Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.​

Niezależny autorski portal internetowy poświęcony kulturze i sztuce miasta i regionu, na bieżąco monitorujący to, co w kulturalnej trawie piszczy.

Ośrodek Praktyk Artystycznych w Rudzie Kameralnej
Nowa siedziba Teatru Nie Teraz

PARTNER MEDIALNY

ZAPOWIEDZI | PATRONAT MEDIALNY

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
prezentuje
7 odcinkowy miniserial „OPOWIEŚCI TEATRALNE”


W tym unikalnym projekcie udział bierze red. naczelny n/portalu.

______________________________

MALOWANE SŁOWEM

Malowane przez: Tomasza Habiniaka

Wiersze autorstwa: Ryszarda Smagacza

REDAKTOR NACZELNY

* * *

 

już

wieczór

 

kończę

kolejny

wiersz

 

chociaż

wciąż

 

stoję

w

progu

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

nie

recytuję

już

 

swoich

wierszy

 

pod

pomnikiem

Mickiewicza

 

teraz

słuchają

mnie

 

jeno

brzozy

i

ikony

 

z nich

czerpię

siłę

 

na

dalszy

bochen

czasu

 

Ryszard S.

______________________________

Panie

 

nie

dopuść

by

moje

słowa

przerastały

twoją

prawdę

 

Ryszard S.

______________________________

Wahadło

 

wiersz

to taniec

            z

chaosem

w

którym

panuje

porządek

—————————–

wiersze

pisuję

sam

      nie

wiem

jak

i

dopiero

gdy

powstaną

widzę

com

uczynił

———————————

poeta

zawsze

stoi

w

punkcie

wyjścia

co

wcale

          nie

wyklucza

między

planetarnych

rajz

 

Ryszard S.

______________________________

globalna

pandemia

 

ubrała

           nas

w kagańce

na twarzy

i

ostęplowała

nam

         dusze

a

chorzy z

urojenia

lekarze

zamiast

leczyć

wypisują

akty

      zgonu

 

Polska

jeszcze

się broni

 

niczym

Reduta

Ordona

 

przed

           tą

bolszewicką

zarazą

i

nie zginie

póki

          my

żyjemy

 

Ryszard S.

______________________________

* * *

 

jestem

starym 

człowiekiem

 

który woli

 

czytać

i

myśleć

 

pisać

i

milczeć

 

inaczej

 

niż

       nasze 

covidowe

dzieci

 

dla

których

nie ma

      przed

         i po

 

jest teraz



________________________



zaszczep

dziecku

 

bojaźń 

bożą

 

nie

preparat

 

Ryszard S.

______________________________

Poprzedni
Następny

______________________________

Perun:

Z premedytacją nie oglądam TV.

