
czyli
CZWARTY FESTIWAL ARCYDZIEŁ W RZESZOWIE.
W dniach 17-25 października 2025 roku Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na 63. Rzeszowskie Spotkania Teatralne – anonsuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera, jeszcze kilka lat temu nazywane Festiwalem Nowego Teatru a od niedawna Festiwalem Arcydzieł. Wydarzenie, które od lat stanowi jeden z najważniejszych punktów na kulturalnej mapie Polski, to wyjątkowe wydarzenie prezentuje klasykę literatury w nowych, fascynujących interpretacjach.

O filozofii festiwalu mówił podczas konferencji prasowej Jan Nowara – dyrektor festiwalu i dyrektor rzeszowskiej sceny. Teksty, jeśli są wielkie, rezonują w każdej epoce” – wyjaśnił ideę tegorocznej edycji. W czasach, gdy świat wydaje się rozpadać na fragmenty, Festiwal Arcydzieł staje po stronie tekstów i opowieści, które mogą dać nadzieję na jego poskładanie. To nie teatr w rozpadzie, lecz teatr, który pogłębia swój przekaz estetycznie, filozoficznie i egzystencjalnie. W wydaniu klasycznych dzieł sztuka staje się najpełniejszą opowieścią o człowieku.
Tegoroczny program obejmuje siedem spektakli konkursowych oraz liczne wydarzenia towarzyszące. Wśród najważniejszych pozycji znajdzie się:

TITANIC Michała Siegoczyńskiego (Teatr im. W. Horzycy w Toruniu) – wielowarstwowa inscenizację łącząca historię katastrofy z kinowym hitem Jamesa Camerona;

WIŚNIOWY SAD Antonа Czechowa w reżyserii Pawła Łysaka (Teatr Powszechny im. Z. Hübnera w Warszawie) – przeniesiony w postkatastroficzną współczesność;

FERDYDURKE Witolda Gombrowicza w interpretacji Mariusza Malca (Och-Teatr w Warszawie) – uniwersalny traktat o poszukiwaniu własnej tożsamości;

DRAKULA Brama Stokera w adaptacji Jakuba Roszkowskiego (Teatr Miejski w Gliwicach) – klasyka grozy w teatralnym wydaniu.
Podczas festiwalu będzie kontynuowana również działalność Sceny Nowej Dramaturgii, która od siedmiu lat stanowi unikalne laboratorium eksperymentów z formą i językiem teatralnym. W ramach czytań performatywnych zaprezentowane zostaną: CHCIAŁAŚ HRABIEGO TO TERAZ RÓB NA NIEGO Martyny Wawrzyniak, ATLANTIS. FRAGMENTY Maxa Nowotarskiego oraz SZACHY Marcina Bałczewskiego.

Festiwal Arcydzieł t także konkurs z nagrodami. Wszystkie spektakle głównego nurtu będą oceniane przez publiczność oraz przez jury w składzie: Juliusz Chrząstowski, Tomasz Domagała, Tomasz Miłkowski, Justyna Szafran i Małgorzata Warsicka. Najlepszy spektakl otrzyma statuetkę dla najlepszego spektaklu, WANDĘ 2025. Spektakle walczyć będą także o Nagrodę Publiczności.
Program festiwalu wzbogacają również spektakle i koncerty, w tym m.in. liryczny SZAFRAN O MIŁOŚCI Justyny Szafran, koncert DOPÓKI MASZ OGRÓD na podstawie wierszy Anny Bernat oraz spektakl FRANKENSTEIN SHOW przygotowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Zaproszony został także spektakl OBIECUJĘ, OBIECUJĘ CI… CZYLI BAJKA TYLKO DLA DOROSŁYCH z Teatru Nowe Formy w Warszawie oraz – jako pokaz mistrzowski – spektakl CCY – WITKAC-Y MENAŻERIA z Teatru Witkacego w Zakopanem.

Festiwalowi będzie towarzyszyć także – tradycyjnie – wernisaż – 19. Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego – Konkurs Młodych 2025.
Na festiwal warto się wybrać, zwłaszcza że Rzeszów mamy blisko, po sąsiedzku. Bilety na niektóre wydarzenia z pewnością znajdą się jeszcze w sprzedaży, niekoniecznie „spod lady”.
Katarzyna Cetera
Bilety:
KASA NR 1 (Dział Sprzedaży i Marketingu)
pn–pt 8:00–16:00
KASA NR 2 (przy wejściu głównym)
wt–nd 15:00–19:00
e-mail: bilety@teatr-rzeszow.pl
tel. 17 853 22 52
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współfinansowano ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego.

















