Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Nowa odsłona TNT

czyli

otwieramy kolejną setkę.

 

Teatr Nie Teraz wznawia swój legendarny spektakl „Ballada o Wołyniu”. Dzisiaj jest on jeszcze bardziej potrzebny niż w 2011 r., kiedy miał premierę. Do tej pory zagraliśmy go ponad 100 razy w całej Polsce. To o czym opowiadamy, a co działo się ponad 80 lat temu na terenach południowo-wschodniej Polski, wróciło wraz ze swą banderowską ideologią i jest tutaj, wśród nas jako milionowy legion. Przed wznowieniową premierą, która odbędzie się w Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie 11 lipca (dokładnie w Narodowym Dniu Pamięci Ofiar Ludobójstwa zwanego Rzezią Wołyńską), przedstawienie będzie można zobaczyć na specjalnym pokazie w najbliższą sobotę, 14 czerwca o godz. 18.00 w zakliczyńskim Ratuszu, w Sali Spytka Jordana.

 

„Ballada o Wołyniu” to pierwsze i wciąż jedyne w Polsce przedstawienie teatralne, który prawdziwie opowiada o ludobójstwie popełnionym przez nacjonalistów ukraińskich na Polakach. To, co przez całe dziesięciolecia było przemilczane, obecnie wciąż jest zakłamywane w imię antypolskich kalkulacji politycznych. Tymczasem ta historia krzyczy o swą obecność w świadomości Polaków. Gdy chodzi o naszą najnowszą historię jest równie ważna jak pamięć Powstania Warszawskiego, jak pamięć o pokoleniu Żołnierzy Wyklętych.

 

Jesteśmy przekonani, że aby zrozumieć swą tożsamość, potrzebujemy wyrażać ją poprzez dzieła artystyczne. Teatr, jako suma wszystkich sztuk, jest ku temu najlepszym ze sposobów.

 

Zacznijmy od kilku chronologicznie uszeregowanych informacji:
26 listopada 2024 r. doszło do spotkania Ministra Spraw Zagranicznych, Radosława Sikorskiego ze swoim ukraińskim odpowiednikiem, Andrijem Sybihą. Rozmowy dotyczyły m.in. ekshumacji pomordowanych przez ukraińskich nacjonalistów Polaków. Wśród komentarzy reprezentantów władzy warszawskiej przytoczmy głos ambasadora na Ukrainie, Piotra Łukasiewicza, który przyznał, że efektem ma być oddzielenie ekshumacji od upamiętnień. Oznacza to pogrzebanie pomordowanych, ale bez tablic, pomników czy innych form pamięci. Według ambasadora jest to nowa jakość w dialogu historycznym, oparta na „sekwencjonowaniu polityki”;


Oto lista polskojęzycznych polityków (tzw. europosłów), którzy 28 listopada 2024 w Parlamencie Europejskim głosowali przeciwko ekshumacjom ofiar Rzezi Wołyńskiej:
Z Platformy Obywatelskiej – Janusz Lewandowski, Michał Szczerba i Bogdan Zdrojewski; z Lewicy – Robert Biedroń, Joanna Scheuring -Wielgus i Krzysztof Śmiszek oraz Michał Kobosko z Polski 2050. Ten ostatni, komentując swą decyzję powiedział, że na rozmowy o ekshumacjach przyjdzie czas, ale „najpierw Ukraina musi wygrać wojnę i obronić swoją suwerenność”;

 

Ambasador Ukrainy w Polsce, Wasyl Bodnar, 24 stycznia br. w rozmowie z Polską Agencją Prasową stwierdził, że „Temat Rzezi Wołyńskiej stał się niestety bardziej tematem politycznym niż historycznym, co utrudnia otwartą i konstruktywną dyskusję”. I dodał: „Musimy pamiętać, że celem jest nie tylko ustalenie faktów i przywrócenie pamięci o ofiarach, ale również przebaczenie. Zarówno Ukraina, jak i Polska muszą wzajemnie powiedzieć sobie «przepraszam», jeśli chcemy budować wspólną przyszłość”;

 