Telewizor u mnie siedzi w pudle już piąty rok. W ten wyjazdowy weekend miałem przykrą przyjemność zapoznać się z repertuarem różnych stacji korzystając z zastanego odbiornika TV. Po takiej przerwie dostrzega się znaczące różnice i niestety regres kultury.
To, co zobaczyłem i posłuchałem tak bardzo mnie przeraziło i tak bardzo mną wstrząsnęło, że obawiam się, że nie dam rady opisać tego odczucia. Przestraszyłem się zdając sobie sprawę z tego jaka masa rodaków jest karmiona szambem.
Do tej chwili mam wykrzywione usta z wielkim niesmakiem po obejrzeniu fragmentów programów informacyjnych, a także popularno-rozrywkowych. To jest kompletne dno szambowozu!!!
Dziennikarze – błaźni, aroganci, klakierzy i ignoranci, którzy kilkadziesiąt lat temu nie zdaliby matury.
Politycy „polemizujący” w TV – takie typy spotykaliśmy w XX wieku w zieleni miejskiej lub w PGR-ach.
Naukowcy – kilku karierowiczów żądnych kasy za udział w reklamach.
Ludzie kultury i sztuki – kompletny brak.
Gdzie się podziały programy, w których wykształceni, z nieprzeciętną inteligencją, kulturalni redaktorzy dawali wzór szlachetnej osobistej i społecznej postawy? Gdzie wywiało autorytety – ludzi nauki, kultury i sztuki?
W zamian mamy głupkowate seriale lub programy, w których zestaw nieokrzesanych prymitywnych i wulgarnych osób, siedząc na kanapie przed TV, żłopiąc piwo i pierdząc, mówi- „ocenia”, co jest fajne, a co niefajne, kształtuje opinię widzów. Ogląda ich podobno 70-90% społeczeństwa, które ma teraz potwierdzenie, że to jak żyją i jak się zachowują jest w porządku (jest OK i COOL!).
SKANDAL!!!  SKANDAL!!!   SKANDAL!!!
Misja kulturalna programów telewizyjnych rozmyła się gdzieś już dawno temu i nie wiadomo, czy powróci.
Jest zgoda społeczeństwa na to wszystko.
Najważniejsze w państwie osoby muszą znać ten stan rzeczy – aprobują to nie wyrażając jakiegokolwiek sprzeciwu.
Ludzie – zróbmy coś z tym, bo intelekt naszego narodu umiera na naszych oczach i na nasze życzenie!
Jesteśmy otumaniani repertuarem TV oraz coraz większą ilością dostępnego oficjalnie i legalnie alkoholu (dorosłe i mądre osoby korzystają z umiarem, ale ile takich jest? Albo ta młodzież popisująca się przed rówieśnikami?)
Jak kiedyś kolonizatorzy rozpijali rdzennych mieszkańców Ameryki, tak dziś poprzez alkohol i tragiczny poziom intelektualny programów morduje się bezkrwawo Polaków!
Alkohol sprzedawany na stacjach benzynowych!!!
To świadectwo NARODOWEGO KRETYNIZMU, UPODLENIA I PONIŻENIA, którego doczekaliśmy się w XXI wieku.
Do tego dochodzi skrajnie fatalna polityka wewnętrzna i zewnętrzna rządu, która doprowadziła do tego, że Polacy są skłóceni nawet ze swoimi najbliższymi, a żaden z sąsiadów już nas nie lubi.
Rzucą jeszcze więcej kiełbasy na grilla, puszek piwa i małpeczek w popularnych sklepach, pokażą w TV zawody pływackie w moczu i będzie można podzielić się Polską jak resztką kilkudniowej pleśniejącej pizzy!!!
Kulturalna Polsko gdzie jesteś?!
Mądry Polaku przed szkodą gdzie jesteś?!
P.S.
Pominąłem opis kilku programów.
To się w głowie nie mieści, to nie przechodzi przez usta, ani przez klawiaturę.
O mechanizmach manipulacji też nie wspominam. To zagrożenie jest/powinno być dla wszystkich oczywiste.
Niezmiennie polecam lekturę – Gustav le Bon, „Psychologia tłumu”

Piotr Barszczowski (fb)

BOŻENA KWIATKOWSKA przedstawia swoje obrazy i wiersze

O TYM I OWYM 229

Dekalog Polaka

„…Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z ktorej wzrosłeś.

Wszystko, czymś jest,
po Bogu mnie zawdzięczasz.

 

1. Nie będziesz miał ukochania
 ziemskiego nade mnie.

2. Nie będziesz wzywał imienia Polski
 dla własnej chwały,
 kariery albo nagrody.

3. Pamiętaj, abyś Polsce oddał bez wahania
 majątek, szczęście osobiste i życie.

4. Czcij Polskę, Ojczyznę twoją,
 jak matkę rodzoną.

5. Z wrogami Polski walcz wytrwale
do ostatniego tchu, do ostatniej kropli
krwi w żyłach twoich.

6. Walcz z własnym wygodnictwem i tchórzostwem.
Pamiętaj, że tchórz nie może być Polakiem.

7. Bądź bez litości dla zdrajców
imienia polskiego.

8. Zawsze i wszędzie śmiało stwierdzaj,
że jesteś Polakiem.

9. Nie dopuść, by wątpiono w Polskę.

10. Nie pozwól, by ubliżano Polsce,
poniżając Jej wielkość i Jej zasługi,
Jej dorobek i Majestat.

 

Będziesz miłował Polskę
pierwszą po Bogu miłością.
Bedziesz Ją miłował więcej
niż siebie samego”.

Zofia Kossak-Szczucka

PITAVALE - 113

wg. Jerzego Reutera

Miłość w teatrze

To nie tylko sceniczne dramaty, pisane przez wielkich dramaturgów, to także zwykła proza życia, schowana gdzieś głęboko za tajemniczymi kulisami, w garderobach, pracowniach i emocjach, jakże ważnych dla każdego artysty. To raczej zrozumiałe, że życie na scenie musi przenosić się gdzieś głębiej i odciskać swoje piętno na dniu codziennym uczestników tego niecodziennego dell`arte. Pan elektryk z tarnowskiego teatru był młodym i bardzo przystojnym mężczyzną, a mało tego, był nad wyraz ambitny i rządny wejścia na scenę w jakiejś wyrazistej pozie, by zaimponować wszystkim. Jednak pozostałoby to w sferze nocnych marzeń, gdyby do naszego teatru nie została zatrudniona młoda, tuż po studiach, piękna aktorka. A byla tak powabna, że skupiała na sobie gorący wzrok wszystkich mężczyzn i zadrosne spojrzenia kobiet. Elektryk – tak go nazwiemy, by nie urągać jego pamięci – zakochał się od pierwszego wejrzenia, co było zawsze widoczne na oświetlanej przez niego scenie i rozpoczął powolne eksponowanie przed wybranką swoich wdzięków.

Pitaval 113

Tarnów i okolice: gdy prostota zachwyca

czyli SPEKTAKL O TYM, CO NIGDY NIE USTAJE

To była wyjątkowa premiera – relacjonuje nasza teatralna recenzentka Katarzyna Cetera. Tarnowska publiczność nie zawiodła – przez trzy premierowe dni tłumnie szturmowała widownię Solskiego. Takiego oczekiwania na wydarzenie artystyczne dawno w naszym mieście nie było. Podobne emocje towarzyszyły chyba inauguracji sezonu artystycznego w 2008 – 20 września tamtego właśnie roku premierą ZBRODNI I KARY we własnej reżyserii otwierał sezon artystyczny w tarnowskim teatrze nowo wybrany dyrektor, Edward Żentara. O ile tamten spektakl sprzed lat nie do końca może spełnił oczekiwania tarnowskiej publiczności, o tyle tym razem widzowie się nie zawiedli – dobitnie świadczyły o tym wielominutowe owacje na stojąco, którymi nagrodzono artystów I spektakl prezentowany na Dużej Scenie przez trzy kolejne dni minionego weekendu.

ZDARZYŁO SIĘ PIERWSZEGO WRZEŚNIA – przedstawienie w reżyserii Tomasza gawrona, które znalazło się w repertuarze Tarnowskiego Teatru im. Ludwika Solskiego, jest sceniczną adaptacją słowackiej powieści wydanej w 2008 roku. To dzięki niej Pavol Rankov – wykładowca Uniwersytetu Komeńskiego w Bratysławie i jeden z najciekawszych chyba współczesnych pisarzy słowackich – podbił serca czytelników. STALO SA PRVÉHO SEPTEMBRA (ALEBO INOKEDY) to pierwsza powieść tego autora. Na język polski została dość sprawnie przetłumaczona przez Tomasza Grabińskiego w 2014 roku a następnie nagrodzona prestiżową Nagrodą Literacką Europy Środkowej „Angelus”. Przed swoim pwieściowym debiutem Rankov wydał tylko trzy zbiory opowiadań, ale i tak jego twórczość tłumaczona była m.in. na język angielski, niemiecki, czeski, węgierski, polski, rumuński, szwedzki, japoński, hindi i arabski.

Gdy pierwszego września 1938 roku na basenie w Levicach trzej nastolatkowie: Węgier (Peter), Czech (Honza – czyli Jan) i Żyd (Gabriel) – organizują prywatne mini zawody pływackie, nikt nie podejrzewa, że ich wyścig będzie trwał przez kolejne 30 lat (albo do końca świata i o jeden dzień dłużej). Nagrodą dla zwycięzcy miało być prawo do ubiegania się o względy pięknej rówieśniczki – Słowaczki Márii. Te pierwsze zawody nie zostały rozstrzygnięte i nie rozstrzygną się w ciągu kolejnych lat, być może nie rozstrzygną się nigdy. A może rozstrzygają się  do dziś? Dojrzewanie głównych bohaterów przebiega bowiem w cieniu mrocznej historii i jeszcze mroczniejszej polityki, które wystawiają ich przyjaźń na ciężką próbę, a nie oszczędziły i nadal przecież nie oszczędzają tej części Europy. Młodzieńczej fascynacji trzech przyjaciół nie zakłóci nic: okupacja, emigracja, faszyzm, komunizm, nacjonalizm, kolaboracja, partia, ani też pierwsze dekady komunistycznych rządów w Czechosłowacji czy bezpieka. Co roku w ten sam wrześniowy dzień bohaterowie postaralją się rozstrzygnąć dawny zakład. Idea rozegrania przyjacielskich zawodów stanie się jedynym pewnikiem w czasach, gdy nic nie jest pewne.

