Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

PO SĄSIEDZKU: TEATR JEST CZYMŚ WIĘCEJ

 

czyli

SZÓSTA EDYCJA FESTIWALU MATERIA PRIMA PRZESZŁA DO HISTORII.

 

Niemal 8000 sprzedanych biletów, 16 spektakli i tyle samo owacji na stojąco, 107 członków zespołów z całego świata, 1210 minut spektakli, 1159 zdjęć, które przeszły przez autoryzację zespołów, 480 minut nagrań czy 1 853 455 użytkowników mediów społecznościowych, do których organizatorzy dotarli podczas trwania festiwalu – to tylko kilka liczb podsumowujących to wydarzenie – pisze nasza specjalna recenzentka, ceniona krakowska publicystka Katarzyna Cetera.

 

MATERIA PRIMA jest „pierwszą materią”, na którą składa się niewątpliwie aktor, przestrzeń, ruch, muzyka i plastyka. To równorzędna gałąź teatru dramatycznego, w którym głównym elementem budowania opowieści jest tekst. W teatrze formy tekstu nie ma, albo jest go niewiele, to raczej teatr zmysłów i gry skojarzeń – a te elementy pozwalają widzowi na dużą dozę wolności, bo niczego nie stara się narzucić. Teatr formy ostawia widzowi wolność interpretacyjną – podobnie jak poezja.

 

Program 6. Międzynarodowego Festiwalu Materia Prima został ułożony w taki sposób, aby zaprezentować różnorodne widowiska zaskakujące zarówno tematem, jak i sposobem jego przedstawienia. Choć zaproszeni do Krakowa twórcy poruszali się w różnej stylistyce, to wszyscy mieli wspólny mianownik – był to teatr formy. Rada programowa Festiwalu – w składzie: Małgorzata Zwolińska, Adolf Weltschek i Wojciech Graniczewski – zaprosiła do Krakowa legendarne formacje teatralne z ich najsłynniejszymi przedstawieniami. Okazało się, że te najlepsze zespoły, ciągle krążące po światowych festiwalach, można zobaczyć w jednym miejscu i w jednym czasie: na Festiwalu MATERIA PRIMA, który odbywał się w Krakowie pomiędzy 17 a 28 dniem lutego.

 

Akram Khan Company

Zachwycające, wspaniałe, niewiarygodne, fascynujące, pomysłowe, niemożliwe, wzruszające, piękne – takie określenia padały najczęściej w rozmowach kuluarowych. Wszystkie oddają emocje jakimi obdarowana została publiczność. Zakończona właśnie szósta edycja festiwalu organizowanego przez Teatr Groteska w Krakowie pokazała, że teatr formy wyostrza zmysły i budzi wyobraźnię, pozwalając na różne interpretacje.

 

Compania Finizi Pascea

Niezwykle krzepiące jest to, że nasze wybory repertuarowe tegorocznego Festiwalu spotkały się z tak entuzjastycznym przyjęciem widowni. Potwierdza to nasze przekonanie o tym jak wielka moc tkwi w teatrze prezentowanym przez zaproszone zespoły. Mamy głęboką nadzieję, że otworzyliśmy okno, za którym kusi teatr z innego świata i że chęć obcowania z jego wszystkimi cudownościami będzie impulsem, który zacznie zmieniać teatr na naszym krajowym poletku – powiedział Adolf Weltschek, dyrektor festiwalu i Teatru Groteska. W innym wywiadzie dodawał: Dziś przeważająca część teatru przychyla się w stronę doraźnej publicystyki, zapominając, że teatr jest czymś więcej, że jest częścią uniwersum sztuki. Dlatego przygotowaliśmy festiwal, który ukazuje to, co w teatrze uniwersalne, a jednocześnie piękne i wyzwalające niezapomniane, wielostronne przeżycia.

 

Jakob Ahibon Company

Jak się okazało, był to dobry pomysł. Publiczność nie tylko zaakceptowała formułę festiwalu, ale też była tłumnie obecna podczas wszystkich festiwalowych wydarzeniach. Trudno więc zaprzeczyć organizatorom utrzymującym, że otworzyli okno, za którym kusi teatr z innego świata.

 

Sofie Krog Teater

Przez dwanaście dni osiem zespołów przedstawiło w sumie szesnaście przedstawień, które kończyły się owacjami na stojąco, a widzowie jeszcze długo po spektaklu – a później w Internecie – dzielili się wrażeniami. Można mieć wrażenie, że MATERIA PRIMA opanowała całe miasto, ponieważ przedstawienia były zaprezentowane w ICE Kraków, Operze Krakowskiej, Teatrze Ludowym, Nowohuckim Centrum Kultury i w Teatrze Groteska.

 

Wanted Posse „Dance…”

Tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu MATERIA PRIMA okazała się wielkim wydarzeniem nie tylko na mapie kulturalnej Krakowa: Ta odsłona festiwalu pokazała, nie tylko dobrą kondycję teatru formy, ale także jak bardzo ten festiwal oczekiwany jest przez widzów. Bilety sprzedały się już na kilka tygodni przed festiwalem, gromadząc blisko ośmiotysięczną publiczność i to z różnych zakątków Polski, a nawet świata. Teatromani stojący przed spektaklami z kartkami „Kupię bilet” stali się dowodem, jak wielką marką jest ten Festiwal i jak wysoko znajduje się on w rankingu publiczności – mówiła Agnieszka Malatyńska – Stankiewicz, rzeczniczka prasowa Festiwalu MATERIA PRIMA.

 

Compagnie Kafg

Po raz kolejny więc artyści przekonali widzów, że teatr może być językiem ponadnarodowym, zrozumiałym dla wszystkich niezależnie od szerokości geograficznej na jakiej się znajdujemy, narodowości, wyznania, czy koloru skóry. Pokazali też jak wielką siłą jest teatr i jak z tej siły można pięknie korzystać.

 

Za nami dwanaście emocjonujących, owocnych dni, między którymi zacierały się granice, a wcześniej – miesiące przygotowań zespołu Teatru Groteska, żeby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Potwierdziliśmy, że Festiwal MATERIA PRIMA to marka, która na stałe wpisała się w pejzaż Krakowa, a tegoroczna edycja, zdaniem wielu, była tą najpiękniejszą. Już teraz zapraszamy na siódmą edycję, a tymczasem – do zobaczenia w Grotesce – podsumowała Martyna Nowakowska, kierownik działu PR i promocji Teatru Groteska.

 

Cóż, miejmy nadzieję, że nic nie stanie na przeszkodzie, aby spotkać się w Krakowie za rok, podczas kolejnej, siódmej już edycji wielkiego święta teatru formy – Międzynarodowego Festiwalu MATERIA PRIMA.

 

Na podstawie materiałów organizatorów:

Katarzyna Cetera

Zobacz również:

Olusia czy Aleksandra?

    Z Aleksandrą Pisz, aktorką Teatru Nie Teraz, rozmawia Ryszard Zaprzałka.   Dekadę temu trafiłaś na teatralne zajecie warsztatowe, które w tarnowskim Gimnazjum nr 4 prowadził nasz szef, Tomasz A. Żak (zresztą z pomocą

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube