Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PODRÓŻE TEATRALNE: ZA MIŁOŚĆ

czyli


W POZNANIU ODBYŁA SIĘ MALTA.

 

W piątek 20 czerwca wystartowała jubileuszowa 35. edycja Malta Festival a jej finał miał miejsce w sobotę 28 czerwca – podsumowuje nasza specjalna korespondentka Katarzyna Cetera. W tym czasie w Poznaniu niemal 500 artystek i artystów z całego świata współtworzyło 111 wydarzeń, które złożyło się na tegoroczną, jubileuszową 35. edycję festiwalu. Dziesiątki spektakli (w tym premiery!), koncertów, projekcji filmowych i paneli dyskusyjnych przez dziewięć festiwalowych dni przekształciło Poznań w dynamiczną scenę artystyczną. 18 lokalizacji oraz place i ulice miasta wypełniły się różnymi formami sztuki. To Malta – różnorodna, otwarta, łącząca idee i ludzi – w liczbach, które w jej trakcie przełożyły się na niepowtarzalne emocje. Poznań ponownie pod hasłem „Za Miłość!” zaprosił publiczność do wspólnej zabawy, ale też rozmowy i refleksji.

 

Cieszę się, że już 20 czerwca rozpocznie się jubileuszowa, 35. edycja Malta Festival. Wydarzenie, które ukształtowało także mnie samą i które od zeszłego roku mam radość, a także przywilej prowadzić wzbogacając je o kobieca moc i energię – mówiła Dominika Kulczyk, mecenaska Malta Festival. – Malty nie byłoby, gdyby nie praca prawie 1000 osób: artystek i artystów, zespołu organizacyjnego, obsługi technicznej oraz – przede wszystkim – 300 wolontariuszek i wolontariuszy, którzy zaufali nam i chcą współtworzyć festiwal, by dzielić z nami radość i krzewić bliskie nam idee. Dziękuję im wszystkim i liczę, że wspólnie docenimy ich zaangażowanie oraz spotkamy się, by po raz drugi celebrować wspólnie nasz festiwal. Za Miłość! – dodała.

 

Podczas festiwali oglądaliśmy przede wszystkim spektakle, które pokochała publiczność. Jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń tegorocznej edycji był bez wątpienia EMBODYING PASOLINI – wspólny performans uhonorowanej Oscarem aktorki Tildy Swinton oraz cenionego w środowisku modowym i performatywnym historyka sztuki i kuratora mody Oliviera Saillarda. Artyści podejmują medytację nad tożsamością i rolą ciała poprzez kontakt z kostiumami i rekwizytami z filmów Piera Paola Pasoliniego – wpływowego włoskiego reżysera i skandalisty. Spektakl prezentowany jest raz w roku w wybranym miejscu na świecie – w 2025 roku byla nim właśnie Malta Festival. Dzięki inicjatywie Kina Pałacowego i Gravity festiwal poprzedziła retrospektywa wybranych dzieł Pasoliniego, która trwa od poniedziałku.

 

W dwóch różnych odsłonach zaprezentowała się włoska grupa choreograficzna Dewey Dell. Ich hipnotyzujące I’LL DO I’LL DO, I’LL DO to sceniczny rytuał, w którym sugestywna choreografia i intensywny elektroniczny puls nawiązują do starożytnych obrzędów płodności – komentując historię i osadzając ją we współczesnym kontekście. Podobną role pełni ich druga propozycja – ŚWIĘTO WIOSNY – twórcza reinterpretacja baletu Igora Strawińskiego, jednej z najbardziej wpływowych kompozycji XX wieku.

 

Unikalnym doświadczeniem była także ULTRAFICCIÓN NR.1 / ODŁAMKI CZASU – spektakl hiszpańskiego kolektywu El Conde de Torrefiel, rozgrywający się o zmierzchu, na polanie nad Jeziorem Maltańskim. Wykorzystując niestandardowe dla teatru środki i formy wyrazu, artyści opowiedzieli o ludzkiej kondycji, przemijaniu i życiu na krawędzi, a w zaangażowaniu wyobraźni widzów pomogły okoliczna przyroda i… stado owiec. Na spektakl było można dojechać zabytkową kolejką Maltanką.

 

Na festiwalu dwukrotnie spotkaliśmy się z twórczością Agnieszki Holland przeniesioną na teatralną scenę. W Auli Artis wybrzmiał GŁOS POTWORA – opera inspirowana filmem EUROPA EUROPA i wspomnieniami Sallego Perela, przygotowana przez kompozytora Alka Nowaka, autora libretta i dramaturga Roberta Bolesto i reżyserkę Agnieszkę Smoczyńską. To unikalne dzieło przenoszące widzów w przestrzeń mitologiczną, opowie o tożsamości, wykluczeniu i woli przeżycia za wszelką cenę.

 

Na Maltę, powróciła również Anna Smolar. Jej KOBIETA SAMOTNA – reinterpretacja filmu Agnieszki Holland z 1981 roku – podejmuje temat troski, solidarności i osamotnieniu w systemie. Był to także teatralny debiut raperki Ryfy Ri. Trzykrotnie nominowana do Oscara Agnieszka Holland była również gościem specjalnym tegorocznej Malty, która stała się poniekąd retrospektywą jej twórczości. W programie kina plenerowego obejrzeliśmy oba tytuły, które stały się punktem wyjścia do nowych interpretacji.

 

Poruszającym i interdyscyplinarnym doświadczeniem był spektakl JEST TYLKO JEDNA autorstwa Darii Sobik, w reżyserii Pameli Leończyk traktujący o jednej z najtrudniejszych i ambiwalentnych życiowych relacji córki z matką, który będzie miał swoją premierę w ramach Malty. Niecodzienną scenografię teatralną stanowiły tu prace Anny Myszkiewicz, które za dnia publiczność obejrzała w formie wystawy – kuratorowanej przez Aleksandrę Pietrzak – na poznańskiej Scenie Roboczej.

 

Malta to również przegląd najciekawszych produkcji Teatru Polskiego w Poznaniu, czyli TP1875 Fest. Uznany już przez krytykę PIGMALION Mikity Iłynczyka pokazał, jak aktualna, mimo upływu ponad wieku od publikacji, pozostaje słynna satyra George’a Bernarda Shawa. Podążając za przenikliwą intuicją autora pierwowzoru, spektakl przygląda się społecznym napięciom i bada możliwe, potencjalne scenariusze nadciągających dekad. Z kolei QUERELLE Piotra Pacześniaka, oparty na prozie Jeana Geneta, opowiada o winie, pożądaniu i poszukiwaniu wolności. WIERA GRAN Damiana Josefa Neća w poruszający sposób przywoła tragiczną historię żydowskiej pieśniarki oskarżonej o kolaborację z gestapo. Z kolei NOWY PAN TADEUSZ< TYLKO ŻE RAPOWY Kamila Białaszka to twórcza interpretacja narodowej epopei – osadzona w ulicznym kontekście i hip-hopowej stylistyce. Z kolei w Polskim Teatrze Tańca premierowo zobaczyliśmy STORIES Katarzyny Niżnik i Eweliny Cieśli – choreograficzną syntezę współczesnych doświadczeń młodzieży, posługującej się językiem nowych mediów.

 

Tegoroczny program muzyczny festiwalu jest wyjątkowo bogaty. Po dziesięcioletniej przerwie do Poznania przyjechała Róisín Murphy. Irlandzka artystka dała się poznać jako wokalistka duetu Moloko. Jej trwająca już dwie dekady solowa kariera to pasmo znakomitych płyt wypełnionych wyrazistym disco jak, chociażby hit OVERPOWERED. Murphy słynie z hipnotyzujących występów na żywo – i nie inaczej było na Malcie. Jej koncert poprzedził eklektyczny DJ set Poté, który zachwycił w zeszłym roku poznańską publiczność. W tym roku wystąpił na dużej scenie ze swoimi nowymi utworami. Wciągający był również występ francuskiej grupy L’Impératrice od lat tworzącej ambitny pop z dyskotekowym połyskiem. W roli supportu zaprezentował się duński duet Roya – nowa nadzieja skandynawskiej elektroniki, który zdobył wierne grono fanów w mediach społecznościowych i szykuje się do światowej ekspansji.

