
czyli
18 Festiwal Muzyki filmowej przeszedł do historii.
LA LA LAND, THE LAST OF US, RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE, DZIEWCZYNA Z IGŁĄ i UTALENTOWNY PAN RIPLEY – to między innymi tych ścieżek dźwiękowych słuchała publiczność 18. FMF. Gośćmi byli kompozytorzy nagrodzeni zarówno Oscarem, jak i Złotym Globem: Justin Hurwitz, Gustavo Santaolalla i Gabriel Yared. Wraz z końcem tegorocznej edycji z funkcją dyrektora artystycznego FMF pożegnał się Robert Piaskowski.

Tegoroczny FMF, organizowany przez Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i RMF Classic, otworzyła specjalna projekcja RĘKOPISU ZNALEZIONEGO W SARAGOSSIE z muzyką na żywo, przygotowana z okazji stulecia urodzin Wojciecha Jerzego Hasa. Kolejny pokaz symultaniczny – LA LA LAND IN CONCERT – porwał ponad siedem tysięcy słuchaczy, którzy w TAURON Arenie Kraków oklaskiwali muzyków na stojąco. Równie żywiołowo reagowała publiczność międzynarodowej gali w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W trakcie tego wydarzenia nagrodę akademii Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2024 otrzymał Mikołaj Trzaska za muzykę do filmu KOS, a nagrodę publiczności – Paweł Lucewicz za kompozycje do NAPADU. Nagrodami Kilara, które przyznawane są wybitnym kompozytorom za całokształt twórczości, uhonorowano Gabriela Yareda i Gustavo Santaolallę. Wręczono ponadto statuetki FMF Ambassador – dotychczasowemu dyrektorowi Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Adamowi Balasowi, FMF Young Talent Award – Mikołajowi Gąsiewskiemu, a także, po raz pierwszy, Nagrodę im. Jana A.P. Kaczmarka MARZYCIEL – Fryderykowi Lutyńskiemu. Festiwal zakończył się klimatycznym koncertem CINEMATIC PIANO Aleksandra Dębicza.

Wraz z końcem osiemnastej edycji Robert Piaskowski ustąpił z funkcji dyrektora artystycznego FMF. Kierownictwo przejmuje doświadczona menedżerka kultury Agata Grabowiecka. To moment, do którego przygotowywałem się od dłuższego czasu. FMF osiągnął pełnoletniość, stworzył silną markę i zyskał globalną rozpoznawalność. Teraz nadchodzi czas na zmianę. Dla mnie naturalne było powierzenie festiwalu komuś, kto doskonale rozumie środowisko, jakie wokół niego powstało i potrafi się nim zaopiekować. Dlatego, za zgodą władz miasta i KBF, przekażę stery FMF doświadczonej menedżerce kultury, która od lat współtworzyła ten sukces. Agata Grabowiecka posiada nie tylko niezbędną wiedzę i doświadczenie, ale również szacunek oraz zaufanie międzynarodowej branży, co czyni tę zmianę naturalną i zabezpiecza przyszłość wydarzenia – podkreśla Robert Piaskowski.

Łukasz Sęk, Jarosław Makowski, Gabriel Yared
Pod kierownictwem Roberta Piaskowskiego festiwal nawiązał współpracę z czołowymi kompozytorami muzyki filmowej z całego świata – gośćmi FMF byli m.in. Elliot Goldenthal, Joe Hisaishi, Alberto Iglesias, Wojciech Kilar, Dario Marianelli, Giorgio Moroder, Howard Shore, Tan Dun, Shigeru Umebayashi i Hans Zimmer. Wydarzenie odwiedzili również znakomici twórcy kina, tacy jak Tomas Alfredson, Agnieszka Holland, Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Julie Taymor, Tom Tykwer czy Andrzej Wajda.
Od początku FMF jest także ważną platformą dla muzyki do gier wideo – do Krakowa przyjeżdżali jej czołowi twórcy, m.in. Christopher Drake, Richard Jacques, Jesper Kyd, Daniel Licht, Eímear Noone, Marcin Przybyłowicz, Garry Schyman, Mikołaj Stroiński, Nobuo Uematsu i Austin Wintory. Festiwal stwarza ponadto przestrzeń do eksperymentów, prezentując ambient, elektronikę, muzykę immersyjną i dźwięki metawersum. W ramach FMF zainicjowano setki premier obejmujących wszelkie gatunki muzyki filmowej. Ale festiwal to nie tylko koncerty i zamówienia kompozytorskie – każdego roku program obejmuje konkursy dla młodych twórców, panele branżowe i warsztaty.