26 lutego br. w telewizji TVN, Anna Żukowska, poseł Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy, na wypowiedź posła Konfederacji, Krzysztofa Bosaka, że „Powinniśmy mieć bardziej transakcyjne podejście, bo dokładnie takie mają Ukraińcy. Oczekiwać coś za coś. (…) przyjęcia ustawy odblokowującej ekshumacje na Wołyniu”, oburzyła się, stwierdzając: „Jeżeli to jest dla pana rodzaj transakcji żeby bardziej starymi trupami handlować za mniej… takie bardziej świeże… to po prostu jest to obrzydliwe”;

 

„Stanowczo potępiamy akt wandalizmu dokonany wobec jednego z ukraińskich miejsc pamięci w Polsce”- napisali 23. kwietnia br. we wspólnym oświadczeniu ministrowie kultury Polski i Ukrainy.
Rzecz idzie o to, że „ktoś” w miejscowości Monasterz (pogranicze województw podkarpackiego i lubelskiego) dokonał zmiany tablicy informacyjnej na mogile „upowców”, którzy 2 marca 1945 r. zginęli w bitwie z sowiecko-polskim wojskiem.


Na dwujęzycznej tablicy po polsku i ukraińsku było tam napisane: „Zbiorowa mogiła Ukraińców, którzy zginęli w walce z sowieckim NKWD w lasach monasterskich w nocy z 2 na 3 marca 1945 roku”.
Zmieniona tablica informuje: „Zbiorowa mogiła Ukraińców, członków UPA odpowiedzialnych za terror i ludobójstwo na bezbronnej ludności polskiej, ukraińskiej i żydowskiej. Panie Boże, miej miłosierdzie dla nich i nie poczytaj im ich strasznych czynów, jakich się dopuścili na swoich braciach. >Przebaczenie nie oznacza zapomnienia, ale uzdrowienie bólu”;

 

11 kwietnia br. Rada Miejska w Tomaszowie Lubelskim głosowała wniosek przedstawiciela mniejszości ukraińskiej na Lubelszczyźnie, Grzegorza Kuprianowicza, o zmianę nazwy ul. Zenona Jachymka ps. „Wiktor”. Jachymek był oficerem Armii Krajowej; walczył z niemieckim osadnictwem na Zamojszczyźnie oraz z bandami UPA, m.in. z tymi banderowcami, których mogiła jest w Monastyrzu. Dodajmy, że później i aż do 1956 r. był więziony przez sowietów jako żołnierz podziemia antykomunistycznego. Ukraiński wniosek został rozpatrzony negatywnie… Co będzie za rok, za trzy?

 

Po premierze „Ballady o Wołyniu” w roku 2011, dość idealistycznie marzyłem – pisze w specjalnym liście opublikowanym z okazji nowej odsłony tego spektaklu jego reżyser Tomasz A. Żak – o tym, aby oprócz prezentacji w Polsce, móc pokazać to na Ukrainie. Zresztą, podróżowanie z tym dziełem po kraju również spotykało się z różnymi obstrukcjami, które finalnie, w roku 2022 doprowadziły do faktycznego zablokowania możliwości jego prezentowania. Prawda o wydarzeniach będących kanwą spektaklu wciąż jest politycznie niewygodna i cenzurowana; wciąż jest politycznie „rozgrywana”. Ale jednocześnie jest nam dzisiaj dużo bardziej potrzebna niż dekadę temu.

 

Tym bardziej, że bezalternatywna polityka wschodnia władz naszego państwa doprowadziła do honorowania tych, którzy współcześnie na Ukrainie sygnują się nazistowskim hakenkreuzem i stawiają pomniki banderowskim mordercom. Jednym z najmniej chyba spodziewanych rezultatów tej polityki jest doprowadzenie do zrównania w świadomości Polaków „banderowca” z „Ukraińcem”. Tymczasem, w źródłowych przekazach o wydarzeniach pamiętnego lipca 1943 roku na Wołyniu i innych ziemiach południowo-wschodniej Rzeczpospolitej, powtarza się opowieść o ukraińskim ostrzeganiu, a także ukrywania Polaków przed rezunami z UPA. Jest to obecne niemal we wszystkich spisanych świadectwach i wspomnieniach przywołujących tamten czas (m.in. w fundamentalnym źródłowo dziele Ewy i Władysława Siemaszko – „Ludobójstwo dokonane przez nacjonalistów ukraińskich na ludności polskiej Wołynia”).