Tomasz Gawron się poznać w Tarnowie jako twórca spektaklu BLACKBIRD Davida Harrowera, (w tłumaczeniu Ewy Partygi) który od 2012 roku – przez niemal dziesięć lat – grany jest nieprzerwanie na Scenie Underground w tarnowskim teatrze. Inny spektakl tego reżysera po raz kolejny mogliśmy obejrzeć na tarnowskiej scenie w 2019 roku – za role w TRANS-ATLANTICO Ireneusz Pastuszak i Tomasz Schimscheiner otrzymali nagrody indywidualne podczas 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Tym razem Tomasz Gawron zdecydował się na współpracę z tarnowską Fundacją ze Stali, która wyprodukowała polsko-słowackie przedstawienie we współpracy – między innymi – z Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego.

Gawron jest reżyserem świetnym, ale nieoczywistym – nigdy nie wiadomo, czym nas zaskoczy. Ile razy mu zaufałam i spróbowałam podążać jego tropem – nigdy się nie zawiodłam. Reżyser po raz kolejny zaprezentował nam nieoczywistą historię o nieoczywistej miłości – tym razem jednak miłość jest jedynie tłem dla przedstawionych wydarzeń. Głównym tematem staje się szlachetność postaw, podstawowe wartości: przyjaźń, miłość, wierność, lojalność – to one decydują o naszym człowieczeństwie. Tylko one przynoszą naszym bohaterom ocalenie – ale czy na pewno?. Wbrew pozorom bowiem spektakl nie jest to opowieścią  o miłości – a o tym, co pozostanie, gdy wszystko inne przeminie, także miłość.

Nieoczywiste w tym spektaklu jest chyba wszystko – od pomysłu aż po realizację. W największych koszmarach nie spodziewałam się, że nadejdzie taki sezon, w którym tarnowski teatr nie będzie miał funduszy na produkcję spektakli, że celem prywatnej fundacji będzie stworzenie scenicznego dzieła tej klasy. To fundacja znalazła środki i możliwości, których teatr znaleźć nie potrafił. Nie potrafił się także zająć promocją i tym wszystkim, co należy zrobić wokół produkcji, zanim zostanie ona przdstawiona widzowi. Czy teatr w tym agonalnym stanie organizacyjnym   zdoła spektakl pokazać? sprzedać? Hmmm…

Nieoczywista w przedstawieniu jest muzyka Wojciecha Frycza, która czasem jest serią dźwięków, ale czasem staje się tylko przyspieszonym biciem serca. Nieoczywiste są animacje Mateusza Świderskiego, scenografia, kostiumy i reżyseria świateł Krystiana Szymczaka. Ale równie nieoczywista jest obsada – zresztą świetna. Każda z ról stanowi aktorski klejnot, mieniący się przed naszymi oczami niczym wysokiej klasy diament. Nie przypominam sobie ponadto, jak dawno na tarnowskiej scenie występował gościnnie zagraniczny twórca, w dodatku tak dobrze mówiący po polsku – Adam Herich, Słowak wystąpił w roli… Czecha. W przedstawienie zobaczymy także Filipa Kowalczyka, Tomasza Wiśniewskiego, Annę Zachciał, Matyldę Baczyńską i Ireneusza Pastuszaka.

ZDARZYŁO SIĘ PIERWSZEGO WRZEŚNIA (albo kiedy indziej) – najnowszy spektakl wyreżyserowany przez Tomasza Gawrona ponownie będzie można zobaczyć na tarnowskiej scenie już w grudniu. Albo kiedy indziej. Gorąco polecam!

Katarzyna Cetera

Zdjęcia – Paweł Topolski (www.tarnow.pl)

Pavol Rankov
ZDARZYŁO SIĘ PIERWSZEGO WRZEŚNIA (albo kiedy indziej)
STALO SA PRVÉHO SEPTEMBRA (alebo inokedy)

Przekład: Tomasz Grabiński

Reżyseria i adaptacja tekstu: Tomasz Gawron
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Krystian Szymczak
Muzyka: Wojciech Frycz
Animacje: Mateusz Świderski
Model w animacji 3D: Paweł Szkotak
 

Obsada:
Ruda – Matylda Baczyńska
Maria – Anna Zachciał
Jan – Adam Herich (gościnnie)
Gabriel – Filip Kowalczyk
Pan Belaj – Ireneusz Pastuszak
Peter – Tomasz Wiśniewski

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.
Polska prapremiera odbyła się 20 listopada 2021
na Dużej Scenie Tetru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Spektakl przygotowany został w koprodukcji
Fundacji ze Stali z Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.


Projekt jest współfinansowany z budżetu Miasta Tarnowa.

Partner Główny: Województwo Małopolskie

Partnerzy:
Lietuvos Draudimas, Instytut Słowacki w Warszawie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Zakłady Mechaniczne

Patroni Honorowi:
Tomáš Kašaj – Konsul Generalny Republiki Słowacji w Krakowie,
Tibor Gerencsér – Konsul Generalny Węgier w Krakowie,
Jarosław Krykwiński – Konsul Honorowy Republiki Czeskiej w Częstochowie

Patroni Medialni:
TVP Kultura, TVP Kraków, Radio Kraków, TEMI, IKC Tarnów

Zobacz również:

Olusia czy Aleksandra?

    czyli Z Aleksandrą Pisz, aktorką Teatru Nie Teraz, rozmawia Ryszard Zaprzałka.   Dekadę temu trafiłaś na teatralne zajecie warsztatowe, które w tarnowskim Gimnazjum nr 4 prowadził nasz szef, Tomasz A. Żak (zresztą z

Czytaj więcej....
Poprzedni
Następny

 

  jak
  Babcia
  przy
  furtce
  stoi

 

  cierpiąc
  na
  zawroty
  historii

 

  Ryszard S.

MALOWANIE SŁOWEM

Ryszard Smagacz

Tryptyk Katyński część I

 

Część I

 

            1940 – 2010 Katyń

to

dla Polaków

ziemia

święta i przeklęta

wojenna

dwie daty

dwie listy

ale

od

teraz

pamięć jedna

 

wtedy

bezimienny guzik

z orzełkiem

teraz

obrączka

z imieniem

prezydenta

 

wtedy

strzały w tył głowy

i milczący las

wokół

teraz

salwy honorowe

Zygmunt i Wawel

i pokój

także my

jakby

nie ci

sami

oby

 

CZYTAJ DALEJ

 

Teatr Nie Teraz

Galeria Mistrzów:

Najnowsze spektakle:

MINIATURA TEATRALNA
PREMIERA
12 października 2024, Dwór Brzozówka w Tomicach k/ Warszawy

PREMIERA
5 października 2024, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
11 października 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA
8 marca 2024, Muzeum Wsi Radomskiej
15 marca 2024, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

8 lipca 2023, Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu

PREMIERA
18 marca 2023, Zakliczyńskie Centrum Kultury

PREMIERA

28 września 2022, Łomża

10 wrzesień 2022 – Suchowola koło Białegostoku
16 wrzesień 2022 – Strachocina koło Sanoka

8 wrzesień 2022 – Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu
14 wrzesień 2022 – Gliwice

Pierwsza premiera online – grudzień 2020

dworek M. Konopnickiej w Żarnowcu

Lipiec 2020

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Listopad 2019

Ośrodek Praktyk Artystycznych – Dom Ludowy Maszkienice

Spektakl teatralny w wykonaniu adeptów TNT

Arkadia – Sybir – Powrót do nieswojego domu

kwiecień 2019

listopad 2018 – Opole

październik 2017 – Tuchów – Kraków – Warszawa
październik 2016 – Tarnów Ratusz
marzec 2016 – Tuchów klasztor
luty 2016 – Warszawa – Galeria Porczyńskich
sierpień 2015 – Ołpiny
listopad 2014/2015 – Tuchów, Ołpiny /Wymarsz/
październik 2014 – Warszawa Żoliborz – Dom Pielgrzyma „Amicus”
lipiec 2013 – Synagoga – Dąbrowa Tarnowska
kwiecień 2012 – Warszawa – Więzienie na Rakowieckiej

maj 2011 – Warszawa – Muzeum Niepodleglości

grudzień 2010 – Hotel Tarnovia
maj – czerwiec 2003 Peregrynacja z kopią Veraikonu: Nowy Sącz, Stary Sącz, Just, Rożnów, Tropie, Jamna, Lipnica Murowana,  Nowy Wiśnicz, Szczepanów, Zabawa, Zawada, Tarnów 

_______________________

SPOTKANIA

_______________________

więcej na www.nieteraz.pl 
www.tarnowskikurierkulturalny.pl

YouTube