
czyli
TRZYDZIEŚCI LAT
LUBELSKICH KONFRONTACJI TEATRALNYCH.
Celem tego festiwalu od początku, od pierwszej jego edycji, było konfrontowanie dokonań lubelskiego środowiska teatralnego z osiągnięciami zespołów z całej Polski – dywaguje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera, oraz prezentowanie najciekawszych nurtów w teatrze światowym. Głównym hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest UCZTA. Tytuł ten, choć w czasach nasilenia konfliktów zbrojnych może wydawać się kontrowersyjny, jest naszą świadomą decyzją. W kontekście dzieła Platona, „Uczta” symbolizuje dążenie ku dobru, a przez to także do pokoju. – podkreślaj organizatorzy.

Program festiwalu koncentruje się wokół hasła Logos — umysł zniewolony?, czyli na pytaniu, czy nasza współczesna racjonalność naprawdę daje nam wolność, czy wręcz przeciwnie — ogranicza nas i pokazuje słabości dzisiejszej zachodniej cywilizacji. W czasie tegorocznej UCZTY zaprezentujemy spektakle , które w krytyczny sposób odnoszą się do przemocy, wojny, nierówności społecznych i często mrocznego dziedzictwa Polski. – przeczytamy w materiałach informacyjnych 30. Konfrontacji Teatralnych.
Obsypany nagrodami, wyróżniony przez krytyków spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, jednego z najważniejszych europejskich twórców teatralnych, ELIZABETH COSTELLO z warszawskiego Nowego Teatru, zostanie zaprezentowany podczas tej jubileuszowej edycji dwukrotnie. W swoim najnowszym przedstawieniu Warlikowski koncentruje się na ulubionej, choć często nieplanowanej postaci swojego teatru. Postać pisarki Elizabeth Costello pojawiała się dotąd w jego pięciu spektaklach, po raz pierwszy w „(A)POLLONII, prezentowanej na Konfrontacjach Teatralnych w 2010 roku. Reżyser powróci więc do Lublina po 15 latach.

W DIABŁACH, spektaklu z Teatru Polskiego z Bielska-Białej w reżyserii Mai Kleczewskiej, XVII-wieczna historia staje się pretekstem do współczesnej opowieści o fanatyzmie religijnym, masowej histerii, nienawiści, walce politycznej i tragedii ludzkiej.
Ta sama reżyserka wspólnie z Agnieszką Przepiórską stworzyły wstrząsający monodram OCALONE. Uznana aktorka, która konsekwentnie i z ogromnymi sukcesami tworzy biograficzne monodramy kobiece, kolejny raz gości na Konfrontacjach. Spektakl, produkcja Domu Spotkań z Historią, jest historią o obozie przejściowym na Zieleniaku, a jednocześnie uniwersalną opowieścią o kobietach, które doświadczyły gwałtu wojennego. Historią aktualną pod każdą szerokością geograficzną, w której toczą się działania wojenne. Dzięki wstrząsającej kreacji Agnieszki Przepiórskiej, staje się głosem oskarżenia i pamięci o tych, o których ślad zaginął.

WOJNA I POKÓJ, spektakl z Teatru Śląskiego w Katowicach w reżyserii Janusza Opryńskiego to zaś odważne połączenie dzieła Lwa Tołstoja z WOJNĄ PELOPONESKĄ Tukidydesa. Takie zaskakujące zestawienie podkreśla ogólnoludzkie i przerażająco ponadczasowe przesłanie opowieści o wojnie i pokoju. Na scenie odbywa się uczta, podczas której umysł zostaje „zniewolony” przez dziejowe wydarzenia wielkiej polityki, a Eros walczy z Tanatosem.
Szczególne miejsce w programie festiwalowym zajmie oczywiście lubelska produkcja – spektakl work-in-progress, oparty na kultowej powieści Witolda Gombrowicza, TRANS-ATLANTYK. Realizowany jako koprodukcja Centrum Kultury w Lublinie i Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie pod kierownictwem Łukasza Witt-Michałowskiego spektakl będzie punktem wyjścia do dyskusji na temat zagadnienia polskości w twórczości Gombrowicza. Dla Konfrontacji Teatralnych to jednocześnie symboliczny powrót do jednej z największych edycji Festiwalu, która odbyła się w 2004 i w Roku Gombrowiczowskim była w całości poświęcona pisarzowi i jego dziełom.

Po spektaklach odbędą się dyskusje, które poprowadzi Jacek Wakar – znany krytyk i dziennikarz teatralny, od lat współpracujący z Festiwalem.
Tematykę wojny i wolności poruszą dwie propozycje międzynarodowe, które znalazły się w tegorocznym programie. IF I HAD A GUN, I WOULD TAKE THEM ALL DOWN to koprodukcja Fundacji Teatru Trans-Atlantyk i FestiVAL, a za reżyserię odpowiada Paul Bargetto, dramaturg, pedagog i działacz artystyczny, który obecnie mieszka w Warszawie, ale przez lata był związany z nowojorską sceną teatralną. Spektakl opowiada historię Dymitrija Bogrova, żydowskiego anarchisty, który zamordował rosyjskiego premiera w 1911 roku. Nie zabraknie nawiązań do aktualnej sytuacji w Kijowie i stawiania trudnych pytań o cenę wolności.