 

Korzystając z tej książki, ale i z przekazów mojej rodziny, do scenariusza „Ballady o Wołyniu” wprowadziłem ten niezwykle ważny wątek o „sprawiedliwych” Ukraińcach. Niestety, idea budowania relacji z Ukrainą w oparciu o wzajemne dobro, wciąż nie znajduje zrozumienia, a tym bardziej wsparcia w działaniach państwa. Chciałem – i to się nie zmieniło, aby nasze przedstawienie pomogło taką właśnie myśl promować, co dzisiaj zdaje się być już nie tylko „stawaniem w prawdzie”, ale po prostu budowaniem choć trochę bezpieczniejszej przyszłości.

 

Spektakl Teatru Nie Teraz „Ballada o Wołyniu” to pierwsze w Polsce przedstawienie teatralne, który opowiada o ludobójstwie popełnionym przez nacjonalistów ukraińskich na polskiej ludności zamieszkałej na terenach południowo-wschodnich województw II RP w latach II wojny światowej.

 

Ten niezwykle trudny temat, przez całe dziesięciolecia był przemilczany, a obecnie wciąż czeka na swą pełną obecność w świadomości Polaków. Jest równie ważny jak pamięć Powstania Warszawskiego czy pamięć o pokoleniu Żołnierzy Wyklętych.

 

Scenariusz spektaklu korzysta z wątków legendarnej książki wielkiego polskiego pisarza Włodzimierza Odojewskiego „Zasypie wszystko, zawieje”. Wykorzystywane są także oryginalne świadectwa osób, które przeżyły Zagładę Polaków na Kresach oraz stare pieśni, w tym melodia ukraińska ze współczesnymi słowami Bogny Lewtak-Baczyńskiej.

 

Reżyseria, scenariusz i scenografia: TOMASZ A. ŻAK
Aktorzy: ALEKSANDRA PISZ, ZOFIA STACHOWIAK, ANNA WARCHAŁ
Głos 1: TOMASZ LEWANDOWSKI
Głos 2: JERZY PAL
Technika: RYSZARD ZAPRZAŁKA
Zdjęcia: Aleksandra Żak.


Specjalne podziękowania dla: ks. Tadeusza Isakowicz-Zaleskiego, Ewy Siemaszko, Romualda Niedzielko i Wiesława Tokarczuka.

 

Prapremiera:
Muzeum Niepodległości w Warszawie, 23 i 24 maja 2011 r.
Premiera:
Tarnowski Teatr im. L. Solskiego, 28 i 29 czerwca 2011 r.

 

Korzystałem z materiałów TNT.

Ryszard Zaprzałka

Zobacz również:

Edukacja przez kreację

czyli   Dzień Dziecka inaczej.   Organizowane z rozmachem ogólnopolskie, skażone wyraźnym przesłaniem antykulturowym, wręcz neopogańskie w swej wymowie obchody tego święta – to dobry pretekst by przypomnieć unikalny projekt realizowany od lat przez znany

Czytaj więcej....

„Ballada o Wołyniu”

czyli Wielki powrót   Jeden z najważniejszych spektakli polskiej sceny niezależnej powraca po paru latach przerwy na deski Teatru Nie Teraz, mając na swoim teatralnym liczniku ponad sto prezentacji w całej Polsce. Tysiące widzów i

Czytaj więcej....

Olusia czy Aleksandra?

    Z Aleksandrą Pisz, aktorką Teatru Nie Teraz, rozmawia Ryszard Zaprzałka.   Dekadę temu trafiłaś na teatralne zajecie warsztatowe, które w tarnowskim Gimnazjum nr 4 prowadził nasz szef, Tomasz A. Żak (zresztą z pomocą

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube