
czyli 35 lat minęło, jak jeden dzień…
Dziewczęcy Chór Katedralny Puellae Orantes świętuje 35-lecie działalności, czego nieco deprecjonującym zwieńczeniem okazał się jeno Dukat Tarnowski od prezydenta Ciepieli. Czyżby tylko na tyle było nas stać… Gdzie odznaczenia państwowe, ministerialne, kościelne itp.? Na szczęście pod względem artystycznym wszystko było, jak trzeba. Chórowi wręczono kolejną już Złotą Płytę za album „Missa pro Patria”. Wydarzenie zakończyło się wykonaniem światowej premiery dzieła skomponowanego specjalnie na 35-lecie chóru przez brytyjskiego kompozytora Philipa Lawsona – laureata Grammy. Choć tarnowski chór powstał w 1985 roku i okrągły jubileusz przypadał w 2020, to oficjalne obchody postanowiono zorganizować w tym roku. Rocznicę uczczono koncertowo – występując w sobotę 27 listopada na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Ciekawe, dlaczego? Wszak jubilat jest od lat uznawany, jak najbardziej zasłużenie, za wizytówkę kulturalną i niekwestionowanego ambasadora naszego miasta w szerokim świecie. Więc dlaczego nie świętowano w Tarnowie, gdzie od niedawna mamy znakomitą salę koncertową w Zespole Szkół Muzycznych? Na szczęście, muzyka łagodzi obyczaje /czy też ich brak!/ i sam koncert okazał się, zgodnie z zapowiedziami organizatorów nie tylko kwintesencją działalności tego znakomitego chóru, ale też pokazał, że kultura łączy i że ta współpraca z różnymi artystami daje fenomenalne efekty.

Do współpracy w trakcie koncertu zaproszono artystów z całego świata. – 35 lat minęło, jak jeden dzień…Naprawdę wyjątkową osobą, był japoński dyrygent Chikara Imamura, który specjalnie na ten koncert przyleciał z Japonii mając świadomość, że po powrocie czeka go dwutygodniowa kwarantanna. Specjalnie przyleciał żeby zadyrygować tylko trzema utworami, drugim gościnnym dyrygentem był Alexander Humala – dywagowała Aleksandra Topór, kierownik artystyczny Dziewczęcego Chóru Katedralnego Puellae Orantes.
Dziewczęcy Chór Katedralny „Puellae Orantes” istnieje od 1985 roku przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Założycielem i dyrygentem chóru jest Ks. Władysław Pachota, za kształcenie wokalne odpowiada Aleksandra Topor, wykonująca również sopranowe partie solowe. Do chóru należą dziewczęta w wieku 10-19 lat z Tarnowa i kilkunastu okolicznych miejscowości. Wysoki poziom artystyczny chóru jest efektem żmudnej, wieloletniej pracy artystycznej i wychowawczej.
Zespół „Puellae Orantes” jest laureatem 23 konkursów chóralnych. Trzykrotnie pretendował do Grand Prix konkursów: 52 Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo (Arezzo – Włochy, 2004 r.), 21 International May Choir Competition Prof. Georgi Dimitrov (Warna – Bułgaria, 2011 r.), Concorso Internazionale Corale Città di Rimini (Rimini -Włochy 2013 r.), gdzie zdobył główną nagrodę oraz medal Prezydenta Republiki Włoch. Chór „Puellae Orantes” wygrał dwie kategorie (muzyki sakralnej i chórów młodzieżowych), osiągając 97,6 i 98 pkt. na 100 możliwych oraz główną nagrodę konkursu – Grand Prix, a ks. Władysław Pachota otrzymał nagrodę najlepszego dyrygenta. Jako laureat Grand Prix tarnowski zespół został nagrodzony medalem Prezydenta Republiki Włoch. Ponadto chór „Puellae Orantes” otrzymał nagrody dodatkowe od Ambasady Polskiej i Ambasady Serbskiej.
Chór prowadzi szeroką działalność koncertową. Przemierzył tysiące kilometrów, koncertując wielokrotnie w Holandii, Belgii, Włoszech, Austrii, Niemczech, Francji. Występował także w Stanach Zjednoczonych, Słowacji, Węgrzech, Danii i Bułgarii. Wielokrotnie reprezentował Polskę podczas prestiżowych imprez w kraju i za granicą. Jest jedynym polskim zespołem, który został zaproszony do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Chórów Laureatów w Vaison la Romaine, we Francji.

„Puellae Orantes” współpracuje z wybitnymi kompozytorami polskimi: Pawłem Łukaszewskim, Michałem Lorencem, Miłoszem Bembinowem, Marcinem Łukaszewskim, Pawłem Sydorem, Jackiem Sykulskim, Marcelem Chyrzyńskim, Łukaszem Farcinkiewiczem, a także zagranicznymi. Dzięki tej współpracy na zamówienie chóru powstało ok. 100 kompozycji i aranżacji. Dla „Puellae Orantes” komponował również nieżyjący już Marian Sawa. W 2007 roku, utwór „Magnificat” skomponowany dla tarnowskiego zespołu przez Mariana Sawę był wykonywany przez połączone chóry podczas międzynarodowego festiwalu oratoryjnego Musique en Morvan, we Francji. Po raz pierwszy w 32. letniej historii festiwalu jednym z głównych dzieł był utwór polskiego kompozytora.

Chór wydał 11 płyt CD i jedną DVD. Trzy z nich były nominowane do najważniejszej nagrody polskiego rynku fonograficznego – FRYDERYK, a jedna otrzymała tę nagrodę. Płyty chóru cieszą się dużym zainteresowaniem, czego dowodem są wyróżnienia Złotych Płyt CD i Platynowej DVD – jedynym tego typu wyróżnieniem w Polsce, przyznanym w kategorii muzyki poważnej. Wydawnictwa cieszą się także doskonałymi recenzjami m.in. BBC Music Magazine. Repertuar sześciu płyt stanowią utwory w całości lub części skomponowane i zaaranżowane specjalnie dla „Puellae Orantes”. W grudniu tego roku chór planuje wydać kolejny krążek pełen utworów muzyki poważnej.

Tarnowski chór realizuje wyjątkowe projekty artystyczne zapraszając do współpracy znakomitych wykonawców, m.in.: Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy „Aukso”, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrę Solistów Wiedeńskich, z którą chór nagrał w 2014 r. album „Szlakiem Straussa” – unikatowe wydawnictwo zawierające dzieła dynastii Straussów w aranżacjach wokalno-instrumentalnych. W 2015 r. chór wykonał koncerty z dwukrotnym laureatem nagrody Grammy – zespołem „The King’s Singers”, który po raz pierwszy w Polsce wystąpił na scenie z innym zespołem. Tarnowski zespół dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, telewizji francuskiej France 2 i France 3, radia watykańskiego, holenderskiego, francuskiego.

Więcej o historii chóru można przeczytać m.in. w albumie „Koncertowym Szlakiem” wydanym w 2010 r. z okazji jubileuszu 25-lecia działalności artystycznej.
Korzystałem z http://www.puellaeorantes.pl/
Ryszard Zaprzałka
zdjęcia – Paweł Topolski (www.tarnow.pl)