Z kolei produkcja niezależnej grupy BYteatr, BIEŻEŃCY 1915 opowie historie mieszkańców wschodniej Polski zmuszonych do ewakuacji w głąb Rosji podczas I wojny światowej. Spektakl został oparty na głośnej książce Anety Prymaki-Oniszk BIEŻEŃSTWO 1915. ZAPOMNIANI UCHODŹCY. Dodatkową warstwę znaczeniową dla całości ma fakt, że kolektyw BYteatr zrzesza białoruskich ludzi teatru, którzy z powodu represji reżimu Aleksandra Łukaszenki zmuszeni zostali do opuszczenia swojego kraju. Ich doświadczenia związane z utratą ojczyzny i budowaniem życia od podstaw w nowym państwie, dopełniają historie bieżeńców z 1915 roku. W spektaklu BIEŻEŃCY 1915″ w reżyserii Andreja Novika słyszymy cztery języki: polski, białoruski, rosyjski i lokalny dialekt języka białoruskiego z Podlasia.
Wreszcie, produkcja Teatru Polskiego w Warszawie i Fundacji Joanny Szczepkowskiej, SEPARATKA to pełna przenikliwej prawdy komedia dąży do zasypania aktualnych podziałów politycznych, oferując refleksję nad polską rzeczywistością. A może właśnie takiego zasypania nam wszystkim trzeba, by iść do przodu. I to właśnie w przyszłość spoglądają twórcy kolejnego spektaklu, zatytułowanego „2129”, który zabierze widzów w podróż do odległej przyszłości. Produkcja powstała z okazji 60-lecia Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” i będzie jednym z wydarzeń towarzyszących jubileuszowej edycji Festiwalu… który właśnie w Chatce Żaka ma swoje historyczne korzenie. W czasie 30. Konfrontacji Teatralnych połączymy historię, teraźniejszość i przyszłość lubelskiego teatru – zapewniają organizatorzy.

Jubileuszowe wydarzenie 30. Konfrontacje Teatralne – UCZTA to także symboliczne spotkanie i podsumowanie wielu lat pracy osób tworzących Festiwal. Dlatego- jeżeli macie ochotę na teatralną ucztę, wybierzcie się do Lublina już w październiku.
Festiwal będzie się odbywał między 3 a 17 października 2025, roku, bilety w cenie od 30 do120 zł dostępne są w kasie Centrum Kultury w Lublinie / cklublin.bilety24.pl / bilety.teatrstary.eu /, natomiast rezerwacja bezpłatnych wejściówek na spektakl „2129” w ACKiM UMCS „Chatka Żaka”: umcs.pl
Katarzyna Cetera

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM
30 KONFRONTACJI TEATRALNYCH:
3.10 / piątek
17:00 – Fundacja Teatru Trans-Atlantyk – IF I HAD A GUN, I WOUD TAKE THEM ALL DOWN – reż. Paul Bargetto – 60 min – Sala Czarna CK – bilety: 30/40 zł
4.10 / sobota
18:00 – Fundacja Teatru Trans-Atlantyk – F I HAD A GUN, I WOUD TAKE THEM ALL DOWN – reż. Paul Bargetto – 60 min – Sala Czarna CK – bilety: 30/40 zł
5.10 / niedziela
19:00 – Nowy Teatr – ELIZABETH COSTELLO – reż. Krzysztof Warlikowski – 230 minut z przerwą – Targi Lublin, Hala C – bilety: 100/120 zł
6.10 / poniedziałek
16:00 – Spotkanie z twórcami spektaklu ELIZABETH COSTELLO; prowadzenie: Jacek Wakar – Sala Kameralna CK
19:00 – Nowy Teatr – ELIZABETH COSTELLO – reż. Krzysztof Warlikowski – 230 minut z przerwą – Targi Lublin, Hala C – bilety: 100/120 zł.
9.10 / czwartek
19:00 – Dom Spotkań z Historią – OCALONE – reż. Maja Kleczewska – 65 min – Teatr Stary – bilety: 30-100 zł.
Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar
10.10 / piątek
19:00 – Dom Spotkań z Historią – OCALONE – reż. Maja Kleczewska – 65 min – Teatr Stary – bilety: 30-100 zł
11.10 / sobota
19:00 – Teatr im. J. Osterwy / Teatr Centralny – TRANS-ATLANTYK – czytanie porformatywne – reż. Łukasz Witt-Michałowski – Sala Widowiskowa CK – bilety: 10 zł.
Po czytaniu dyskusja z udziałem twórców. Prowadzenie: Jacek Wakar
12.10 / niedziela
19:00 – BY Teatr – BIEŻEŃCY 1915 – reż. Andrei Novik – Sala Widowiskowa CK – 60 min – bilety: 30/40 zł
16.10 / czwartek
19:00 – Teatr Polski w Bielsku-Białej – DIABŁY – reż. Maja Kleczewska – 140 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – bilety: 60/80 zł
Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar
19:00 – Teatr Polski w Warszawie – SEPARATKA – reż. Joanna Szczepkowska – 120 min – Teatr Stary – bilety: 30-100 zł
17.10 / piątek
19:00 – Teatr Śląski w Katowicach – WOJNA I POKÓJ – reż. Janusz Opryński – 95 min – Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur / bilety: 60/80 zł
Po spektaklu spotkanie z twórcami. Prowadzenie: Jacek Wakar
Wydarzenia towarzyszące:
10.10 / piątek
19:00 – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” – 2129 – reż. Łukasz Witt-Michałowski – 60 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – bezpłatne wejściówki online
12, 13.10 / niedziela, poniedziałek (spektakle rejestrowane)
18:00 – Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” – 2129 – reż. Łukasz Witt-Michałowski – 60 min – Sala Widowiskowa ACKiM „Chatka Żaka” – bezpłatne wejściówki online
2-12.10 / czwartek-niedziela
Wystawa 30 lat Festiwalu Konfrontacje Teatralne – plac Litewski
11-17.10 / sobota-piątek
Wystawa 30 lat Festiwalu Konfrontacje Teatralne – Piwnice Centrum Kultury w Lublinie

















