
czyli
XIV MFTT SCENA OTWARTA.
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA to jedno z najważniejszych przedsięwzięć artystycznych Centrum Sztuki Mościce – relacjonuje nasza krakowska recenzentka Katarzyna Cetera, i pewnie jedno z niewielu w Małopolsce zdarzeń prezentujących wieloobsadowe spektakle taneczne. Z tym większym zachwytem, w poczuciu wyjątkowości prezentowanych wydarzeń, tarnowianie uczestniczą w wydarzeniu, które odbywa się już po raz czternasty.

Proponowane w czasie Festiwalu tytuły uznanych choreografów z Polski i ze świata mają na celu popularyzację różnorodnych form tanecznych. Skupiają się wokół tematu teatru tańca współczesnego, baletu neoklasycznego, klasycznego i tanecznych spektakli dla dzieci. Festiwal od lat zwraca uwagę na niezwykłe środowisko twórców teatru tańca. Jest miejscem wymiany doświadczeń, współuczestniczenia w tańcu terapeutycznym, konfrontacji konkursowej i w mistrzowskich konsultacjach. Pełni także rolę dokumentalisty sztuki tańca przygotowując wydawnictwa i reportaże.

To festiwal otwarty na różne formy wyrazu, techniki taneczne, wrażliwość i różnego widza. To właśnie otwartość jest zachętą do spotkania ze sztuką, która jest nam tak bliska, jak bliskie jest nam nasze ciało i emocje wyrażane za pomocą ekspresji i jego ruchu. Prezentowane spektakle to realizacje wieloosobowe, pochodzące z zawodowych scen, które oparte są nie tylko o profesjonalnych tancerzy i choreografów, ale śmiało wykorzystujące takie teatralne środki wyrazu jak kostium, muzyka czy zaawansowana reżyseria świateł.
Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA odbywa się od 10 do 31 października 2025 r. w Tarnowie pod hasłem przewodnim Pomiędzy światami. Hasło to ilustruje interdyscyplinarność sztuki tańca i jego nawiązania – literackie bądź malarskie. Dziś opowiem Państwu o tej literackiej ścieżce festiwalowej.

W ramach festiwalu zaplanowano m.in. spektakl baletowy MAKBET Opery Śląskiej, który zainaugurował festiwal 10 października oraz widowisko MAŁY KSIĄŻĘ Teatru Ocelot prezentowane w niedzielę 12 października.
Baletowy MAKBET otworzył festiwal i było to naprawdę mocne otwarcie, MAKBET Opery Śląskiej bowiem to spektakl, który olśniewa wizualnie i porusza emocjonalnie. Klasyczna choreografia, muzyka Verdiego i szekspirowska opowieść o żądzy władzy – wszystko w nowoczesnej, porywającej formie. Polska prapremiera baletowa została zrealizowana z rozmachem, który zaskakuje. Nawet doświadczonych widzów, wykorzystuje też niezapomniane efekty wizualne. Autorzy interpretują siedemnastowieczną tragedię przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej jest najbardziej aktualne i pociągające. Widowisko zachwyca więc miłośników baletu klasycznego, dzięki złożonym choreograficznie scenom zespołowym, duetom i solowym popisom tancerzy. Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną opowieścią o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy.

Chciałam stworzyć spektakl, który będzie atrakcyjnym widowiskiem także dla osób, które nie są wielbicielami baletu i opery. Staramy się to osiągnąć poprzez taniec – wyjątkowe narzędzie ekspresji, odbierane przez większość z nas na poziomie intuicyjnym i emocjonalną muzykę Verdiego, która – jestem pewna – wywoła mnóstwo intensywnych przeżyć – powiedziała Monika Myśliwiec, reżyserka spektaklu.
Szekspirowski dramat odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia tego widowiska koncentruje się na parze głównych bohaterów, którzy – pozostając wspólnikami w zbrodni – zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami. Początkowa zachłanność i bezwzględność Lady Makbet, jej zdecydowanie i siła, poprzez ciąg wydarzeń i przeżyć doprowadzają ją do choroby psychicznej i samobójczej śmierci. Niepewność Makbeta podżeganego w pierwszej chwili do zbrodni przez Lady Makbet ustępują z kolei poczuciu wszechmocy i bezkarności, a każda kolejna zbrodnia czyni go bardziej bezdusznym i żądnym niezbywalnej władzy. W chciwości i zbrodni rodzi się jego upadek. Jego miłość do żony i pragnienie sprostania jej ambicjom w toku dramatu zamieniają się w chłód i obojętność, co dodatkowo pogłębia poczucie samotności i winy Lady Makbet, doprowadzając ją do obłędu.

Warstwę muzyczną spektaklu stanowią utwory Giuseppe Verdiego w autorskim opracowaniu Tomasza Tokarczyka – kierownika muzycznego Opery Śląskiej. Realizacja spektaklu została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. W pamięci pozostają piękne choreograficznie obrazy tańczących bohaterów w kostiumach wkomponowanych w wysmakowane pod względem scenograficznym pejzaże. Całość genialnie została oświetlona, podkreślając maestrię tego, co widzimy – czytamy w jednej z recenzji przedstawienia. Czy dziwi fakt, że przedstawienie nagrodzono owacjami na stojąco?

MAŁY KSIĄŻĘ prezentowany w Centrum Sztuki Mościce to spektakl akrobatyczny, podniebna opowieść o tym, co najważniejsze. Akrobatyka, balet w powietrzu i wzruszająca historia – Teatr Ocelot po raz kolejny zabrał nas w niezwykłą podróż przez wszechświat i ludzkie emocje. Spektakl inspirowany kultową opowieścią porusza, zachwyca i przypomina, że najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
Jest rok 2025. Po długiej wędrówce po wszechświecie Mały Książę przybywa na siódmą planetę, którą jest Ziemia. Jasnowłosy chłopiec uczy nas jak z odwagą i nadzieją wyruszyć w podróż życia. Pomaga odkryć czym jest przyjaźń i miłość, pożegnanie i strata…

Innowacyjne widowisko Teatru Ocelot jest efektownym i artystycznie wartościowym połączeniem dynamicznej akrobatyki, powietrznego baletu, urzekającej muzyki i pantomimy. Zostaliśmy więc zaproszeni na zapierający dech w piersiach spektakl i niezwykłą artystyczną podróż. Spektakl jednoczy dzieci, młodzież i dorosłych we wspólnym przeżywaniu sztuki. Tak, MAŁY KSIĄŻĘ w wykonaniu utalentowanych twórców udowadnia, jak dzięki pasji i zaangażowaniu można przekraczać granice ludzkich możliwości i… dotknąć gwiazd.

Spektakl przenosi w świat pojęć i ideałów, które w dzieciństwie wydawały nam się niezaprzeczalne. Przypomina nam wielkie Prawdy: Miłość, Przyjaźń, Wierność. To widowisko, które zachwyca i porusza do głębi – czytamy w recenzji Aleksandry Bełzowskiej. – MAŁY KSIĄŻĘ jest zwycięstwem artystycznym Teatru Ocelot. Obok efektownego połączenia dynamicznej akrobatyki i powietrznego baletu, artyści realizują doskonale zamierzenia reżyserki spektaklu, Beaty Zając.
O drugim, malarskim aspekcie prezentowanych podczas Sceny Otwartej przedstawień jeszcze napiszemy. Wybierzcie się na Scenę Otwartą, to niepowtarzalne okazje i i niezapomniane wzruszenia.
Katarzyna Cetera
Zdjęcia – Przemysław Sroka (CSM)

