Mikołaj Trzaska
Projekty realizowane w ramach FMF były prezentowane w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata – m.in. Auditorio de Tenerife, Barbican Centre, Chicago Philharmonic, Philharmonie de Paris, Gasteig München, KKL Luzern, Montreal Concert Hall, Royal Albert Hall czy Walt Disney Concert Hall. Festiwal był współproducentem i partnerem wydarzeń m.in. w Gandawie, Lucernie, Pradze, Rzymie i Santa Cruz, a jego rejestracje telewizyjne i transmisje internetowe gromadziły milionowe widownie. FMF współpracował z gigantami przemysłu filmowego (Columbia Pictures, Constantin Film, Disney, Lionsgate, Pixar, Sony, Warner Bros.), największymi agencjami artystycznymi oraz czołowymi uczelniami muzycznymi i stowarzyszeniami branżowymi, takimi jak Berklee College of Music czy University of Southern California.
Wydarzenie nieprzerwanie przyciąga uwagę międzynarodowych mediów – od magazynu „Billboard”, przez „The Hollywood Reporter”, po „Variety”. Zainteresowanie dziennikarzy zyskują m.in. przyznawane na FMF nagrody: Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, FMF Young Talent Award, Nagroda Kilara i FMF Ambassador.

Paweł Lucewicz
Nad każdą edycją festiwalu przez wiele miesięcy pracuje zespół kilkudziesięciu ludzi, a niektóre produkcje angażują nawet kilkaset osób: artystów, producentów, techników i specjalistów różnych dziedzin. FMF stał się kuźnią talentów – nie tylko twórczych, ale również menedżerskich i producenckich. Przez tych osiemnaście lat festiwal wychował zespół wybitnych młodych menedżerów, którzy dziś pracują w największych instytucjach kultury na świecie – w filharmoniach, agencjach produkcyjnych, operach czy domach medialnych. Ich rozwój w otoczeniu FMF to jedna z największych wartości tego festiwalu – mówił dotychczasowy dyrektor festiwalu Robert Piaskowski.
Robert Piaskowski pozostanie związany z festiwalem jako członek kapituły Nagrody Kilara, kapituły Polskiej Ścieżki Dźwiękowej Roku oraz FMF Young Talent Award. FMF wkracza w nowy etap – z nową energią, nowym spojrzeniem, ale tą samą pasją do muzyki, która od lat porusza serca słuchaczy w Krakowie i na całym świecie – zapowiada Carolina Pietyra, dyrektorka KBF.

Nową dyrektorką artystyczną Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jest Agata Grabowiecka – menedżerka kultury z doświadczeniem w realizacji różnorodnych projektów muzycznych w kraju i za granicą. Po studiach politologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim pracowała w warszawskich agencjach PR. Od 2009 roku związana była z Krakowskim Biurem Festiwalowym, gdzie kierowała zespołem programującym wydarzenia muzyczne, między innymi w ramach festiwali Misteria Paschalia, Opera Rara i Sacrum Profanum. Jest beneficjentką stypendium dla menedżerów kultury w Berlinie i członkinią World Soundtrack Academy. Od roku 2021 pełni funkcję dyrektorki Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia. Już w pierwszej kadencji wprowadziła nowe formaty koncertowe, m.in. łączące klasykę z muzyką filmową. Dzięki śmiałym projektom wzmocniła wizerunek orkiestry, także na arenie międzynarodowej.
Objęcie nowej funkcji to dla mnie zaszczyt i odpowiedzialność – podkreśliła Agata Grabowiecka i dodała: FMF opiera się na niesamowitej pasji, talencie i entuzjazmie zaangażowanych osób. Jest to przedsięwzięcie bardzo złożone i wymagające – przekonałam się o tym, pracując przy festiwalu przez wiele lat. W tym czasie zajmowałam się m.in. współtworzeniem programu, koordynacją prac projektowych, budowaniem partnerstw, negocjacjami i bookingiem. W pracy nad 19. edycją będę korzystać z tych doświadczeń, poszukując równocześnie nowych rozwiązań. Chcę zachować tożsamość FMF, ale zależy mi też na jego rozwoju.
Jak przekonuje Grabowiecka, Kraków stoi przed unikalną szansą umocnienia się na pozycji światowej stolicy muzyki filmowej: FMF przez lata zbudował imponującą reputację, przyciągając gwiazdy Hollywood, uznanych kompozytorów i przedstawicieli branży. To właśnie oni, zachwyceni atmosferą miasta i profesjonalizmem miejscowych orkiestr, mogą stać się ambasadorami Krakowa na arenie międzynarodowej. Powstające tu Centrum Muzyki zapewni nowoczesną przestrzeń koncertową i studyjną, spełniającą najwyższe standardy akustyczne. Korzystając z potencjału tego miejsca i współpracy festiwalu z Sinfoniettą Cracovią, zyskamy synergię w działaniach na rzecz rozwoju kultury muzycznej w mieście i całym regionie.

Gustawo Santaolalla
My żegnamy się z muzyką filmową na rok. Jaka będzie ta przyszłoroczna edycja krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej – czas pokaże.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia: Robert Słuszniak/ Borys Słuszniak