 

Po raz pierwszy w Polsce zagrali The Teskey Brothers – charyzmatyczni reprezentanci australijskiego deep soulu, znani z olśniewających koncertów. Przed nimi wystąpił Tomasz Makowiecki, który właśnie triumfalnie powrócił na polską scenę albumem BAILANDO. Łączący hiphopową rytmikę, bossa novę i nu-jazz BADBADNOTGOOD zaprezentował z kolei materiał z nadchodzącego albumu. W roli supportu przed Kanadyjczykami usłyszeliśmy hoshii – zespół dowodzony przez nagrodzonego Paszportem Polityki saksofonistę Kubę Więcka. Do Polski powrócił również uwielbiany Fink – artysta od lat balansujący na granicy trip-hopu i indie folku, tworzący intymne, hipnotyzujące brzmienia.

 

Tego samego dnia na scenie zobaczyliśmy też Roberta Cichego, który twórczo łączy bluesowe inspiracje z nowoczesną elektroniką. Na wszystkie koncerty dostępne były bilety indywidualne oraz karnet obejmujący pięć muzycznych wieczorów. Dodatkowym, interdyscyplinarnym i wybuchowym wydarzeniem był show jednej z najpopularniejszych uczestniczek kultowego „RuPaul’s Drag Race” – drag queen Alaski Thunderfuck.

 

Muzyka powróciła także do Klubu Festiwalowego w formie silent disco. Pierwsze z nich poprowadzi trio NOS – Michał Nogaś, Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska. Finałowe zaś jest efektem współpracy z debiutującym w tym roku w Poznaniu festiwalem Bittersweet. Klub Festiwalowy działał codziennie pod egidą Local Girls Stage, z gościnnym udziałem artystów występujących w programie festiwalu jak Julian Świeżewski czy Demetrio Castellucci.

 

Bogaty, otwarty, plenerowy program to nieodzowny element każdej edycji festiwalu: darmowe spektakle osadzone w miejskiej przestrzeni. Maltę zainaugurował w tym roku spektakl OTWARTE LINIE francuskiej grupy Basinga. Ich spektakularne i emocjonujące widowisko niemal w całości rozegrało się na dwustu metrowej linie rozpiętej ponad Placem Wolności, po której będzie chodzić współtwórczyni zespołu – Tatiana-Mosio Bongonga. Publiczność odegrała tu aktywną rolę – to ona podtrzymywała linę, po której poruszała się artystka. Równie podniebnym wydarzeniem był spektakl ROZÉO autorstwa zespołu Cie Gratte Ciel (fr. drapacze chmur). Aktorki i aktorzy unosili się ponad Starym Rynkiem, by – kołysząc się w powiewach wiatru,do muzyki granej na żywo – przypomnieć o naszym zespoleniu z naturą.

 

Wyreżyserowany przez Ewę Kaczmarek i Daniela Stachułę oraz integrujący różne środowiska twórcze Poznania spektakl DAWNO TEMU W GLUTENDORFIE sięgnął do historii poznańskiego teatru ludowego i oddolnych działań społecznych. Podróż w czasie rozpoczęła się samym aktem drogi. Spektakl rozgrywał się bowiem w zabytkowym ogórku.

 

Uwielbiany i działający od dekad Teatr Biuro Podróży powrócił na Maltę, by zaprezentować w Starej Rzeźni swoją interpretację szekspirowskiej BURZY. Wyjątkowym doświadczeniem był HIT OUT włoskiego, dziewczyńskiego kolektywu Parini Secondo – spektakl, w którym performerki, korzystając ze skakanek, tworzą z samego aktu skakania symfonię perkusyjnych dźwięków. Ten sam zespół zaprezentował także plenerowy spektakl SPEEED, który już zdobył uznanie w Europie. Ten kolorowy i dynamiczny hołd dla tokijskiego tańca Para Para oraz muzyki eurobeat to skondensowana i zaraźliwa dawka radości. Warto ponownie podkreślić, że wszystkie te wydarzenia były darmowe i ogólnodostępne – jednak aby obejrzeć DAWNO TEMU W GLUTENDORFIE, należało wcześniej odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Centrum Festiwalowym. Ważnym komponentem sceny ulicznej – już drugi rok z rzędu – były uliczne brass bandy. W tym roku były to: włoskie Bandakadabra, francuskie La Confiserie oraz hiszpańskie La Dinamo.

 

Podobnie jak w ubiegłym roku, tak i teraz Malta jest kobietą, dlatego i w tym roku nie zabrakło sekcji poświęconych twórczości kobiet oraz wiedzy, którą dzielą się z innymi, by ulepszać swoje wnętrze, ciało i świat dookoła. W Klubie Festiwalowym po raz drugi wybrzmiały GŁOSY KOBIET – seria rozmów z uznanymi pisarkami. Rozmówczyniami dziennikarza Michała Nogasia były Joanna Bator, Gwendoline Riley, Eliza Clark oraz Claudia Durastanti.

 

Nowością był cykl Kino Kobiet. Na czas trwania festiwalu w pasażu Quadro na Starym Rynku powstała przytulna przestrzeń – zaaranżowana przez partnera Malty, firmę wnętrzarską VOX – w której było można oglądać świetną kinematografię i posłuchać twórczyń związanych z wielkim ekranem, m.in.: Agnieszki Holland, Agnieszki Smoczyńskiej, Kingi Dębskiej, Doroty Kolak, Katarzyny, Rosłaniec Marty Ojrzyńskiej oraz Marii Dębskiej. Wszystkie rozmowy poprowadziła dziennikarka Anna Serdiukow, a obok gościń wypowiadać się będą także ekspertki i eksperci z Uniwersytetu SWPS i Kliniki SWPS.

 

Na festiwal powróciły także „Wiedźmy” – kobiety, które wiedzą i tą wiedzą się dzielą. Centralnym wydarzeniem tej sekcji były obchody Nocy Świętojańskiej: Przesilenia letniego nad rzeką Wartą, prowadzone przez Ritę Małgorzatę Daniło-Gorlewicz. Poprowadziła ona sesję gimnastyki słowiańskiej, warsztaty zaplatania wianków oraz performatywne spotkanie poświęcone energii życiowej i seksualnej. Po zmroku rozpalone zostało ognisko, wokół którego ukazane zostały rytuały dawnych Słowian. W ramach „Wiedźm” w Atrium UAP odbyło się również wydarzenie ZWYCIĘŻYĆ CHOROBĘ – prelekcja połączona z sesją medytacyjną, koncertem mis i gongów, prowadzona przez Małgorzatę Dec.

 

Do wnętrza Klubu Festiwalowego powróci cykl „Cześć Dziewczyny!” – prowadzony przez Kulczyk Foundation przestrzeń rozmów o archetypach kobiecości, energii kobiecej i męskiej oraz menopauzie. W dwóch panelach, obok zaproszonych ekspertek i ekspertów, udział wzięła mecenaska festiwalu – Dominika Kulczyk.

 

I to by było na tyle w tym roku. Tak więc do zobaczenia i… ZA MIŁOŚĆ!

 

Katarzyna Cetera

Zobacz również:

Zdearzenia 2025

czyli   Bal na Titanicu zadłużonego Tarnowa.   Poniżej szczegóły tego kulturalnego miszmaszu: Od dzisiejszej środy 25 czerwca ruszają Zdearzenia 2025 czyli niegdysiejsze Dni Tarnowa, które potrwają do niedzieli 29 czerwca. Nie zabraknie atrakcji dla

Czytaj więcej....

Krzyż dla burmistrza

czyli nasz przyjaciel u Prezydenta RP. Oto szczegóły: Dawid Chrobak – pełniący drugą kadencję burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyna, wielki mecenas i przyjaciel Teatru Nie Teraz 27 maja otrzymał od Prezydenta Andrzeja Dudy Krzyż Kawalerski

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube