeżycie, niesamowite emocje i wielka radość z naszego śpiewania – mówił tuż po występie organista i dyrygent Wojciech Wojnas.
– Jesteśmy bardzo młodym chórem, razem pracujemy raptem kilka miesięcy, pracujemy bardzo intensywnie, przez co bardzo przeżywaliśmy to niesłychanie mocno, ale te nasze przeżycia nam bardzo pomogły, bo te emocje z nas płynęły do publiczności – dodaje chórzystka Krystyna Szymańska, w „cywilu” dyrektor samorządowego Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie.
Chór parafialny ze Szczucina jest także chórem samodyrygującym się, gdyż dyrygent jest równocześnie śpiewającym członkiem chóru.

Obok debiutantów w festiwalowych szrankach stanął także mający wieloletnie doświadczenie chór parafialny „Sancti Jacobi” z Brzeska, którego muzycy z dużym spokojem wchodzili na scenę. W chórze śpiewa ponad czterdzieści osób a dyryguje nim Konrad Baniak.
– Długo przygotowywaliśmy się na ten występ, ciężko pracowaliśmy, wiemy dla kogo śpiewamy – mówili uczestnicy konkursu.
– Musi się wyregulować oddech, czerpiemy z tego przyjemność. To jest dobra zabawa, sprawdzenie siebie i swoich umiejętności – dodawali inni członkowie chóru.
– To jest wspaniała możliwość spotkać się i wspólnie zaśpiewać. Śpiewa się na chwałę Panu Bogu, ale można też przetestować swoje umiejętności – przyznają chórzyści.

Podczas wieczornej Gali w tarnowskiej Bazylice Katedralnej uroczyście ogłoszono oficjalne wyniki tego unikalnego i jakże potrzebnego konkursu śpiewaczego:
Podczas VIII Ogólnopolskiego Festiwalu Chórów SACRA ECCLESIAE CANTIO w Tarnowie. Chóry z Brzeska, Krakowa i Rzeszowa zdobyły pierwsze miejsca w swoich kategoriach.
W kategorii chóry mieszane najlepszy okazał się Chór „Sancti Jacobi” z Brzeska. Dyrygent Konrad Baniak przyznał w rozmowie z Radiem RDN Małopolska, że występ poprzedziły intensywne próby.
– Około trzech miesięcy próby dwa razy w tygodniu po półtorej godziny. Dużo ciężkiej pracy, dużo skupienia, potrzebna jest też motywacja. W chórze mamy ponad 40 osób, ale cały czas się rozrastamy.
W kategorii chóry mieszane zostały nagrodzone również chóry: MUSICA EX ANIMA z Krakowa, Chór Kameralny VOX SANCTAE MARGARITAE z Dębna i Chór FRAZA z Kosiny. Wyróżniony został chór parafii pw. NMP Wniebowziętej z Barcic pod batutą Teresy Platy.
W kategorii chóry kameralne na podium znalazły się Chór FRIZZANTE VOCALE z Krakowa (I miejsce), Chór Mieszany BEATAE VIRGINIS MARIAE z Porąbki Uszewskiej oraz Zespół Wokalny HARMONIC SOULS z Sierakowic (II miejsce), a podium zamyka Chór Mieszany Parafii w Szczucinie (III miejsce).

W jury zasiedli: prof. Maciej Tworek – Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie – przewodniczący jury, prof. Aleksandra Paszek-Trefon – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz dr hab. Anna Marek-Kamińska – prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Dyrektorem artystycznym festiwalu był ks. dr Grzegorz Piekarz.

𝗝𝗮𝗸𝗶𝗲 𝘁𝗼 𝘀𝘇𝗰𝘇𝗲̨𝘀́𝗰𝗶𝗲, 𝘇̇𝗲 𝗕𝗼́𝗴 𝗱𝗮ł 𝗻𝗮𝗺 𝗺𝘂𝘇𝘆𝗸𝗲̨!
Muzyka jest niezwykłym językiem komunikacji między ludźmi. Nadawca — artysta — ubiera w dźwięki swoje bardzo konkretne nieraz wyobrażenia i myśli, słuchacz z tych samych dźwięków odczytuje zupełnie inny komunikat, ale w tej wielości znaczeń nie ma żadnej sprzeczności ani nieporozumienia.
W świecie dźwięków operujemy symbolicznym, subiektywnym kodem, który w dużym stopniu jest uniwersalny — rozumieją go ludzie różnych kultur i języków. Z drugiej jednak strony, każdy odczytuje ten kod przy pomocy własnej, jedynej w swoim rodzaju maszyny szyfrującej — naszej wrażliwości. Dlatego muzykę rozumiemy wszyscy, choć każdy inaczej.
Im dłużej zajmuję się muzyką, tym bardziej fascynuje mnie jej natura. O jej nadzwyczajnej sile napisano już niejedną książkę, kolejne są zapewne tylko kwestią czasu. W tym miejscu chciałbym przywołać jedno tylko oblicze tej niemierzalnej siły. W niespokojnych czasach, kiedy skrajnie spolaryzowane poglądy w społeczeństwie stają się tłem dla coraz mniej stabilnej sytuacji międzynarodowej, muzyka potrafi w niezwykły sposób uzdalniać nas do współodczuwania. Nawet jeśli za zasłoną tych samych harmonii, rytmów i melodii każdy dostrzeże inne namacalne wyobrażenia, sam proces wspólnego bycia w muzyce będzie nas w wyjątkowy sposób jednoczył. U podstaw tego zjawiska leży, jak sądzę, wiara w muzykę, której doświadczamy i pełne dziecięcej ufności poddanie się jej. Otwieramy się na oddziaływanie świata dźwięków, pozwalamy mu wniknąć w nasze emocje. W naszą najbardziej osobistą przestrzeń! W tym zaufaniu wszyscy jesteśmy razem, co przypomina niepowtarzalne, duchowe misterium. Tym samym muzyka staje się narzędziem do budowania między ludźmi mostów wzajemnego rozumienia i empatii.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki życzę wszystkim twórcom i miłośnikom świata dźwięków pięknych doświadczeń tego współodczuwania. Niech muzyka pozwoli nam dzielić się tym, co w nas najcenniejsze.
Marcin Zdunik
Przygotował R.Z.

















